Az elektronikus kézbesítési cím egy olyan e-mail cím, amelyen a cég a hivatalos iratok átvételét biztosítja. Tehát az ilyen e-mail címre a hatóságok hivatalos iratokat küldhetnek olyan eljárásokban, ahol az e-mail útján való kézbesítés, kapcsolattartás megengedett. Ilyen például a Cégbíróság által indítható törvényességi felügyeleti eljárás, amennyiben a cég működése nem felel meg a törvénynek. Várhatóan a jövőben egyre bővülni fog a hasonló elektronikus eljárások köre.
Milyen cím szolgálhat elektronikus kézbesítési címként?
Nincsen jogszabályi megkötés arra, hogy milyen e-mail cím használható elektronikus kézbesítési címként. Azaz az e-mail cím bármely szolgáltatónál lehet, nem kell a cég nevét tartalmaznia az e-mail címnek, lényegében bármilyen e-mail cím használható. Nyilvánvalóan ajánlatos olyan e-mail címet megjelölni, ami valódi és működő e-mail cím, és amelyre érkező leveleket a cég rendszeresen figyeli.
A kézbesítésre szolgáló e-mail címet új cég esetén a nyilvántartásba vételkor, meglévő cég esetén az első módosításkor, a cégeljárásban eljáró ügyvéd köteles bejelenteni. Ennek hiányában a céget, illetve a változást a Cégbíróság nem fogja bejegyezni.
Mi a jelentősége?
Amennyiben az elektronikus kézbesítési címre hivatalos küldemény érkezik, és azt a cég átveszi, akkor az ugyanúgy kézbesített levélnek fog minősülni, mintha a postán küldték volna.
Viszont, ha olyan hivatalos levél érkezik az elektronikus kézbesítési címre, amelynek átvételéhez elektronikus aláírásra van szükség, akkor csak olyan cég tudja átvenni az ilyen levelet, amelynek ügyvezetője, más illetékese rendelkezik elektronikus aláírással. Amennyiben ennek hiányában vagy egyéb okból, a hivatalos küldeményt nem sikerül e-mail útján kézbesíteni, akkor természetesen nem tekintik úgy, mintha a cég a levelet megkapta volna. Ilyen esetben a levél a postai kézbesítés szabályai szerint kerül elküldésre, azaz papír alapon is megküldik a cégnek, és akkor minősül kézbesítettnek, amikor e levelet átvette.
Mivel elektronikus aláírással a cégeknek csak töredéke rendelkezik, így az ehhez kötött küldemények átvétele feltehetőleg még sokáig postai úton fog történni. Azonban ha az elektronikus küldemény átvételének igazolására más, egyszerűbb (és olcsóbb) módot dolgoznak ki a hivatalos szervek, akkor más hivatalos küldemények esetén az elektronikus kézbesítés gyorsan elterjedhet. Ezért a cégeknek már most érdemes odafigyelni az elektronikus kézbesítési cím megadásánál.
Dr. Szabó Gergely ügyvéd Dr. Kocsis Ildikó Ügyvédi Iroda