Diszruptivitás: lehetőség vagy veszély?

A vezérigazgatók többsége továbbra is bizakodó a világgazdasági kilátásokat illetően és mára már sokkal inkább lehetőséget lát a diszruptivitásban – derül ki a KPMG 2017-es globális vezérigazgatói felméréséből. A diszruptivitás ma már világszerte része a vezérigazgatók és a cégek életének, többségük azonban olyan potenciált lát benne, melynek hatására minden eddiginél nagyobb sikereket érhet el. A felmérésből az is kiderül, hogy az IT-biztonsági kockázatoktól már kevésbé tartanak a vezérigazgatók, számottevően nőtt ugyanakkor a reputációs és márkához fűződő kockázatok jelentősége.

A diszruptív szót sok esetben az innováció kifejezés követi. Egy magas kockázatú, meglepő viselkedést/döntéssorozatot jelent általában, mint például egy olyan termékkel való piacra lépés, amelynek hatására az adott szegmens erősorrendje megváltozik. Olyan technológiákról van tehát szó, amik felforgathatják a piacot, ez azonban könnyen nagyon balul is elsülhet, olykor viszont hirtelen jött óriási sikert is hozhat magával. Sikeres példa erre a Tesla, amely teljesen átformálta az autópiacot, de van ellen példa is, a Samsung Smart Gear, egy évekkel ezelőtt kiadott okosóra, melynek tervezésénél nem vették kellőképp figyelembe a fogyasztói igényeket, így elég sokat vissza is küldtek belőle. Nem véletlen tehát, hogy a vezetők jelentős része sokáig a biztonsági játékot preferálta, azonban úgy tűnik, ma már egyre nyitottabbak egy-egy váratlan húzásra.

A KPMG idén közel 1300 vezérigazgatót kérdezett meg világszerte a következő 3 év üzleti kilátásairól és kihívásairól, valamint arról, hogy cégének milyen stratégiát kell követnie ahhoz, hogy sikeres legyen.

A felmérés főbb megállapításai: 

  • A vezérigazgatók többsége (65%-a) továbbra is bizakodó a világgazdasági kilátásokat illetően, bár optimizmusok csökkent tavalyhoz képest (akkor 80%-uk vélekedett hasonlóan).
  • 10-ből több mint 6-an (65%) a lehetőséget látják a diszruptivitásban, és nem a veszélyt, háromnegyedül pedig inkább vezető szerepre törne, minthogy kövesse a piac változásait.
  • Saját szektoruk kilátásairól 83 százalék vélekedett bizakodóan, 47 százalék pedig kifejezetten optimista.
  • Jelentősen nőtt a reputációs és márkakockázat szerepe, az IT-biztonsági kockázatoktól viszont már kevésbé tartanak a vezérigazgatók.
  • A megkérdezettek 58 százaléka szerint a kognitív technológiák elterjedése munkavállalóik számának növekedéséhez vezethet.
  • Az egyik legnagyobb kihívásnak a megfelelő szakértők kiválasztását és megtartását tekintik, ezért 75 százalékuk toborzásba fektetne a legtöbbet a következő három évben.
Kép: KPMG

Az eredmények kapcsán Robert Stöllinger, a magyarországi KPMG vezérigazgatója elmondta, hogy a fokozott bizonytalanság miatt a diszruptivitás ma már világszerte része a vezérigazgatók és a cégek életének. „Tavaly még csak azt gondolták a vállaltvezetők, hogy elérkezett az idő a változásra, ma viszont többségük már olyan lehetőségként tekint a diszruptivitásra és az innovációra, melynek hatására minden eddiginél nagyobb sikereket érhet el. Az új kihívások és a bizonytalanság egyszerre készteti őket arra, hogy diszruptívak legyenek, és növekedjenek.”

Évek óta nem voltak ilyen jó hangulatban a vezetők
A világ legnagyobb vállalatai vezetőségének hangulata 2014 óta nem látott szintre javult, vagyis a tavalyi negatívból 2017-re pozitívra váltott. A hangulat legnagyobb mértékben az EEMEA/Latin-Amerika régióban és Kínában javult – erről árulkodik a Fidelity International új elemzői felmérésének eredménye.
Változó kockázatok

A felmérés eredményei közül érdemes kiemelni, hogy tavalyhoz képest miként változott a kockázati tényezők megítélése. A vezérigazgatók ma már sokkal kevésbé tartanak az IT-biztonsági kockázatoktól, mint egy évvel korábban. Jelenleg (a tavalyi 25 százalékkal szemben) 42 százalékuk gondolja, hogy megfelelően felkészült egy esetleges kiber-eseményre, tavaly óta ugyanis jelentős erőforrásokat fordítottak az ilyen jellegű kockázatok kivédésére. Az idei rangsor első helyére a működési kockázatok kerültek, összhangban azzal, hogy 10-ből csaknem 7-en mondták, hogy tavalyhoz képest nagyobb figyelmet fordítottak az irányítási és kockázatkezelési kérdésekre.

A felmérés másik érdekessége, hogy számottevően nőtt a reputációs és márkakockázat jelentősége, amit jól szemléltet, hogy miközben tavaly a top16-ban sem szerepelt, idén a kockázati rangsor harmadik helyére került. Jelenleg a vezérigazgatók úgy látják, hogy a következő három évben a reputációs és márkakockázat lehet a harmadik legnagyobb hatással növekedésükre.

Több szakértőre lehet szükség

A felmérésből az is kiderül, hogy a kognitív technológiák térnyerése miatt a megkérdezettek többsége (58 százalék) átlagosan 10 százalékos vezetői létszámbővüléssel számol a közeljövőben. Bár 32 százalékuk mérsékelt növekedésre számít, biztosak abban, hogy a megfelelő szakértelem hiánya lehet az egyik legnagyobb stratégiai akadály. A megfelelő szakértők kiválasztása és megtartása, a tehetséggondozás, és a jövő munkaerője egyaránt fontos a cégek számára, éppen ezért 75 százalékuk szerint leginkább toborzásba fektetne a következő három évben.

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo