Csak akkor újítsunk terméket, ha meg is veszik

Egy hosszútávon sikeres és fejlődőképes vállalkozás érdekében új termékeket, szolgáltatásokat kell fejleszteni, hogy vásárlók igényeit folyamatosan ki tudjuk elégíteni. Ahhoz azonban, hogy a megújulás ne döntse romba a céget, muszáj tesztelni, kutatni a piac igényeit - és ez arra is szolgálhat, hogy már jó előre érdeklődést keltsünk a termék iránt. Erre több módszer is létezik, ezekből nyújtunk most egy kis áttekintést.

Gyakran megesik velünk, hogy új ötletünk támad, amiből óriási bevételt, új piaci szegmensek meghódítását reméljük. Éppen ezért fontos, hogy mielőtt fejest ugrunk a megvalósításba, derítsük ki, mennyire életképes az elképzelés – hívta fel a figyelmet a piackutatás fontosságára Szombati Orsolya online marketing szakértő a Bisnode céginformációs szolgáltató blogján.

Hogyan tehető ez meg?

  •     klasszikus piackutatással
  •     mélyinterjúkkal a legjobb vásárlói körében
  •     közösségi finanszírozási projekt keretében
Kép:Fotolia

A hagyományos piackutatás viszonylag könnyű eset, ezt telefonon, személyesen vagy online elvégezhetjük a vásárlók, vagy ügyfelek körében. Fontos azonban, hogy csupán annyi információt adjunk ki az innovációról, ami a megértéshez szükséges, de nem leplezi azt le teljesen. Ha nyitott kérdésekkel interjúvoljuk meg a célszemélyeket, könnyen lehet, hogy a fejlesztéshez egészen új perspektívákat, szempontokat kapunk tőlük. A kérdőív akkor lesz hatékony, ha azt mutatja meg a vásárlójelölteknek, hogy hogyan változtatja meg az életüket az új termék. Mutassuk meg, hogy hogyan lesz könnyebb, gyorsabb, egyszerűbb, szórakoztatóbb, hatékonyabb az életük.

Másodszor se könnyebb üzletet nyitni – erre kell figyelni
Ha azt hittük, az első üzlet megnyitása volt a nagyobb kihívás, várjunk, amíg belevágunk a másodikba. Az se lesz sétagalopp, mondják az öreg rókák.
A klasszikus piackutatást nagy mintán érdemes elvégezni, nagyobb célcsoport-targetálással, éppen ezért azt is jól megmutatja, hogy van-e piaci igény a termékre. Ehhez képest a mélyinterjú praktikusan sokkal kisebb mintán elvégezhető, specifikusabb kutatási mód. Itt csupán a kezdő pont adott, nem kell egy adott tematika szerint kikérdezni minden résztvevőt. Ez a módszer akkor lehet igen hatékony, ha még nincs konkrét termék az innováció mögött, csupán egy elképzelés, egy halvány körvonal, hogy milyen problémára keresünk megoldást. A mélyinterjú a viszonylag kis számú minta miatt kevésbé ad képet arról, hogy a termék piaci kereslete mekkora lesz, viszont nagyon jó támpontokat ad a fejlesztés mikéntjéhez.

A harmadik módszer egy közösségi finanszírozású projekt elindítása. Külföldön már bevett szokás, hogy startup cégek, feltalálók, vagy akár évek óta működő cégek ily módon mérik fel a piaci igényt az adott termékre/szolgáltatásra, mielőtt pénzt költenének a megvalósításra.

Az üzleti modell története az 1800-as évekig nyúlik vissza, amikor is Pulitzer az újsága olvasótáborát kérte fel, hogy a Szabadság-szobor talapzatának befejezéséhez hiányzó összeget adják össze. Ez a felhívás több mint 125.000 embert mozgatott meg a jó ügy érdekében.

Vágjunk bele – de ésszel
Abban könnyű segítséget kapnunk, hogyan indítsunk be egy vállalkozást, de arra már kevesen tudják a választ, hogyan lesz egy jó ötletből sikeres cég. Ehhez adunk most hét jó tanácsot!
Vannak olyan oldalak, ahol meghirdethetjük új termékünket. Ha az emberek támogatják a megvalósulását pénzadományokkal, akkor könnyebben tudjuk megvalósítani, és azt is jól láthatjuk, hogy a kezdeményezése piacképes-e. Ezeken az oldalakon lehetőségünk van különböző támogatói csomagok meghatározására, illetve meg kell adni a célt, hogy mennyi pénzt gyűjtenénk össze a projektre, és ezt mennyi idő alatt.

Erre az egyik legismertebb az Indiegogo és a Kickstarter portál, míg hazai vonalon a www.adjukossze.hu az egyik legnépszerűbb amely, főként civil kezdeményezéseket tömörít. Természetesen – ha ilyen kampányban gondolkozunk – fontos tudnunk, hogy népszerűsítenünk kell a közösségi finanszírozási projektet. (Habár a közösségi finanszírozással olyan projektek is forráshoz juthatnak, amelyek túl kiforratlanok a banki, vagy kockázati tőke finanszírozáshoz, ennek a pénzszerzési formának is érdemes megtanulni a csínját-bínját.)

Teszteljük le a piacot valamelyik módszerrel minden esetben, mielőtt súlyos anyagi és emberi erőforrásokat áldozunk egy új termék/ szolgáltatás/ vállalkozás beindítására, hogy elkerülhessük azt a helyzetet, hogy az új termék nem talál megfelelő keresletre a fogyasztók körében. Ráadásul ezek a módszerek már előre felcsigázzák a célpiacot, így ha jó a termék, alig fogják várni, hogy végre elérhetővé váljon!

Összekalapozná a pénzt? Erre számítson
Ma már nem gond egy vállalkozásnak, hogy egy ötletre összeszedje a pénzt, legyen az bármilyen őrült, vagy forradalmi. A közösségi finanszírozásnak köszönhetően immár a jövendőbeli fogyasztók fizetnek a termékért, csökkentve a fejlesztő kockázatát. Csakhogy a pénzszerzésnek ez a módja is átalakulóban van: mutatunk néhány trendet, amelyek meghatározzák a jövőben a crowdfunding rendszerét.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo