Gyakran megesik velünk, hogy új ötletünk támad, amiből óriási bevételt, új piaci szegmensek meghódítását reméljük. Éppen ezért fontos, hogy mielőtt fejest ugrunk a megvalósításba, derítsük ki, mennyire életképes az elképzelés – hívta fel a figyelmet a piackutatás fontosságára Szombati Orsolya online marketing szakértő a Bisnode céginformációs szolgáltató blogján.
Hogyan tehető ez meg?
- klasszikus piackutatással
- mélyinterjúkkal a legjobb vásárlói körében
- közösségi finanszírozási projekt keretében
A hagyományos piackutatás viszonylag könnyű eset, ezt telefonon, személyesen vagy online elvégezhetjük a vásárlók, vagy ügyfelek körében. Fontos azonban, hogy csupán annyi információt adjunk ki az innovációról, ami a megértéshez szükséges, de nem leplezi azt le teljesen. Ha nyitott kérdésekkel interjúvoljuk meg a célszemélyeket, könnyen lehet, hogy a fejlesztéshez egészen új perspektívákat, szempontokat kapunk tőlük. A kérdőív akkor lesz hatékony, ha azt mutatja meg a vásárlójelölteknek, hogy hogyan változtatja meg az életüket az új termék. Mutassuk meg, hogy hogyan lesz könnyebb, gyorsabb, egyszerűbb, szórakoztatóbb, hatékonyabb az életük.
A harmadik módszer egy közösségi finanszírozású projekt elindítása. Külföldön már bevett szokás, hogy startup cégek, feltalálók, vagy akár évek óta működő cégek ily módon mérik fel a piaci igényt az adott termékre/szolgáltatásra, mielőtt pénzt költenének a megvalósításra.
Az üzleti modell története az 1800-as évekig nyúlik vissza, amikor is Pulitzer az újsága olvasótáborát kérte fel, hogy a Szabadság-szobor talapzatának befejezéséhez hiányzó összeget adják össze. Ez a felhívás több mint 125.000 embert mozgatott meg a jó ügy érdekében.
Erre az egyik legismertebb az Indiegogo és a Kickstarter portál, míg hazai vonalon a www.adjukossze.hu az egyik legnépszerűbb amely, főként civil kezdeményezéseket tömörít. Természetesen – ha ilyen kampányban gondolkozunk – fontos tudnunk, hogy népszerűsítenünk kell a közösségi finanszírozási projektet. (Habár a közösségi finanszírozással olyan projektek is forráshoz juthatnak, amelyek túl kiforratlanok a banki, vagy kockázati tőke finanszírozáshoz, ennek a pénzszerzési formának is érdemes megtanulni a csínját-bínját.)
Teszteljük le a piacot valamelyik módszerrel minden esetben, mielőtt súlyos anyagi és emberi erőforrásokat áldozunk egy új termék/ szolgáltatás/ vállalkozás beindítására, hogy elkerülhessük azt a helyzetet, hogy az új termék nem talál megfelelő keresletre a fogyasztók körében. Ráadásul ezek a módszerek már előre felcsigázzák a célpiacot, így ha jó a termék, alig fogják várni, hogy végre elérhetővé váljon!