A folyamatos és gyors változások korát éljük: a technológia rohamléptékben fejlődik, ami jelentős kihívások elé állítja a gazdaság szereplőit. A gyors reagálás különösen fontos ahhoz, hogy a vállalatok ne csak túléljenek, hanem fejlődni is tudjanak. A gyakorlat szerint minél nagyobb egy szervezet, ez annál nehezebb.
Minden területen szükség van rá
A startupok a piaci változásokra való gyors reagálásukkal versenyelőnyre tehetnek szert még a hosszú múltra visszatekintő nagyvállalatokkal szemben is, akik a technológia exponenciális fejlődésének következében sem magukat, sem pedig piacaikat nem érezhetik biztonságban – hangsúlyozta Kristóf Péter, a Frazír társalapítója a Maven7 Agilis vállalatmenedzsment konferenciáján.
A feltörekvő startupok egyre gyorsabban válnak nagyvállalattá, és érik el az 1 milliárd dolláros piaci értéket. A jelenlegi csúcs ezen a téren 8 hónap. Ezt a tempót egy vállalatóriás már csak méretéből adódóan is képtelen tartani. „A legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a nagyvállalatok fejlődése logaritmikus skálát követ, ezzel szemben a technológia fejlődése exponenciális. Ez a kettő rendkívül nehezen egyeztethető össze – de épp ez az, amiben a nagyvállalatok sokat tudnak tanulni a startupoktól" – jegyezte meg Kristóf Péter. A kérdés ma már az, hogy nagyvállalatként hogyan tudnak lépést tartani a vezető innovátorokkal.
„Ehhez elengedhetetlen az agilis magatartás, ami sokkal több, mint agilis projektmenedzsment. Ez gondolkodásmód. A jövő szervezete egyszerre figyeli az ügyfél igényeit, és folyamatosan tökéletesíti a szolgáltatásait miközben folyamatosan tökéletesíti a működésmódját is. Ennek kulcsa a folyamatos tanulás és a minél gyorsabb alkalmazkodás” – mondta Kalmár Elvira, a Magyar Telekom vezetésfejlesztésért és szervezetfejlesztésért felelős csapatának vezetője.
A vállalati agilitás a termékfejlesztésben is – a normál üzletmenet linearitásától eltérő – exponenciális fejlesztési megközelítéseket igényel – tette hozzá Mizsei Szabolcs, az MVM Tudásközpont szakértője, példaként az elektromobilitás gyors áttörését hozva fel.
A kulcsemberekre kell építeni
Az E.ON a cégcsoport fejlesztésének keretében indította el kultúraváltási programját, melynek célja a vállalat ügyfélközpontúságának megerősítése, a fentről lefelé irányuló kommunikáció átalakítása és a döntési folyamatok felgyorsítása. A programot megelőző kutatást, a Maven7-el együttműködve, 2010-ben a belső véleményvezérek meghatározásával kezdték. Az E.ON Hungária csoport mintegy 5000 munkatársa közül a 400 kiválasztott munkatárs nagy szerepet játszott a kultúraváltási folyamat irányainak meghatározásában és a program végrehajtásában, melynek eredményképpen – a Lean bevezetés mellett (erről a módszerről itt olvashat részletesebben) – hatékonyabbá vált a vállalatcsoport működése – mondta Kurdits Tamás, az E.ON Hungária Zrt. képzési és fejlesztési szakértője.
„Tapasztalataink szerint a kulcsembereknek meghatározó szerepe van a vállalati kultúraváltási programtól, az ügyfélszolgálati rendszerek átalakításán keresztül, az operatív feladatok fejlesztéséig” – mondta Vicsek András, a Maven7 ügyvezetője a rendezvényen.
- termékfejlesztés
- piacra vitel
- visszajelzések összegyűjtése
- módosítás (újabb termékfejlesztés)
- új módosított termék piacra vitele
- visszajelzések gyűjtése …. és így tovább