Csak aki gyorsan reagál, az lesz képes fejlődni

Fel kell venniük a cégeknek a tempót, különben a startupok viszik a piacokat. Amire szükség van, az a gondolkodásmód átalakítása. Az agilitás a termékfejlesztésnek is jót tesz, de még a munkaerőhiány megoldásában is segíthet.

A folyamatos és gyors változások korát éljük: a technológia rohamléptékben fejlődik, ami jelentős kihívások elé állítja a gazdaság szereplőit. A gyors reagálás különösen fontos ahhoz, hogy a vállalatok ne csak túléljenek, hanem fejlődni is tudjanak. A gyakorlat szerint minél nagyobb egy szervezet, ez annál nehezebb.

Kép: PP archív

Minden területen szükség van rá

A startupok a piaci változásokra való gyors reagálásukkal versenyelőnyre tehetnek szert még a hosszú múltra visszatekintő nagyvállalatokkal szemben is, akik a technológia exponenciális fejlődésének következében sem magukat, sem pedig piacaikat nem érezhetik biztonságban – hangsúlyozta Kristóf Péter, a Frazír társalapítója a Maven7 Agilis vállalatmenedzsment konferenciáján.

A feltörekvő startupok egyre gyorsabban válnak nagyvállalattá, és érik el az 1 milliárd dolláros piaci értéket. A jelenlegi csúcs ezen a téren 8 hónap. Ezt a tempót egy vállalatóriás már csak méretéből adódóan is képtelen tartani. „A legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a nagyvállalatok fejlődése logaritmikus skálát követ, ezzel szemben a technológia fejlődése exponenciális. Ez a kettő rendkívül nehezen egyeztethető össze – de épp ez az, amiben a nagyvállalatok sokat tudnak tanulni a startupoktól" – jegyezte meg Kristóf Péter. A kérdés ma már az, hogy nagyvállalatként hogyan tudnak lépést tartani a vezető innovátorokkal.

Legyen Ön is startup!
Nem az ágazat, nem is a vállalkozás típusa, még csak nem is a cég életkora a leglényegesebb különbség a startup és a hagyományos cég között. A legszembetűnőbb a hirtelen gyors növekedés, ami mögött új típusú vállalkozói attitűd és ebből eredően másfajta cégkultúra és működési modell áll. Ezt viszont bárki lemásolhatja, a társadalmi vállalkozás, az állami cég vagy a kkv is.
Az agilitásnak fontos szerepe van abban, hogy a cégek vonzóvá tegyék magukat az Y generációs, fiatal munkavállalók számára.

„Ehhez elengedhetetlen az agilis magatartás, ami sokkal több, mint agilis projektmenedzsment. Ez gondolkodásmód. A jövő szervezete egyszerre figyeli az ügyfél igényeit, és folyamatosan tökéletesíti a szolgáltatásait miközben folyamatosan tökéletesíti a működésmódját is. Ennek kulcsa a folyamatos tanulás és a minél gyorsabb alkalmazkodás” – mondta Kalmár Elvira, a Magyar Telekom vezetésfejlesztésért és szervezetfejlesztésért felelős csapatának vezetője.

A vállalati agilitás a termékfejlesztésben is – a normál üzletmenet linearitásától eltérő – exponenciális fejlesztési megközelítéseket igényel – tette hozzá Mizsei Szabolcs, az MVM Tudásközpont szakértője, példaként az elektromobilitás gyors áttörését hozva fel.

A kulcsemberekre kell építeni

Az E.ON a cégcsoport fejlesztésének keretében indította el kultúraváltási programját, melynek célja a vállalat ügyfélközpontúságának megerősítése, a fentről lefelé irányuló kommunikáció átalakítása és a döntési folyamatok felgyorsítása. A programot megelőző kutatást, a Maven7-el együttműködve, 2010-ben a belső véleményvezérek meghatározásával kezdték. Az E.ON Hungária csoport mintegy 5000 munkatársa közül a 400 kiválasztott munkatárs nagy szerepet játszott a kultúraváltási folyamat irányainak meghatározásában és a program végrehajtásában, melynek eredményképpen – a Lean bevezetés mellett (erről a módszerről itt olvashat részletesebben) –  hatékonyabbá vált a vállalatcsoport működése – mondta Kurdits Tamás, az E.ON Hungária Zrt. képzési és fejlesztési szakértője.

„Tapasztalataink szerint a kulcsembereknek meghatározó szerepe van a vállalati kultúraváltási programtól, az ügyfélszolgálati rendszerek átalakításán keresztül, az operatív feladatok fejlesztéséig” – mondta Vicsek András, a Maven7 ügyvezetője a rendezvényen.

Agilis fejlesztés – körkörösen előre
Az agilis fejlesztési módszertan lényege, hogy bizonyos mértékben folyton módosítunk a terméken a felhasználóktól kapott visszajelzések alapján. Előfordulhat, hogy amit mi egyszerűnek és logikusnak gondolunk, a felhasználók számára nem az, vagy kiderül egy hasznosnak gondolt funkcióról, hogy valójában senki nem használja – vagy épp ellenkezőleg, amit mellékesnek gondoltuk, a felhasználók számára nagyon fontos.
Az agilis módszertan fázisai:
  • termékfejlesztés
  • piacra vitel
  • visszajelzések összegyűjtése
  • módosítás (újabb termékfejlesztés)
  • új módosított termék piacra vitele
  • visszajelzések gyűjtése …. és így tovább

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo