Ha saját weboldalt szeretnénk készíteni, szükségünk lesz hozzá egy domain névre. Mi legyen a neve? Milyen végződéssel regisztráljuk? Szakértőnk tanácsokat ad a megfelelő domain név kiválasztásához.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
A cikksorozatunk előző részeiben már kifejtettük, hogy miért van szüksége mindenkinek weboldalra, valamint ha már eljutottunk az indítás gondolatáig, akkor mire lesz szükségünk az ötlettől a megvalósításig. Többek között kelleni fog (legalább) egy megfelelő domain név.
Mi is az a domain?
A domain név, más szóval tartománynév egy-egy IP cím szöveges megfelelője, csak sokkal könnyebben megjegyezhető. Ezzel azonosíthatóak a honlapok, ezért mindenképpen szükség van rájuk. Tulajdonképpen az URL www. utáni részét jelentik.
Rengeteg domain létezik, melyek gyakran egymással versengenek a látogatók figyelméért, vagy a keresőkben való elhelyezkedésért. Több okból kifolyólag is fontos jól átgondolni, milyen domain nevet válasszunk.
Milyen a jó domain?
Elérhető
A jó domain elérhető, azaz nincs regisztrálva más által. Ugyanis egy domaint csak egy tulaj használhat. Ezenkívül nem csak azt szükséges figyelembe venni, hogy az általunk regisztrálni kívánt domain ne legyen használva, hanem a közeli verzióit is érdemes ellenőrizni. Nem szerencsés, ha a konkurenciához meglehetősen hasonlító domaint választunk.
Rövid
Szerzőnkről:
Csapó Gergely 17 éve sikeres sorozatvállalkozó. Közgazdász végzettséggel, programozói és IT projekt menedzseri tapasztalatokkal rendelkezik, több IT vonatkozású céggel a háta mögött. Jelenleg többek között a Rackhost Zrt. online infrastruktúra szolgáltató alapítója és vezérigazgatója, mely a domain és tárhely szolgáltatói szektor egyik meghatározó szereplője. Gergely a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karán vállalkozásfejlesztés témájú kurzusokat tart, továbbá elnöke a Dél-alföldi Startup Egyesületnek, és ötletgazdája a SzegedTech és SzegedBoost technológiai, illetve startup vállalkozások létrejöttét ösztönző rendezvénysorozatoknak.
A jó domain név legyen viszonylag rövid! Nem véletlen, hogy a 2-3 betűs domainek nagyrésze már foglalt, hiszen bármilyen célú alkalmazását megkönnyíti, ha nem kell több tíz karaktert begépelni, amennyiben egy weboldalra szeretnénk jutni. Ráadásul a következő kritérium teljesítéséhez is nagymértékben hozzájárul.
Könnyen megjegyezhető és figyelemfelkeltő
A promóciós alkalmazást segíti, ha domainünk könnyen megjegyezhető és figyelemfelkeltő. Legyen szó akár személyesen, akár írott sajtóban történő terjesztésről, ha a célközönség nem tudja megjegyezni domainünket, nem valószínű, hogy ránk talál, sőt rosszabb esetben a valamelyest hasonlító konkurencia oldalára bukkan.
Vonatkozik a tartalomra
A látogatók szeretik tudni, mi fogja várni őket kattintás után. Természetesen az is járható út, ha a cégünk, márkánk nevét használjuk egyben domainként is, de feltehetően a névválasztásnál már eleve figyelembe vettük, hogy passzoljon a tevékenységi körünkhöz. A megjegyezhetőséget is növeli, ha például Lucky nevű hamburgerezőnk nem csupán a lucky.hu domaint kapja,-ami vonatkozhatna tulajdonképpen bármilyen cégre- hanem a luckyhamburger.hu-t, esetleg mindkettőt.
Keresőbarát
A kulcsszavak domainben történő használata keresőoptimalizálási szempontból is javasolt. Amennyiben a célközönség megoldást keres egy problémára, nagy eséllyel a keresőbe kezdi írni a témára vonatkozó kulcsszót, vagy kulcsszavakat. Ha már a domainünk is tartalmazza ezt a legfontosabb kifejezést, az hozzájárul a keresőben történő előrébb jutáshoz, mely nagyobb valószínűséggel eredményez kattintást, majd vásárlást.
Amennyiben már többnyire tudatosult bennünk, hogy milyen domain nevek jöhetnek szóba induló weboldalunk kapcsán, próbáljunk ezek közül olyat választani, amely nem tartalmaz speciális karaktereket. Gondoljunk csak bele, ha szóban adjuk tovább honlapunk nevét valakinek, könnyebben megérti és megjegyzi a domainotlet.hu oldalt, mint a domain-5let.hu-t.
Ha viszont megvan a nyerő domain név, érdemes pluszban lefoglalni a kötőjeles és/vagy ékezetes verziókat is, mindezzel elejét vehetjük annak, hogy a konkurencia beregisztrálja a miénkhez közeli változatokat.
Megfelelő végződésű
Számos domain végződés létezik, melyeket használhatunk. Magyar oldalak esetén leggyakoribb a .hu, de céljainktól és célcsoportunktól függően választhatunk egyéb végződéseket is. A .com világszerte a legnépszerűbb, a commercial szóból származik, de manapság már nem csak kereskedelmi vállalkozások használják. A .net végződés eredetileg internetes cégek számára jött létre, a network szóból kiindulva. Ezekhez hasonlóan manapság már a .info-t (information) sem csak tájékoztatási céllal létrejött oldalak használják és a .org (organisation) végződést sem csupán nonprofit szervezetek. De még ezeken felül is számos egyéb végződést választhat, érdemes figyelembe venni a tevékenységi kört, és azt, hogy milyen nyelvű felhasználókat vár az oldalra, majd ezek alapján kiválasztani a legmegfelelőbbet, vagy legmegfelelőbbeket.
Forrás: Pixabay
Mire figyeljünk még?
Figyeljen az elgépelésre már a regisztrációnál is, nehogy véletlenül egy másik domain kerüljön nyilvántartásba, mint amit tervezett! Viszont érdemes a leggyakoribb elgépelésből származó verziókat is bejegyezni annak érdekében, hogy a látogatók minden esetben megtaláljanak minket, valamint nehogy a konkurencia direkt ezekre a domainekre pályázzon, eltérítve Öntől a vevőket.
Regisztrálás előtt semmiképpen ne adja ki másoknak a címet, nehogy Önt megelőzve előbb lefoglalják!
A megfelelő domain név kiválasztásán túl nagyon fontos tényező, hogy megbízható regisztrátort válasszon, akinél jó kezekben tudhatja domain neveit. Sőt azt is érdemes figyelembe venni, hogy olyan regisztrátort keressen, ahol egyúttal a tárhely szolgáltatást is igénybe tudja venni, ezáltal egyszerűbb lesz a későbbi kezelés.
Tehát nincs más dolgunk, mint a fenti kritériumok alapján kiválasztani a tökéletes domain nevet, majd egy megbízható szolgáltatónál beregisztrálni. Ezután kössük össze egy tárhellyel és kezdhetjük is a weboldalunk felépítését.
Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.