Cégautók: sok a változás

Levonható a személygépkocsik bérbevétele utáni áfa, de nőnek a cégek adminisztrációs terhei. Az adóhatóság ellenőrzése során a személygépkocsi üzleti és magáncélú használatának megoszlásának igazolására is felszólíthatja a vállalkozást, így érdemes újból útnyilvántartást vezetni.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Jó hír a tartós bérlettel foglalkozó vállalkozások számára, hogy január 1-je óta a személygépkocsik bérbevétele utáni áfa levonható. A 2008 óta hatályos rendelkezést az EU nyomására volt kénytelen a jogalkotó módosítani.

Az új rendelkezés piacbővülést hozhat a cégek számára, de a bérbevevők is jól járnak, hiszen a számukra ez költségcsökkenést jelenthet, írja az RSM DTM adószakértője blogbejegyzésében. A változtatásnak ugyanakkor hátrányai is vannak, így a cégek adminisztrációs terhe jelentősen emelkedhet, visszatérhet például a régi jó útnyilvántartás. (A folyamatosan növekvő benzinár nem csak a fuvarozókat, de minden vállalkozót és fogyasztót is közvetlenül érint.)

Növekvő adminisztrációs terhek

Amit az útnyilvántartásról tudni kell
Az útnyilvántartások kapcsán fontos megjegyezni, hogy a korábbi, 2008. december 31-ig érvényes, még a személyi jövedelemadózás keretei között szabályozott cégautóadó rendelkezéseivel ellentétben nem jelenti a teljes adóelőny elvesztését, amennyiben az adott időszakban bármekkora mértékű magánhasználat is megvalósul. Az áfatörvény vonatkozó előírásai alapján az előzetesen felszámított áfa olyan mértékben levonható, amennyiben az üzleti célt szolgál. Mindezek alapján nincsenek a vállalkozások fiktív útnyilvántartások készítésére kényszerítve. Amilyen mértékű az üzleti cél, olyan mértékben lehet a kapcsolódó áfát levonni.
A vállalkozásoknak tudni kell majd szétválasztani az üzleti és magáncélt. Az talán triviálisnak tűnik, hogy a síelés, a hétvégi bevásárlás, vagy a szülők meglátogatása nem tekinthető üzleti célnak, csakúgy, mint általában a munkába járás.
Ennél bonyolultabb már annak megítélése, hogy mikor jár el helyesen az a vállalkozás, amely a székhelyétől távol dolgozó munkatársainak juttat személygépkocsit üzleti partnereinek felkeresése céljából. Tárolható-e ilyenkor a munkatárs lakóhelyén a gépkocsi? A válasz nem egyértelmű igen vagy nem. Számos egyéb körülményt is figyelembe kell venni, amelynek kapcsán megfelelő választ kell tudni adni akár a munkajogi, akár az iparűzésiadó-megosztási kérdésekre is.

Mielőtt azonban a bérbevevők hátradőlnének karosszékükben, és kiszámolnák, hogy mennyivel járnak jobban, érdemes pár fontos körülményre felhívni a figyelmüket.

Az áfatörvény ugyan már nem tartalmaz egyértelmű tiltó szabályt a személygépkocsik bérbevételéhez kapcsolódó áfa levonhatóságát illetően, azonban figyelemmel kell lenni a jogszabály általános elveire. Az áfa annyiban vonható le, amennyiben a szolgáltatást adóköteles termékértékesítéshez, szolgáltatásnyújtáshoz használják fel. (A gépjárművet tulajdonló vállalkozások számára új terhet jelent a baleseti adó.)

– Ennek tükrében tehát nem fog meglepetést okozni, ha a revizor ellenőrzése során annak igazolására szólítja fel a vállalkozót, hogy a személygépkocsit mennyiben használta üzleti célra, és milyen mértékben magáncélra – teszi hozzá Hegedüs Sándor, az RSM DTM adópartnere.

Könnyen előre lehet bocsátani, hogy egy szimpla nyilatkozat, amelyben a vállalkozó százalékos arányban kívánná meghatározni az üzleti és magáncél arányát, vagy egy belső szabályzat, amely tiltja a céges autó magánhasználatát, nem lesz elégséges. Noha az áfatörvény nem említi, és a jogszabályváltozás óta adóhatósági tájékoztató sem foglalkozott vele, feltételezhető, hogy a már szinte elfelejtett útnyilvántartás bemutatása nélkül adóhatósági megállapítás fog következni. Mindez persze nem szolgálja a vállalkozások adminisztrációjának csökkenését, de várhatóan sokan fognak próbálni élni ezzel az új lehetőséggel a vállalkozásuk jövedelmezőségének javítása érdekében.

Egy kiskapu

A cégautó-adó mértéke azonban nagyon megnőtt 2012. január 1-től. Tavaly 1600 köbcentiig hétezer, a felett pedig 15 ezer forintot kellett fizetni havonta, míg idén a motor teljesítménye valamint a gépjármű környezetvédelmi besorolása határozza meg az összeget. Eszerint 12 díjtétel van, de a legkörnyezetkímélőbb kisautó esetében is magasabb a fizetendő adó, mint korábban. A legkisebb adótétel havi 7,7 ezer a legmagasabb pedig 44 ezer forintos kiadást jelent minden hónapban, amit az eddigi gyakorlat szerint negyedévente kell bevallani és fizetni. (Egy közepes méretű fuvarozócég esetében éves szinten akár 60 millió forint kárt is okozhat a trükkös módszerekkel végrehajtott üzemanyaglopás.)

Az adó alanya a tulajdonos, azaz ha a magánszemély bérbe adja az autóját a gazdasági társaságnak, a magánszemély fizeti az adót, a cég pedig a bérleti díjat költségként elszámolhatja, az áfát pedig visszaigényelheti.

Cégautó adót akkor is kell fizetni, ha a dolgozó a saját járművét használja a munkavégzéséhez, és a gépjárműhasználat költségét a munkáltató megtéríti úgy, hogy a magánszemély tételes költséget számol el a bevételével szemben. Vagyis, ha a munkáltató útnyilvántartás és a benzinszámlák alapján fizet, a munkavállalónak gépjárműadót kell fizetnie.

Ha azonban a dolgozó kiküldetési rendelvény alapján számolja el a gépkocsi használata kapcsán felmerült költséget, és csupán az adóhivatal által megadott üzemanyagnorma és üzemanyagár szerinti összeget fizeti ki számára a munkahely, nem kell gépjárműadót fizetnie.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo