Beszélnünk kell…

Amikor többen dolgoznak együtt, fontos, hogy érzéseiket, benyomásaikat és a tényekről alkotott nézeteiket megbeszéljék egymással. Vezetőként különösen fontos, hogy szükség esetén képesek legyünk építő módon elmarasztalni, de dicsérni is.

A feedback vagy visszacsatolás során más személyekkel tudatják a viselkedésmódjukkal, munkastílusukkal kapcsolatos érzéseket és észrevételeket. A fogalmat Kurt Lewin, a laboratóriumi oktatás megalapítója vette át az űrhajózás szakszótárából. Ott azt a folyamatot jelenti, amikor a rakéta jeleket küld a Földre, amelyeket egy irányító berendezés fogad, és ha az űrhajó eltért a kijelölt pályától, akkor igazít azon. A munkahelyi közösség szintén irányító berendezésnek tekinthető, amely jeleket küld, ha a csoport tagja eltért az iránytól, a közösen elfogadott céltól. Ezeket a jeleket – visszajelzéseket – az egyén az irány korrigálására használhatja. A visszajelzés lehetőséget teremt arra, hogy olyannak lássa magát, amilyennek mások látják őt. Fontos szerepe van az önismeret fejlődésében, ennek ellenére sokan szívesebben dugják homokba a fejüket, mint hogy szembenézzenek mások véleményével.

A visszajelzés legyen egyértelmű és építő - Kép: SXC

Legyen egyenrangú!

Bár a visszajelzés hatékonyságnövelő erejéhez kétség sem fér, sajnos egyelőre igen ritka, hogy munkahelyen egyenesen és világosan elmondható lenne, mit gondolunk a másik magatartásáról, az milyen érzéseket vált ki belőlünk. A legtöbb cégnél meglehetősen ritkán kapnak visszajelzést munkájukról a dolgozók, és az is nagyobb részben kemény adatok ellenőrzésén – például a megkötött üzletek számán – alapul.

Ha a vezetés foglalkozik is viselkedésbeli kérdésekkel, a kommunikációs helyzet nem egyenrangú, holott ez a hatékony visszajelzés alapkövetelménye. Az ugyanis nem más, mint kétirányú kommunikáció, melynek célja a viselkedés hosszú távú megváltoztatása. Szerepe lehet a motivációban, a cégen belüli konfliktuskezelésben, valamint a határok pontos kijelölésében is. Az egész viszont csak akkor lesz több divatos kommunikációs furfangnál, ha elérjük, hogy a címzett ne védekezéssel reagáljon a felvetésre, hanem valóban elgondolkozzon rajta. A hatékony visszajelzés készség, amely sok gyakorlással alapvető szokássá fejleszthető.

Ne személyeskedjünk!

Nem hatékony
a személyt bírálni
a munkáját általában bírálni, vagyis minősíteni
a változásra vonatkozó igény megfogalmazása nélkül minősítést kérni saját magáról, mert felismerheti a hibát, de ez nem segít a tanulásban.
A visszajelzés legfontosabb szabálya, hogy kerülje a személyeskedést. A megfigyelhető magatartásra kell reagálnia, nem a személy önértékelésére, értékére. Ha a visszajelzés támpontot jelent, hogy az érintett hogyan változtasson viselkedésén, jó úton járunk. A viselkedés azonban nem keverendő össze a személyiséggel, amely nehezebben változik, de az is lehet, hogy az illető nem is akar változtatni rajta. Ha a valakinek azt mondjuk, buta, abból nem tudja meg, hogy pontosan mit változtasson, viszont mondatunk automatikusan védekező reakciót vált ki belőle. Ahogyan az is, ha a beszélő szándékára reagálunk, melyet azonban csak ő ismer. Így ugyanis eleve védekező helyzetbe kényszerül (magyarázkodni kezd) ahelyett, hogy saját viselkedésének értelmezésére fordítana energiát.

Korántsem az egyetlen

A megfelelő vezetői magatartás nagyon fontos nemcsak a visszajelzést adó, hanem a befogadó szerepben is. Egy rossz reakció ugyanis egy életre elveheti a beosztottak kedvét az őszinteségtől, pedig a visszajelzés a vezető számára is hasznos tudást jelent a cég jövője szempontjából. A visszajelzés fontos, de korántsem az egyetlen módszer az érdekérvényesítésre. Számos hatékonyabb megoldás létezik (ezekről a Piacesprofit.hu oldalon is olvashat), ha pedig nem elég erőteljes az elmarasztaló hatása, az önérvényesítés következő szintjére kell lépni.

Köszönjük Beck György, a Beckground Kft. ügyvezetőjének a cikk elkészítésében nyújtott segítségét!

Hogy csináljuk?
Dicséret
Előre jelezzük, hogy beszélni kívánunk a teljesítményről.
Dicsérjünk azonnal.
Legyünk konkrétak, mondjuk meg, mit tettek jól.
Beszéljünk a cselekedeteikkel kapcsolatos érzéseinkről és arról, az hogyan segíti a szervezet és más emberek munkáját.
Álljunk meg egy pillanatra, hogy az érintett átérezhesse a mondottak jelentőségét.
Bátorítsuk, hogy máskor is ezt tegye.
Rázzunk kezet vele, vagy érintsük meg, hogy világos legyen, támogatjuk az ő sikerét a szervezetben.
Kritika
Előre jelezzük, hogy beszélni kívánunk a teljesítményről.
Kritizáljunk azonnal. Feltéve, hogy képesek vagyunk ezt indulat nélkül tenni. Ha nem, inkább várjunk.
Legyünk konkrétak, mondjuk meg, ki miben hibázott.
Beszéljünk az érzéseinkről a cselekedeteikkel kapcsolatban és arról, hogy az hogyan érinti a szervezet és más emberek munkáját.
Álljunk meg néhány kényelmetlen pillanatra, hogy érezze, átérezze a kellemetlen érzéseket.
Rázzunk kezet vele, vagy érintsük meg, hogy világos legyen, őszintén mellette állunk.
Emlékeztessük, hogy értékeljük.
Erősítsük meg, hogy a rossz érzések csak a teljesítményével kapcsolatosak, nem személye ellen irányulnak.Biztosítsuk arról, hogy a kritika itt véget ér, és többet nem kerül szóba.

Véleményvezér

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo