Beszállítói programot indít a Rába

Beszállítói programot indít a járműgyártásban tevékenykedő hazai kis- és középvállalkozások számára a Volvo Bus Corporationnel közös buszgyártásához a Rába Jármű Kft.

Az érdeklődők június 30-ig jelentkezhetnek a társaság honlapján indított beszállítói oldalon; a pályázatok ismeretében készítik elő – várhatóan szeptember közepéig – a program következő fázisát. Ekkor már az együttműködés konkrét feltételeiről tárgyalnak a buszprogram leendő partnereivel – jelentette be Mohácsi Béla, a vállalat autóbuszüzletág-vezetője a társaság keddi győri sajtótájékoztatóján.

Közlése szerint a Rába–Volvo együttműködés során 30 százaléknyi helyi beszállítói hányaddal számolnak; az általuk kalkulált 200-300 busz gyártása esetén mindez évi 15–20 milliárd forintnyi új piaci lehetőséget jelent, egyben fenntarthatóan 300 munkahelyet teremt a Rábánál és beszállítóinál.

Mohácsi Béla szerint a programba bekerülő hazai cégek nem csupán az évi tízezer darabos Volvo-buszgyártás partnerei lehetnek, de bekerülhetnek a svéd cég ennél egy nagyságrenddel nagyobb kibocsátású teherjármű-üzletágába is. Emlékeztetett arra: a felek megállapodása alapján a beruházás 100 százalékos ellentételezés mellett zajlik, ami komoly lehetőség a hazai cégek számára a Volvo-beszállítóvá válásra.

Torma János, a Rába Holdinghoz tartozó kft. ügyvezetője – emlékeztetve arra, hogy jelenleg nincs kiírt tender buszbeszerzésre – közölte: a Volvo 7900-as és 8900-as városi-elővárosi járműcsaládját gyártják majd Győrben. A gyártás beindítása várhatóan 300 új munkahelyet hoz létre, egyharmada a külső beszállítóknál keletkezik, másik harmada a Rába Jármű Kft.-nél, a fennmaradó rész pedig – a termelés felfutása után – a Rába-csoport más vállalatainál. A járműveken a Volvo mellett a Rába név is megjelenhet – jelezte. A darabszám függvényének nevezve a pontos összeget úgy nyilatkozott: több milliárd forint lehet az az összeg, amit a Rába a buszgyártás beindítására fordít. A buszok a Rába Jármű Kft. több tízezer négyzetméteres győri csarnokában készülnek majd.

Patrióta gazdaságpolitika

Korábban stratégiai buszpiaci együttműködési megállapodást írt alá a svéd Volvo Bus Corporation és a Rába Járműipari Holding Nyrt., ami Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági államtitkár szerint lendületet ad a magyar buszgyártásnak, s később a magyar gépjárműipar kisebb, nagyobb és közepes vállalkozásai is beszállítóként részt vállalhatnak az együttműködésben. Ugyanakkor a Magyar Buszgyártók Szövetsége megdöbbenését fejezte ki a megállapodással kapcsolatban, mondván: a kormánydöntés monopolizálja a hazai autóbuszgyártást, ami a verseny csorbításához és a magyar tulajdonú kapacitások leépüléséhez vezethet, s a monopolhelyzetbe kerülő új, állami gyártó több ezer meglévő munkahelyet veszélyeztet.

A szervezet közleménye szerint a hazai gyártók – amelyek már második éve nem szállíthatnak új buszokat az állami tulajdonú közszolgáltatóknak – néhány év alatt milliárdos nagyságú tőkebefektetést hajtottak végre, s a létrehozott szellemi és technológiai kapacitás ma évi 1000 darab, teljes egészében hazai fejlesztésű és akár 85 százalékban magyar jármű elkészítését teszi lehetővé. (A HITA adatai szerint is a hazai autóbuszgyártó kapacitás eléri az évi 1200 darabot.) A szervezet szerint, ha egy multinacionális gyártó Rába-főegységekkel kiegészített termékeit kell a hazai Volán-társaságoknak és a BKV-nak megvásárolnia, az minden eddigi eredményt semmissé tehet. A buszgyártók szövetségének elnöke szerint a patrióta gazdaságpolitika keretében a hazai vállalkozásokat és nem a multikat kellene támogatni. A 2010-ben alakult Magyar Autóbuszgyártó Klaszter viszont megvizsgálja annak a lehetőségét, hogy 19 tagvállalata miként tudna csatlakozni a Volvo és a Rába együttműködéséhez.

A biztosabb piacért megéri teljesíteni a feltételeket

A kisvállalkozásoknak ugyanakkor megéri egy nagyobb cég beszállítójává válni, hiszen számukra nagyobb biztonságot jelent a kiszámítható, tervezhető felvásárlóval való kapcsolat. Persze az elvárások is magasak, de nem lehetetlen megfelelni.

Beszállítóvá válni nem megy egyik pillanatról a másikra, a nagy cégek elvárásai komolyak, sokszor nehéz helyzet elé állítják a kkv-kat. Érdemes azonban nekifutni a teljesítésnek, mert bár nem könnyű és nem is olcsó megfelelni, de a befektetés legtöbb esetben sokszorosan megtérül.

Törvény védi a beszállítókat
Az országgyűlés még a nyár folyamán megszavazta a tisztességtelen forgalmazói magatartás tilalmáról szóló törvénymódosítást. A jogszabály pontosítja a mezőgazdasági és élelmiszer-ipari beszállítók és a kereskedők közötti fizetési határidőket és a beszerzési ár alatti értékesítés szabályait. A törvényben új rendelkezésként jelenik meg a diszkriminatív árazás tilalma.

Véleményvezér

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.
Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo