Óriásit robbant az e-commerce szektor a COVID-időszak alatt: az előrejelzések szerint 2021-ben a globális e-kereskedelmi forgalom már megközelíti az 5 billió dollárt, míg 2019-ben még a 3.5 billiót sem érte el. Az online shopping már annyira beszivárgott a hétköznapjainkba, hogy szinte bárhol, bármikor képesek vagyunk a laptopunkra vagy mobilunkra tapadva bogarászni a vágyott termékek között - az ágyban fekve, de akár a mellékhelyiségben vagy éppen a biciklin ülve is.
A Mastercard friss hazai felmérése szerint ráadásul a generációk közötti szakadékok is mérséklődtek a pandémia során: mostanra a hetente online vásárlók aránya az 55-60 év közöttiek körében a legmagasabb. Nem túlzás tehát kijelenteni, hogy minden eddiginél többen látogatják rendszeresen a webáruházakat jó fogásokra vadászva. De vajon mit tartogat a karantén-bumm utáni időszak, meg tudják őrizni a lendületet az e-kereskedők? Nos, ez csak rajtuk múlik.
Fókuszban az ügyfélmegtartás: ezt az 5 pontot mindenképpen érdemes kipipálni
Aki kicsit is otthon van az e-kereskedelemben, az pontosan tudja, hogy miközben az új vásárlók bevonzására is megvannak a bombabiztos trükkök – hirdetési kampányok, időszakos akciók –, a siker nagyon nagy részben múlik az egyszeri vevők visszacsábításán. A legértékesebb ügyfelek azonosítása és megtartása nemcsak stabil bevételt, hanem hosszú távú nyereségességet is biztosít. Becslések szerint akár már az ügyfélmegtartás 5 százalékos növelésével is 25-95 százalékos profitemelkedés érhető el, így ez egy olyan terület, amibe mindenképpen érdemes befektetni, és új funkciók, kényelmi szolgáltatások beépítésével fejleszteni webáruházunkat. A Stylers Group szakértői sorra vették a legfontosabb tennivalókat, melyeket érdemes kipipálni, ha a karanténidőszak során megszerzett vásárlói bázist hosszú távon is szeretnénk megőrizni.
- Jolly Joker a feliratkozás
- Továbbra is topon az email marketing
- Mindent visznek az adatok
- Mobil nélkül nem megy
- A változatosság gyönyörködtet - hát még a fizetési opciók
A legértékesebb vásárló a hűséges vásárló
A kényelmi és biztonsági funkciók mellett az ügyfélkapcsolatok minőségébe is érdemes komolyabb erőforrásokat fektetni. A gyorsan elérhető és hatékony ügyfélszolgálat, a 0-24-ben rendelkezésre álló chatbotok és a honlapon elérhető részletes tájékoztatás ugyan kulcsfontosságú elemei a vevők megtartásának, a vásárlók hűségének hosszú távú záloga az, hogy világosan kommunikáljuk feléjük, hogy kereskedőként milyen értékeket képviselünk, milyen célokkal, hitvallással rendelkezünk, mely ügyek mellett állunk ki – ez különösen a legfiatalabb vevők, a Z- és az Alfa-generáció elérésében fontos. A gyakorlati információk mellett érdemes megmutatni magunkat a vásárlóinknak, hogy megismerhessék a márkánk történetét, hátterét is, ezzel pedig tartós, érzelmi alapú kapcsolatot alakítsunk ki velük.
„A márka által képviselt értékek közvetítésére a különböző hűségprogramok is kiválóan alkalmasak. Így például a fenntarthatóság jegyében kérhetjük a vásárlóinktól, hogy küldjék vissza a tőlünk rendelt, de már nem használt termékeket, melyeket újrahasznosíthatunk. Cserébe ráadásul hűségpontokat vagy speciális tartalmakat adhatunk nekik, vagy éppen korai hozzáférést nyújthatunk bizonyos új szolgáltatásokhoz. Ez segíti az ügyfeleket abban, hogy úgy érezzék, mélyebben kapcsolódnak a márkánkhoz, ugyanakkor arra ösztönzi őket, hogy térjenek vissza és ismételjék meg a vásárlást, ezzel tovább támogatva az őket érdeklő ügyet. Ez nem csak a környezetnek jó, hanem nekünk is: megtarthatjuk és hosszabb távon is hűséges visszatérő vásárlóként tudhatjuk legértékesebb ügyfeleinket” – mondja Gönczy Gábor, a Stylers Group CEO-ja.