A cégjegyzésre jogosultak között az X generáció továbbra is többséget képvisel (52 százalék), de az Y itt is fokozatosan erősödik, részesedést nyerve a baby boom és az X generáció rovására. A fiatalabb korosztályok előbb a tulajdonosi körben jelennek meg, majd fokozatosan lépnek be a menedzsment-szintre is. Az Y generáció már a növekedés motorjává vált, a Z pedig megkezdte a tényleges belépést a cégvilágba. Ez a folyamat a legnagyobb cégeknél is tetten érhető, érdekes módon a milliárdos árbevételű vállalatoknál az Y generációból háromszor annyian vannak a menedzsmentben, mint a tulajdonosi körben.
„Az X generáció több mint két évtizede meghatározó szereplő, de mostanra a staféta tényleges átadásának időszaka következik. A következő évek kulcskérdése az lesz, mennyire tud zökkenőmentesen végbemenni ez az átmenet” – mondta Alföldi Csaba, az Opten céginformációs szakértője.
Az új alapításoknál már egyértelműen a fiatal generációk dominálnak
A cégalapítások terén a generációváltás már lezajlott, a fiatalabb nemzedékek aránya tovább nőtt, miközben a vállalkozói kedv összességében mérséklődött. Az Y generáció 2024-ben is a legaktívabb korosztály maradt, az új tulajdonosok 43,7 százalékát adva, míg a Z generáció súlya 16 százalék fölé emelkedett. Az X generáció részesedése 35 százalék alá, a baby boom nemzedéké pedig 5 százalék alá csökkent.