A külföldi nagyvállalatok jelentős tömeget képeznek a budapesti irodaházak bérlői között. Viselkedésük meghatározó, mozgásuk mindig figyelemre méltó. A járvány miatt – részben az anyacégek utasításainak szigorúan megfelelve – erős volt a hazaküldési hullám, vagyis nagyon megnőtt a home office aránya és idő kellett ahhoz, hogy kialakuljon a többé-kevésbé helyes arány a távoli és benti munkavégzés között. Az elmúlt néhány hét viszont fordulatot hozott: a legnagyobb tech cégek például már aktívan foglalkoznak az irodába való visszatéréssel.
A külföld itt is igazodási pont. A Google a tervezettnél korábban, már áprilisban megnyitja irodáit, és sok millió dollárt beleölve soha nem látott csúcsirodákkal csábítja vissza az alkalmazottjait. A Facebook sem marad le, ott májusra tervezik az irodák újra nyitását, a Microsoft pedig már április végétől megadja a lehetőséget a dolgozóinak az irodai munkavégzésre.
Nagyobb biztonság, új kooperációs terek, a járvány előttihez képest célzottabb megbeszélések és jól eltalált arány a home office és az irodai munkavégzés között. Ezzel felértékelődik az irodában töltött idő és szívesebben térnek vissza a dolgozók – adta meg a receptet a VLK Cresa a következő pár hétre vagy hónapra. Szerinte a járvány egy éve alatt Magyarországon is egyértelmű lett, hogy adott feladatokat jól elvégeznek a dolgozók otthon is. Az online megbeszélések is lehetnek hatékonyak, de egyre többen mondják, hogy a személyes találkozók nem pótolhatók, az elfásult, elfáradt emberek nagy hányada nem tudja elképzelni, hogy hosszú ideig csak otthonról dolgozzon.
Mi ez a visszacsalogatás? Hogyan kell ezt elképzelni? - kérdeztük a cég szakértőjét. Kalaus Valter ügyvezető azt mondta, hogy kezdetnek elég, ha a vezetők szorgalmazzák 4-6-fős megbeszélések megtartását, így a dolgozók úgymond megint megszokhatják egymást. Mivel jön a jó idő, később a 20-30 fős megbeszéléseket már az irodaház belső kertjében vagy a teraszon is megrendezhetik. Ezt is élményszerűvé lehet tenni azzal, ha van egy kis kényeztető elem, például szendvicsek, üdítők.
Több szakember is célravezetőnek nevezte, ha az irodabelső átalakítása előtt bevonják a munkatársakat is a döntések előkészítésébe, ezzel fokozható a kötődésük a céghez és egymáshoz is. Régebbi kommunikációs eszközök (szóbeli tájékoztatás, fizikai mozgásokat is igénylő játékosabb feladatmegoldás, testbeszéd megfejtése) bevetése szintén hatásos lehet, így elkerülhető, hogy csak a virtuális térben érintkezzenek az alkalmazottak. „Kényelem, funkcionalitás, hatékonyság és biztonság. Ezek a legfontosabbak az új irodai terek kialakításakor. Akár új bútorokat is lehet vásárolni és feltétlenül növelni kell a személyes munkavégzéshez szükséges teret, hogy tartható legyen a biztonságos távolság. Nem kizárt, hogy a közös helyiségek, terek akár 30-40 százalékkal is több helyet igényelnek, így várható, hogy az összes területigény nemhogy csökken, de bizonyos esetekben még növekedhet is.” – mutatott rá Kalaus Valter.Ha ez valóban így lesz, akkor megnyugodhatnak az irodaházak beruházói. Merthogy mostanában nem nagyon békülhettek ki azzal, hogy a bérlők fele nem feltétlenül akar költözni az újonnan piacra dobott irodaházakba. Erre utal a multinacionális ingatlanközvetítő cégeket tömörítő Budapesti Ingatlan-tanácsadók Egyeztető Fóruma (BRF) idei, első negyedévre vonatkozó adatsora. Ebből kiderül, hogy 48 százalékuk inkább a bérleti szerződés meghosszabbítására szavazott és ez az arány már több negyedéven át is stabil. Érdekes, hogy a budapesti új bérlők között is egy nagy tech cég jelent meg, mégpedig a kínai Huawei, amely 7100 négyzetmétert kötött le. Ez hatalmas terület, egyáltalán nem jellemző bérleti méret, az átlag 600-700 négyzetméter és 2000 négyzetméternél nagyobb területet is csak három cég igényelt.
Az új beruházások tehát nagyon visszafogottak, 2021 első háromhavi időszakában mindössze 24 ezer négyzetméternyi irodát adtak át. A későbbi negyedévekben kissé, 2022 közepén már erősebben nőhet ez az adat – legalábbis ezt jelzik a folyamatban lévő építkezések. Idén összesen mintegy 160 ezer négyzetméternyi új területtel bővül a kínálat, az ennél nagyobb ütemű bővülés a későbbi években lehet. Az egyik ilyen nagyobb falat a robbanás szerűen fejlődő Dél-Budán van, ott a Belga Atenor cég hamarosan nekilát a Baker Street nevű komplexum kivitelezésének, nyitás 2023-ra tehető. Pesten egyebek mellett a Könyves Kálmán körút irodai kiépülése folytatódik, például a magyar tulajdonú WING projektjével, a Liberty névre keresztelt irodaházéval, ott előbb, már jövőre lehet átadás. A IX. kerületben a TriGranit építkezik a Millenniumi Városközpont területén, ott is 2022-ben vágják át a szalagot.
Visszatérve a visszatérők még jobb kiszolgálására, várható, hogy nem csupán az irodát bérlő cégek, de az irodaházat üzemeltetők is a jövőben még többet áldoznak majd a szolgáltatásaikra. Egyes üzemeltetők már mos is közös online chat felületet működtetnek, ahol a bérlő cégek dolgozói egymással is kommunikálhatnak. Ezen felül az üzemeltetőnek is jelezhetik az üzemelés hibáit vagy javasolhatnak részmegoldásokat, például a garázshasználat könnyítésére és észszerűsítésére. Ez már bevált módszer, de nem széleskörűen elterjedt a bérlő vállalkozások között.
Kalaus Valter erről szólva megjegyezte, hogy a közösségépítés ugyan jelen van már egyes irodaházaknál, de nem lehet az a cél, hogy csak így érintkezzenek az emberek. Szerinte itt is a helyes arány megtalálása lehet a célravezető.
„A különféle digitális eszközök, munkaszervezési módszerek, a felhő, az adatközpontok használata, az érintésmentes technológiák, az okos épületek csak az egyik oldal, ami kétségkívül felgyorsít folyamatokat, egyszerűbbé teszi egy cég működését vagy egy épület üzemeltetését. Ám egyúttal személytelenné is tesz minket. A társas kapcsolatok felértékelődtek, akárcsak az irodában eltöltött idő. Ezért szükséges, hogy az új környezet és céges működés segítségével boldogabbak legyenek a dolgozók, ez egyúttal a cég hatékonyságára is jótékony hatással lesz” – vélte az ügyvezető.