A Bay Zoltán kutatóközpont és az ORFK közös Európai Uniós Horizon 2020 pályázata keretében sikerrel valósított meg egy különleges, valóshelyszínű gyakorlatot a Liszt Ferenc Repülőtéren. A kísérlet folyamán begyűjtött nagy mennyiségű adatok alkalmasak arra, hogy akár mobilalkalmazás is készüljön az intelligens rendszerek és kritikus infrastruktúrák rugalmasságának modellezésére. A Horizon 2020 program keretében finanszírozott Smart Kritikus Infrastruktúrák Védelme című nemzetközi projekt magyar konzorciumi tagja a Bay Zoltán Kft. és az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK).
A közel másfél milliárd forint összértékű, 100%-os támogatási intenzitású projekt során olyan előrejelző és értékelő rendszert fejleszt ki egy nemzetközi kutatócsoport, amely különböző kritikus infrastruktúrák védelmi szintjét képes valós időben mérni és értékelni. A projekt szakmai tudományos területének magyarországi felelőse a Bay Zoltán Kutatóközpont 20 kutatója, valamint az ORFK Tudományos Tanácsa által delegált tagok. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 2018. július 2-án megvalósult valóshelyszínű gyakorlatban több mint 1000 fő vett részt. Az intézet kutatóinak elsődleges feladata az volt, hogy előzetesen megtervezzék majd technológiailag lehetővé is tegyék a terminálkiürítési gyakorlat során keletkező összes információ és adat észlelését, rögzítését és azonnali digitális tárolását.
Az adatrögzítés a résztvevőkre helyezett 1000 darab UHF (Ultra High Frequency) rádióhullámú, négycsatornás olvasóval, 26 darab helyszíni rögzített kamerával, valamint 8 darab testkamerával valósult meg. „Gyakorlatilag adatvesztés nélkül sikerült a terminál-kiürítési gyakorlatot rögzítenünk, ami önmagában is jelentős szakmai eredmény. Azért is különleges a Bay és az ORFK szerepvállalása a projektben, mert csak Magyarország vállalta a valóshelyszínű gyakorlat teljes körű megszervezését, a többi országban csupán virtuális modellezés történt.” – hangsúlyozza Dr. Grasselli Norbert, a Bay Kutatóközpont ügyvezetője.
A projekt 36 hónapja alatt gyakorlatilag egy komplett virtuális város épül, amiben lesz repülőtér, ipari körzet, tömegközlekedési csomópont, egészségügyi intézmény, illetve egy pénzügyi központ is. A húsz konzorciumi tag egy-egy elemét modellezi ennek a virtuális városnak. A britek a bankszektort tesztelték, hazánk pedig a repülőteret. „A repülőtér esetében azt vizsgáljuk, hogy milyen mértékben képes pozitívan befolyásolni a védelmi képességet, ha smart rendszerek, kamerák és egy mobilalkalmazás használatával a kijelölt menekülési útvonalak helyett - az adott veszélyhelyzetre reagálva - interaktív módon menekítik ki az applikációt használó utasokat, a lehető legbiztonságosabb útvonalat választva.” – emelte ki az ügyvezető.
Az Európai Űrügynökség, az ESA technológia transzfer irodája már most jelezte, hogy érdeklődik a kutatási projekt eredményeinek tovább hasznosítása, piacra történő bevezetése iránt. Dr. Székely Zoltán szakmai vezetése alatt megvalósuló magyar al-projekt hazai együttműködő partnerei a Budapest Airport Zrt., a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság (RRI), a Dél-pesti Katasztrófavédelmi Kirendeltség Repülőtéri Hivatásos Tűzoltó Parancsnokság (RHTP), az Airport Medical Service (AMS) és a miniBUD.