Az Adidas használhatja a párhuzamos csíkokat

Az Adidas megakadályozhatja a cipőkön elhelyezett, két párhuzamos sávból álló megjelölés európai uniós védjegyként történő lajstromozását – mondta ki az Európai Unió Törvényszéke.

2009-ben és 2011-ben a belga Shoe Branding Europe nevű cég két európai uniós védjegy lajstromozását kérte az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalától (EUIPO), az egyik védjegy esetében cipőáruk, a másik esetében pedig munkavédelmi cipők tekintetében. A német Adidas nevű cég felszólalást terjesztett elő e védjegyek lajstromozásával szemben, többek között az alább ábrázolt egyik védjegyére való hivatkozással:

2015-ben, illetve 2016-ban hozott határozataival az EUIPO helyt adott az Adidas felszólalásainak és megtagadta a Shoe Branding Europe által bejelentett két védjegy lajstromozását. Az EUIPO közelebbről úgy vélte, hogy figyelemmel az ütköző védjegyek bizonyos mértékű hasonlóságára, az e védjegyekkel jelölt áruk azonosságára2, illetve hasonlóságára, valamint az Adidas korábbi védjegyének komoly jóhírnevére, fennáll a veszélye annak, hogy az érintett közönség kapcsolatot létesít az ütköző védjegyek között, és hogy a bejelentett védjegyek használata – amelynek a jelen esetben nem volt alapos indoka – tisztességtelenül kihasználja az Adidas védjegyének jóhírnevét. (A koppintás bizony olyan művészet, amellyel a legnagyobbak is előszeretettel élnek.)

Adidas-per: ezért bukott az európai szabadalom
Az ADIDAS Budapest Kft-nek fizetnie kell, mivel a szabadalombitorlás megállapítása után Oroszi László feltaláló gazdagodás visszatérítési igényének is jogerősen helyt adott a bíróság. Jogi szakértők segítségével utánajártunk mit rontottak el a szabadalomban, amelynek következtében évekig tartó pereskedés lett egy innováció vége.
Mai ítéleteiben az Európai Unió Törvényszéke elutasítja a Shoe Branding Europe által az EUIPO két határozata ellen előterjesztett kereseteket, és helyben hagyja az említett határozatokat.

A Törvényszék szerint az EUIPO nem vétett értékelési hibát, amikor úgy vélte, többek között, hogy valószínű, hogy a bejelentett védjegyek használata tisztességtelenül kihasználja az Adidas védjegyének jó hírnevét, és hogy a Shoe Branding Europe nem bizonyította alapos ok fennállását a bejelentett védjegyek használatához.

Ami a Shoe Branding Europe által 2009-ben cipőáruk tekintetében bejelentett védjegyet illeti, emlékeztetni kell arra, hogy a Törvényszék ezzel kapcsolatban már másodszor hoz ítéletet. Ugyanis, 2015. május 21-i ítéletében4 a Törvényszék hatályon kívül helyezte az EUIPO egyik korábbi határozatát, amely – tévesen – az ütköző védjegyek hasonlóságának teljes hiányát állapította meg. Ezt az ítéletet a Bíróság a 2016. február 17-i végzésével5 helybenhagyta.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo