A coaching, vagyis a vezető szakemberek által való segítése, felkészítése, kiutat jelenthet sok nehéz helyzetből, a személyre szabott támogatás eredménye a vezetői sikerekben, megelégedettségben és a vállalati eredményesség növekedésében mutatkozik meg.
Külső segítség
A Magyarországot is erősen érintő gazdasági válság hatásaként a vezetők minden cégnél jóval több kiélezett helyzettel kénytelenek szembenézni, mint korábban. Az alapvetően sikerorientált emberek számára komoly nehézséget okoz szembesülni a megfeszített munka ellenére romló gazdasági mutatókkal, a feszültség pedig különösen nagy azoknál a cégeknél, ahol a vezető és a tulajdonos ugyanaz a személy.
E problémák kezelése során a sokat emlegetett „vezetői magányt" a korábbinál is inkább megtapasztalva a vezető többnyire csak magára számíthat a cégen belül, hiszen - különösen, ha ő az ügyvezető és egyben a tulajdonos is - beosztottainak nem nagyon panaszkodhat, mert bennük is neki kell tartania a lelket. Márpedig ez szinte egyenes út lehet a mentális széteséshez, a depresszióhoz, aminek akár súlyosabb fiziológiai tünetei is lehetnek. - magyarázza Bodnár György, a Wienerberger ma már business coachként működő korábbi értékesítési igazgatója és Komócsin Laura, az International Coach Federation magyar tagozatának elnöke.
A problémák megelőzéséért sokat tehet egy jó időben bevont coach, aki segít felszínre hozni a problémákat, megtalálni az esetleg rejtve maradt alternatívákat - vagy éppen „csak" meghallgatja a problémák halma alatt nyögő vezetőt. Bár a felmerülő gondok kezelése nagy részben akár egy vezetői tréning témája is lehetne, mégis fontos különbség van a két, Magyarországon gyakran használt és eredményes, vezetői készségek fejlesztésére alkalmazott módszer között. A külső helyszínen, csoportban szervezett tréningek általában tipikus helyzetekre adnak válaszokat, ezzel szemben a coaching az adott vezető egyéni problémáira keres megoldást, és a program része a tervek kivitelezésének támogatása is. A business coach tulajdonképpen a pszichológus és a sportból ismert edző az üzleti életben ideális arányú keveréke.
A coaching sikeréhez hozzájárul, hogy nem a már elkövetett hibákra, hanem a jövőbeli lehetőségekre fókuszál, így motiváltabbá tesz, valamint az is, hogy egy külső embernek könnyebben nyílik meg és beszél nehézségeiről a vezető. A konfliktuskezelés hatékonyabbá tétele, az időgazdálkodás javítása, a stressz mederben tartása, az önbizalom növelése, akár egy esetleges karrierváltás - mint kiút - támogatása és a munka-magánélet egyensúlyának megtalálása - amely ilyen zaklatott helyzetben különösen nagy jelentőséget kap - mind tipikus coachingtémák lehetnek.
A válság mint lehetőség
A válság azonban, mint egyre többen hangoztatják, sok vállalkozás számára lehetőség is. A vállalatok cselekvési kényszerhelyzetben vannak a pénzügyi folyamatok miatt, így jó időben, kellő módon összefogva hatékony, a megoldásra irányuló stratégiát állíthatnak fel, amelynek kialakításához szintén hatékony segítséget nyújthat a business coach.
A piacon lévő, gyakran több tíz éves múltra visszatekintő vállalatok esetében az induláskor megfogalmazott cél, küldetés, stratégia mára elavult, ahogyan sok esetben tarthatatlan a cég felépítése, működési és ellenőrzési mechanizmusa is. A felülvizsgálatra eddig egyrészt nem volt égető szükség - a piac még magyar viszonylatban is átlag felett fejlődött, így majd' mindenki megélt anélkül is, hogy folyamatosan kutatta volna saját határait, kereste volna a hatékonyságnövelés lehetséges eszközeit -, másrészt idő sem volt arra, hogy fejlesztésre fordítsák az erőt, hiszen a piacbővülés belső lekövetése épp elég azonnali kihívást jelentett, ami elvette az energiát a jövőről szóló gondolkodás elől. Nem utolsósorban pedig nem volt meg hozzá a képzettség, a rutin, a gondolkodásmód - mondja Komócsin Laura. Most viszont a versenyképesség fenntartása érdekében változtatásokra, az eddig bevett módszerek felülvizsgálatára van szükség.
„Egyetlen célunk a túlélés" - hallani manapság rengeteg cégvezető és tulajdonos szájából. Sokan ezt úgy értelmezik, hogy most a stagnálás a helyes út. Fejlődésre azonban mindig van lehetőség. Ha ezt pillanatnyilag árbevételben nem lehet elérni, akkor a fejlődés egy másik lehetőségén érdemes elgondolkodni: a belső fejlődésen. Ha a vezető nem így tesz, akkor a cég óhatatlanul összeomlik, vagy visszazuhan egy korábbi fejlettségi állapotába - teszi hozzá Bodnár György.
Céget is érdemes megvizsgálni
A cégátvilágítás és az ezen alapuló válságmenedzsment képezi a „A válság mint lehetőség" coachingprogram alapját. Ez elsősorban kkv-k tulajdonosait és felsővezetőit célozza meg, de a helyi sajátosságok kezelésére viszonylagos szabadságot élvező multik vezetői is hasznos eszköznek találhatják. Az átvilágítás és útkeresés során hatékony segítséget jelenthet egy külső támogató. A coach szerepe ebben a folyamatban az, hogy segítsen a vezetőnek kívülről rálátni a saját vállalatára, segítsen új perspektívákat találni, kilépni a megszokott sémákból és sablonokból, s hogy támogatást nyújtson egy megújult, kreatív gondolkodásmód kialakításában. Hiszen lehet, hogy a most megkérdőjelezendő struktúrákat és folyamatokat egykor a vezető maga hozta létre - az akkori körülmények között helyesen -, most új kihívások elé állítandó munkatársait ő válogatta össze, és azok kompetenciái annak idején elegendők voltak. A coach szerepe az is, hogy felkészítse a vezetőt a szinte biztosan nélkülözhetetlen változások menedzselésére, az ezzel járó stresszre, konfliktusokra, és ha kell, végigkísérje őt a folyamaton.
Sok cégtulajdonos, ügyvezető ezt a külső objektivitáson alapuló megújulást másképp valósítja meg: nem maga vagy meglevő vezetőtársai mellé fogad coachot, hanem új vezetőket vesz fel. Egy új seprű természetesen általában jól seper, s az új vezető külső, objektív megközelítéssel önmagában elvégezheti a cégátvilágítást, de a szakemberek hangsúlyozzák, hogy érdemes mérlegelni a kockázatokat is. Egy felsővezető keresésének költségei többszörösen felülmúlhatják egy coach költségét, és abban is van kockázat, hogy az érkező új ember mennyire borítja fel - esetleg feleslegesen - a cégkultúrát, mennyire válik be, milyen szakszerűen tudja menedzselni az eltervezett változásokat.
Megjelent a Piac és Profit magazin októberi számában.