Amire a vezetőknek is szüksége van

Bár sajnos egyelőre kevesen hajlandóak beismerni, még a legrátermettebb vezetőnek is szüksége van időnként segítségre. A mostani mozgalmas üzleti klíma nemcsak a cégek anyagi helyzetére gyakorol az eddig megszokottnál jóval nagyobb nyomást, de még a legjobb a vezető számára is különösen nagy pszichológiai megterhelést jelent.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A coaching, vagyis a vezető szakemberek által való segítése, felkészítése, kiutat jelenthet sok nehéz helyzetből, a személyre szabott támogatás eredménye a vezetői sikerekben, megelégedettségben és a vállalati eredményesség növekedésében mutatkozik meg.

A coach és a titoktartás
Ha létezik bizalmi munka, akkor a coaching biztosan az. A sikeres közös munkához feltétlenül szükséges bizalom a coach munkájához elengedhetetlenül szükséges feltétel, így alapesetben a saját érdekét szem előtt tartva sem él vissza a folyamat során megszerzett üzleti és magánéleti információkkal. Azért, hogy semmi ne kerülhessen ki, a coachszerződések mindegyikében szerepel a titoktartásra vonatkozó kitétel, amit érdemes körültekintően végiggondolni. Fontos tisztázni, hogy pontosan mire vonatkozzon a titoktartás, és hogyan szabályozzák az ezzel kapcsolatban felmerülő kérdéseket – például azt, hogy mindkét fél valamilyen módon el kell számoljon a közös munka eredményeivel. A coach titoktartási kötelezettsége kizárólag extrém esetben oldható fel, például, ha bűncselekmény jut a tudomására. Az ügyfél ezzel szemben saját igényeinek megfelelően bármikor kérheti a titoktartás feloldását.

Külső segítség

A Magyarországot is erősen érintő gazdasági válság hatásaként a vezetők minden cégnél jóval több kiélezett helyzettel kénytelenek szembenézni, mint korábban. Az alapvetően sikerorientált emberek számára komoly nehézséget okoz szembesülni a megfeszített munka ellenére romló gazdasági mutatókkal, a feszültség pedig különösen nagy azoknál a cégeknél, ahol a vezető és a tulajdonos ugyanaz a személy.

E problémák kezelése során a sokat emlegetett „vezetői magányt" a korábbinál is inkább megtapasztalva a vezető többnyire csak magára számíthat a cégen belül, hiszen - különösen, ha ő az ügyvezető és egyben a tulajdonos is - beosztottainak nem nagyon panaszkodhat, mert bennük is neki kell tartania a lelket. Márpedig ez szinte egyenes út lehet a mentális széteséshez, a depresszióhoz, aminek akár súlyosabb fiziológiai tünetei is lehetnek. - magyarázza Bodnár György, a Wienerberger ma már business coachként működő korábbi értékesítési igazgatója és Komócsin Laura, az International Coach Federation magyar tagozatának elnöke.

A problémák megelőzéséért sokat tehet egy jó időben bevont coach, aki segít felszínre hozni a problémákat, megtalálni az esetleg rejtve maradt alternatívákat - vagy éppen „csak" meghallgatja a problémák halma alatt nyögő vezetőt. Bár a felmerülő gondok kezelése nagy részben akár egy vezetői tréning témája is lehetne, mégis fontos különbség van a két, Magyarországon gyakran használt és eredményes, vezetői készségek fejlesztésére alkalmazott módszer között. A külső helyszínen, csoportban szervezett tréningek általában tipikus helyzetekre adnak válaszokat, ezzel szemben a coaching az adott vezető egyéni problémáira keres megoldást, és a program része a tervek kivitelezésének támogatása is. A business coach tulajdonképpen a pszichológus és a sportból ismert edző az üzleti életben ideális arányú keveréke.

A coaching sikeréhez hozzájárul, hogy nem a már elkövetett hibákra, hanem a jövőbeli lehetőségekre fókuszál, így motiváltabbá tesz, valamint az is, hogy egy külső embernek könnyebben nyílik meg és beszél nehézségeiről a vezető. A konfliktuskezelés hatékonyabbá tétele, az időgazdálkodás javítása, a stressz mederben tartása, az önbizalom növelése, akár egy esetleges karrierváltás - mint kiút - támogatása és a munka-magánélet egyensúlyának megtalálása - amely ilyen zaklatott helyzetben különösen nagy jelentőséget kap - mind tipikus coachingtémák lehetnek.

A válság mint lehetőség

A válság azonban, mint egyre többen hangoztatják, sok vállalkozás számára lehetőség is. A vállalatok cselekvési kényszerhelyzetben vannak a pénzügyi folyamatok miatt, így jó időben, kellő módon összefogva hatékony, a megoldásra irányuló stratégiát állíthatnak fel, amelynek kialakításához szintén hatékony segítséget nyújthat a business coach.

A piacon lévő, gyakran több tíz éves múltra visszatekintő vállalatok esetében az induláskor megfogalmazott cél, küldetés, stratégia mára elavult, ahogyan sok esetben tarthatatlan a cég felépítése, működési és ellenőrzési mechanizmusa is. A felülvizsgálatra eddig egyrészt nem volt égető szükség - a piac még magyar viszonylatban is átlag felett fejlődött, így majd' mindenki megélt anélkül is, hogy folyamatosan kutatta volna saját határait, kereste volna a hatékonyságnövelés lehetséges eszközeit -, másrészt idő sem volt arra, hogy fejlesztésre fordítsák az erőt, hiszen a piacbővülés belső lekövetése épp elég azonnali kihívást jelentett, ami elvette az energiát a jövőről szóló gondolkodás elől. Nem utolsósorban pedig nem volt meg hozzá a képzettség, a rutin, a gondolkodásmód - mondja Komócsin Laura. Most viszont a versenyképesség fenntartása érdekében változtatásokra, az eddig bevett módszerek felülvizsgálatára van szükség.

„Egyetlen célunk a túlélés" - hallani manapság rengeteg cégvezető és tulajdonos szájából. Sokan ezt úgy értelmezik, hogy most a stagnálás a helyes út. Fejlődésre azonban mindig van lehetőség. Ha ezt pillanatnyilag árbevételben nem lehet elérni, akkor a fejlődés egy másik lehetőségén érdemes elgondolkodni: a belső fejlődésen. Ha a vezető nem így tesz, akkor a cég óhatatlanul összeomlik, vagy visszazuhan egy korábbi fejlettségi állapotába - teszi hozzá Bodnár György.

Céget is érdemes megvizsgálni

A cégátvilágítás és az ezen alapuló válságmenedzsment képezi a „A válság mint lehetőség" coachingprogram alapját. Ez elsősorban kkv-k tulajdonosait és felsővezetőit célozza meg, de a helyi sajátosságok kezelésére viszonylagos szabadságot élvező multik vezetői is hasznos eszköznek találhatják. Az átvilágítás és útkeresés során hatékony segítséget jelenthet egy külső támogató. A coach szerepe ebben a folyamatban az, hogy segítsen a vezetőnek kívülről rálátni a saját vállalatára, segítsen új perspektívákat találni, kilépni a megszokott sémákból és sablonokból, s hogy támogatást nyújtson egy megújult, kreatív gondolkodásmód kialakításában. Hiszen lehet, hogy a most megkérdőjelezendő struktúrákat és folyamatokat egykor a vezető maga hozta létre - az akkori körülmények között helyesen -, most új kihívások elé állítandó munkatársait ő válogatta össze, és azok kompetenciái annak idején elegendők voltak. A coach szerepe az is, hogy felkészítse a vezetőt a szinte biztosan nélkülözhetetlen változások menedzselésére, az ezzel járó stresszre, konfliktusokra, és ha kell, végigkísérje őt a folyamaton.

Sok cégtulajdonos, ügyvezető ezt a külső objektivitáson alapuló megújulást másképp valósítja meg: nem maga vagy meglevő vezetőtársai mellé fogad coachot, hanem új vezetőket vesz fel. Egy új seprű természetesen általában jól seper, s az új vezető külső, objektív megközelítéssel önmagában elvégezheti a cégátvilágítást, de a szakemberek hangsúlyozzák, hogy érdemes mérlegelni a kockázatokat is. Egy felsővezető keresésének költségei többszörösen felülmúlhatják egy coach költségét, és abban is van kockázat, hogy az érkező új ember mennyire borítja fel - esetleg feleslegesen - a cégkultúrát, mennyire válik be, milyen szakszerűen tudja menedzselni az eltervezett változásokat.

Megjelent a Piac és Profit magazin októberi számában.

Cégkerék
A coachingban gyakran alkalmazott életkerék egy módosított változata, a cégkerék segítéségével átvilágítható a vállalkozás teljes működése, de kiválaszthatók eleve problematikusnak tekintett területek is. A módszer jól áttekinthetően használható a coaching diagnosztikai és célmeghatározási szakaszaiban is. A coachingfolyamat feladata ebben az esetben a cél- és iránypontosítás. Megállni, és felmérni, hogy jó irányba haladt-e a vállalkozás az elmúlt években? Hová jut, ha folytatja útját ebbe az irányba? Tényleg oda akar-e eljutni? Ha nem, akkor milyen új cél jelölhető ki? Mi kell ahhoz, hogy eljussanak oda? Milyen várható akadályokkal kell szembenézni? Kik és mik lehetnek a segítők, és kik akadályozhatják az utat? Milyen erőforrásokra van szükség az új úton való elinduláshoz? Hogyan lehet ellenőrizni az iránytartást?

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo