Mérséklődött a hazai kisvállalkozások beruházási hajlandósága, jelenleg átlagosan 56 százalékuk tervez valamilyen fejlesztést a következő egy év során, ami 8 százalékpontos visszaesés az év eleji eredményekhez képest – derül ki K&H kkv bizalmi index kutatás legfrissebb adataiból. (Az üzleti és a fogyasztói várakozások is enyhén romlottak.)
„A kkv-k legnagyobb arányban továbbra is az informatikai fejlesztésekre készülnek (30%), annak ellenére, hogy mintegy 8 százalékpontos visszaesés figyelhető meg az előző negyedévhez képest. Ezt követi a gépekbe, berendezésekbe (22%) és a gépjárművekbe (17%) történő beruházás” – részletezte az eredményeket Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője. „Az IT beruházások visszaesésének hátterében feltehetően az áll, hogy a cégek egy része az elmúlt években már megvalósította az ilyen jellegű fejlesztéseket” – tette hozzá a szakember.
A különböző ágazatok közül az ipari vállalkozásoknak van a legnagyobb beruházási kedve, közel kétharmaduk (64%) tervez valamilyen újítást a következő egy év során. A másik három szektor közel azonos arányban – átlag alatt – gondolkodik fejlesztésben: a legkisebb beruházási szándék a kereskedelmi (52%) és az agrárcégeknél (53%) figyelhető meg, míg a szolgáltató szektor 55 százaléka gondolkodik valamilyen korszerűsítésben. A beruházás tárgyát tekintve a kereskedelmi és szolgáltató szektornál az informatikai fejlesztések állnak az élen, az ipari és a mezőgazdasági cégeknél azonban nem meglepő módon inkább a gépek, berendezések beszerzése, korszerűsítése a fő beruházási terület. A tevékenységi kör mellett a cégméret is jelentősen befolyásolja a beruházási szándékot: a mikro- és kisvállalkozások alig több mint fele – 53% és 56% – tervez beruházást, azonban a középvállalkozások több mint kétharmada (68%) készül fejleszteni. Előbbiek az IT beruházásokra, a középvállalkozások pedig a gépek, berendezések fejlesztésére fókuszálnak.
A cégek piacbővítési szándékai kis mértékben változtak az elmúlt negyedévben. Június elején a kkv-k 44%-a mondta, hogy új piacot keres termékének, szolgáltatásának. Közel minden harmadik cég (34%) foglalkozik termékfejlesztéssel, míg profilváltásban a vállalkozások mindössze 1 százaléka gondolkodik.