Akadályozzuk meg a sunnyogás kialakulását!

Az ember folyamatosan teremt, a munkatársak is emberek, ezért ők is folyamatosan teremtenek, csak az nem mindegy, hogy mit! Lehet, hogy túl banálisnak hangzik az, hogy az ember folyamatosan teremt, sőt látszólag néha, ez nem is igaz. Vegyünk például egy olyan munkatársat, aki lusta, ha csak teheti, nem csinál semmit. Ha hisszük, ha nem, ő komoly energiát abba fektet bele, hogy „megteremtse” annak a feltételét, hogy sunnyoghasson.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Konkrét célok nélkül egy idő után a munkatársak elveszítik a motivációjukat - Kép: Freestock

Ki nem látott még olyan munkatársat, akinek az első reakciója egy utasításra, hogy „igen, de”, majd jönnek a kifogások, „Miért nem lehet azt, úgy megcsinálni, ahogy kérik”? Majd egy kicsit később, ugyan ez a munkatárs már szinte csak „nem-ben” gondolkozik és nem teremt, hanem egyenesen ellen-teremt!

Létezik a erre egy megfigyelés: először még egyetértenek és motiváltak a munkatársak, ezért aktívan teremtenek, együttműködnek, összhangban vannak és elérik azt, amit akartak. Ilyenkor a munkatársak „igenben” gondolkodnak, felelősségteljesek, együttműködőek. Majd történik valami, vagy inkább elmúlik valami és munkatárs már nem olyan felelősségteljes, már nem kizárólag „igenekben” gondolkodik. Most kezd rá jellemző lenni, hogy „igen, de”-vel kezdődnek a mondatok és már nem kizárólag a vezető utasításai szerint teremt, hanem úgymond a „saját örömére”, „kényelmére” teremt. Ezt a fázist hívhatnánk felelőtlen teremtésnek is. Nem arról van szó, hogy rosszindulattal teremt, de egyértelműen igaz, hogy nem igazán nézi a viselkedésének következményeit a csoportjára nézve! (Ebből is látható, hogy milyen magas lehet a folytonos félrenézés ára!)

Gondoljunk bele, hogy ha a munkatársi gárda 20 százaléka jelenleg is felelőtlenül teremt, azaz nem nézi a munkájának – illetve hiányának - a következményeit, aktívan nincs összhangban a csapat többi részével, mennyi felesleges munkát okoz, akár balesetveszélyt teremt. Ráadásul, nem ő a legrosszabb, mert egy idő után, a sok felelőtlen teremtés elkezdi nyomni a munkatárs lelkét és el kell kezdenie igazolni a saját tetteit. Ekkor indul el a lejtőn lefelé nagy sebességgel, mikor már aktívan akadályozza a munkát, hangoztatja is, hogy miért nem tehet mást és megpróbál minden körülötte lévő munkatársat is megnyerni az „ellenzéki szerepnek”!

Légy magad a változás, amelyre vágysz!
Vannak emberek, akik hivatásukat úgy végzik, hogy azzal pozitív rendszerszintű változást idéznek elő. A társadalmi vállalkozások, melyek miközben üzletelnek, a társadalmi igazságosság szempontjait érvényesítik a gazdaságban, feltehetően egyre fontosabb szerephez jutnak majd a világban. Mögöttük sok esetben egy olyan erős vízióval bíró ember, „változáshozó” áll, aki a külvilág logikájával sokszor ellentétesen, erős hittel képvisel fontos és végül sikert hozó ügyeket.
Nem gondolom, hogy sok vezető szereti az ilyen helyzetet. Valószínű, sokan elgondolkoztak már azon, hogy hogyan lehetne a „teremt” oldalon tartani minden munkatársat folyamatosan. Elárulom, van egy titok, ami egyszerűbben hangzik, mint azt gondolhatnánk. A titok nem más, mint a közös célok, amiben egyetértenek a munkatársak és ami motiválja a munkatársakat. Nagyon egyszerű, de éppen ezért tud működni.

Ha van közös cél, és azt minden munkatárs érti, minden munkatárs el akarja érni, akkor minden munkatárs számára egyértelmű, hogy azért a célért kell dolgoznia és nem másért. Ekkor, minden munkatárs a „teremt” oldalon van, együtt dolgozik, „igenekben” gondolkodik és egymást is támogatja! De, amikor elérjük azt a bizonyos közös célt és nincs kihirdetve új cél, vagy lekerül a fókusz a közös célról, akkor megszűnik a közös célorientáltság és minden munkatárs maga találja meg azt a célt, amiért hajlandó teremteni, és ami neki jó. Innen már csak idő kérdése a csapat szétesése, a felelőtlen teremtések megjelenése és már is közel állnak a munkatársak, hogy elinduljanak az „ellen teremt” oldal felé! Itt olvashat arról, hogy mi a cégvezető igazi munkája a szervezetben!

Természetesen, ritkán fehér-fekete a kép, de talán pont emiatt, nem is minden vezető figyeli érzékenyen, hogy melyik oldalon állnak épp a munkatársai. A tanácsom egyszerű: legyenek közös, ismert és elfogadott célok; lássák a munkatársak, hogy képesek elérni a saját céljukat azáltal, hogy elérik a közös élt; legyen a közös cél életben tartva, és ami nagyon fontos, amint elérünk egy célt, legyen új cél kijelölve! A célok adják meg a teremtés valódi irányát, ha ez nincs, a teremtés folyik tovább, de az irány régen kicsúszott a vezető kezéből!

Nagy Béla

Comline Budapest Kft.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo