Aggasztó a kép: a cégek nagy része még mindig nem veszi elég komolyan a fertőtlenítést

Van még tennivaló a prevenció és a vírusmegelőzés terén.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szeptember és október folyamán nem reprezentatív online kutatást végzett a Cleartex Kft., 5 hazai szektorra kiterjedően. Ezek az ipari létesítmények, az irodaházak és közintézmények, a szolgáltató szektor, a létesítménygazdálkodást folytató vállalkozások és a HORECA (hotel, étterem és kávézó) szektor egységei voltak. A kitöltők 56 százaléka vidéki, 44 százaléka budapesti vállalkozás.

Az elfelejtett védelmi vonal - a cipőtalpak

A válaszadók nagy része teljesíti az első érintkezési ponton található tisztítást: rendelkezik külső vagy belső szennyfogó-szőnyeggel. Ez az első védelmi vonal, hiszen a CDC (Amerikai Járványügyi Központ) kutatása szerint a szennyeződések (és ebbe különösen beletartozik a vírus is) jelentős részét-a cipőnkön visszük be a tisztán tartott helyekre, vagy a lábbelink segítségével terjed tovább a zárt téren.

A kutatás megállapította, hogy nem csak a levegőben szálló részecskéken terjed COVID, hanem a földre hulló aeroszol cseppeken is – és ezt viszik tovább a cipőtalpakon, akár egy egész kórház területén. Ezt nem nehéz belátni, hiszen például a tüsszentéssel, köhögéssel távozó vírus-részecskék döntő többsége a földön, a padlón végzi és onnan a cipőnk talpán visszük be az épületbe és juttattjuk tovább a helyiségek között.

Ennek ellenére a megkérdezett cégek 62 százaléka rendelkezik kültéri szennyfogó szőnyeggel és 81 százaléka beltérivel. Ezek a legkisebb erőfeszítést igénylő tisztítási módszerek, mivel a szennyfogó szőnyegek különböző típusain áthaladva automatikusan tisztulnak a talpak és távolítják el a szennyeződések nagy részét. A legnagyobb vendég vagy látogató forgalmú szektorokban (éttermek, kávézók, irodaházak) figyelnek oda leginkább a lábbelik tisztítására a bejáratok előtt, de meglepő módon a vendéglátó helyek a belső tisztítás terén le vannak maradva.

A szőnyeg viszont nem minden esetben elégséges, a biztos védelmet a bejáratnál felállított cipőfertőtlenítő megoldások jelentenék. Sajnos csak a válaszadók 10 százaléka jelezte, hogy rendelkezik ilyen cipőtalp fertőtlenítő megoldással. Nyilvánvaló, hogy ez az óvodákban, iskolákban, kórházakban, irodai bejáratokban vagy idősotthonokban kiemelt jelentőséggel bírna a megelőzés szempontjából. A kutatásban a CDC határozottan ajánlja, hogy a bejáratnál a cipőtalpakat is fertőtlenítsék az emberek a vírus terjedésének megállítása érdekében.

Fertőtlenítő pontok

Bár a válaszadók 70 százaléka azt mondta, hogy kialakított a bejáratnál fertőtlenítő pontokat, ezek a gyakorlatban legfeljebb a kézfertőtlenítésre szorítkoznak. És még ez sem tökéletes, mivel az említett 70 százalék ellenére országos átlagban csak a válaszadók 30 százaléka rendelkezik érintésmentes kézfertőtlenítővel a bejáratánál. Az ellentmondás oka, hogy a vállalkozások nincsenek tisztában a fertőtlenítő pontokra vonatkozó elvárásokkal. A vendáglátó szektor ezen a téren viszont felül teljesített, 39 százalékuk szerzett be érintésmentes kézfertőtlenítő rendszert.

„Megvizsgáltuk, hogy melyik szektorban járnak előrébb a fertőtlenítés terén, és kiderül, hogy a legjobban az irodaházak állnak, ahol 89  százaléknál van például szennyfogó szőnyeg és 35 százalékuknál érintésmentes fertőtlenítés is” – mondta el Pokorni Flóra a Cleartex Kft. értékesítési vezetője. Azon 10 százalék, aki jelezte, hogy még cipőfertőtlenítővel is rendelkezik, döntően szintén ebből szektorból kerültek ki.
Tiszta a levegő?

Zárt tereknél, ahol a gyakori szellőztetés nem mindig oldható meg, illetve belső keringetésű klíma működik, elengedhetetlen lenne a levegő tisztítása is. Például egy étteremben, egy szálloda étkezőhelyiségében, vagy akár egy konferenciahelyszínen is jelentősen csökkenthető lenne ezáltal a fertőzés kockázata. Sajnos csak a válaszadók 12 százaléka rendelkezik levegőtisztító berendezéssel, azok nagy része viszont a közintézményi és irodaház szektorból kerül ki, míg második helyen a szolgáltató szektor található. Az éttermek és kávézók csak 6 százaléka rendelkezik ilyen eszközzel. Látszik, hogy az irodák a dolgozóik védelmében többet tesznek, illetve a modern épületek légtechnikai berendezései erre már alkalmasak – ellenben meglepő az éttermek alacsony ellátottsága.

„Bár a korábbi felmérésekhez képest érzékelhető a tendencia, miszerint mind több cég fektet a megelőzésbe és a fertőtlenítésbe, de számos hiányosság fedezhető még fel, amelyet a balesetmentes folyamatos működés, a higiénia megőrzése és a látogatók vagy a munkatársak egészségének a megóvása érdekében elengedhetetlen lesz pótolni az év hátralévő részében” – emelte ki Pokorni Flóra.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo