Aggasztó a kép: a cégek nagy része még mindig nem veszi elég komolyan a fertőtlenítést

Van még tennivaló a prevenció és a vírusmegelőzés terén.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szeptember és október folyamán nem reprezentatív online kutatást végzett a Cleartex Kft., 5 hazai szektorra kiterjedően. Ezek az ipari létesítmények, az irodaházak és közintézmények, a szolgáltató szektor, a létesítménygazdálkodást folytató vállalkozások és a HORECA (hotel, étterem és kávézó) szektor egységei voltak. A kitöltők 56 százaléka vidéki, 44 százaléka budapesti vállalkozás.

Az elfelejtett védelmi vonal - a cipőtalpak

A válaszadók nagy része teljesíti az első érintkezési ponton található tisztítást: rendelkezik külső vagy belső szennyfogó-szőnyeggel. Ez az első védelmi vonal, hiszen a CDC (Amerikai Járványügyi Központ) kutatása szerint a szennyeződések (és ebbe különösen beletartozik a vírus is) jelentős részét-a cipőnkön visszük be a tisztán tartott helyekre, vagy a lábbelink segítségével terjed tovább a zárt téren.

A kutatás megállapította, hogy nem csak a levegőben szálló részecskéken terjed COVID, hanem a földre hulló aeroszol cseppeken is – és ezt viszik tovább a cipőtalpakon, akár egy egész kórház területén. Ezt nem nehéz belátni, hiszen például a tüsszentéssel, köhögéssel távozó vírus-részecskék döntő többsége a földön, a padlón végzi és onnan a cipőnk talpán visszük be az épületbe és juttattjuk tovább a helyiségek között.

Ennek ellenére a megkérdezett cégek 62 százaléka rendelkezik kültéri szennyfogó szőnyeggel és 81 százaléka beltérivel. Ezek a legkisebb erőfeszítést igénylő tisztítási módszerek, mivel a szennyfogó szőnyegek különböző típusain áthaladva automatikusan tisztulnak a talpak és távolítják el a szennyeződések nagy részét. A legnagyobb vendég vagy látogató forgalmú szektorokban (éttermek, kávézók, irodaházak) figyelnek oda leginkább a lábbelik tisztítására a bejáratok előtt, de meglepő módon a vendéglátó helyek a belső tisztítás terén le vannak maradva.

A szőnyeg viszont nem minden esetben elégséges, a biztos védelmet a bejáratnál felállított cipőfertőtlenítő megoldások jelentenék. Sajnos csak a válaszadók 10 százaléka jelezte, hogy rendelkezik ilyen cipőtalp fertőtlenítő megoldással. Nyilvánvaló, hogy ez az óvodákban, iskolákban, kórházakban, irodai bejáratokban vagy idősotthonokban kiemelt jelentőséggel bírna a megelőzés szempontjából. A kutatásban a CDC határozottan ajánlja, hogy a bejáratnál a cipőtalpakat is fertőtlenítsék az emberek a vírus terjedésének megállítása érdekében.

Fertőtlenítő pontok

Bár a válaszadók 70 százaléka azt mondta, hogy kialakított a bejáratnál fertőtlenítő pontokat, ezek a gyakorlatban legfeljebb a kézfertőtlenítésre szorítkoznak. És még ez sem tökéletes, mivel az említett 70 százalék ellenére országos átlagban csak a válaszadók 30 százaléka rendelkezik érintésmentes kézfertőtlenítővel a bejáratánál. Az ellentmondás oka, hogy a vállalkozások nincsenek tisztában a fertőtlenítő pontokra vonatkozó elvárásokkal. A vendáglátó szektor ezen a téren viszont felül teljesített, 39 százalékuk szerzett be érintésmentes kézfertőtlenítő rendszert.

„Megvizsgáltuk, hogy melyik szektorban járnak előrébb a fertőtlenítés terén, és kiderül, hogy a legjobban az irodaházak állnak, ahol 89  százaléknál van például szennyfogó szőnyeg és 35 százalékuknál érintésmentes fertőtlenítés is” – mondta el Pokorni Flóra a Cleartex Kft. értékesítési vezetője. Azon 10 százalék, aki jelezte, hogy még cipőfertőtlenítővel is rendelkezik, döntően szintén ebből szektorból kerültek ki.
Tiszta a levegő?

Zárt tereknél, ahol a gyakori szellőztetés nem mindig oldható meg, illetve belső keringetésű klíma működik, elengedhetetlen lenne a levegő tisztítása is. Például egy étteremben, egy szálloda étkezőhelyiségében, vagy akár egy konferenciahelyszínen is jelentősen csökkenthető lenne ezáltal a fertőzés kockázata. Sajnos csak a válaszadók 12 százaléka rendelkezik levegőtisztító berendezéssel, azok nagy része viszont a közintézményi és irodaház szektorból kerül ki, míg második helyen a szolgáltató szektor található. Az éttermek és kávézók csak 6 százaléka rendelkezik ilyen eszközzel. Látszik, hogy az irodák a dolgozóik védelmében többet tesznek, illetve a modern épületek légtechnikai berendezései erre már alkalmasak – ellenben meglepő az éttermek alacsony ellátottsága.

„Bár a korábbi felmérésekhez képest érzékelhető a tendencia, miszerint mind több cég fektet a megelőzésbe és a fertőtlenítésbe, de számos hiányosság fedezhető még fel, amelyet a balesetmentes folyamatos működés, a higiénia megőrzése és a látogatók vagy a munkatársak egészségének a megóvása érdekében elengedhetetlen lesz pótolni az év hátralévő részében” – emelte ki Pokorni Flóra.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo