A kicsik kelendőbbek

A gépjármű-kereskedelem az a szektor, amely nagyon megszenvedte a válságot. Egy szegmense, a 3,5 tonna alatti kishaszon-gépjárművek piaca azonban, úgy tűnik, kevésbé. De a válság ezt a részpiacot sem hagyta érintetlenül.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A kishaszonjármű-piac 2009-ben az előző évhez képest a felével esett vissza, a nagyhaszonjárműveké 70 százalékkal. A különbség elsősorban annak köszönhető, hogy a krízis előtti finanszírozási őrület a kishaszonjármű-piacot nem érintette. Itt ugyanis nem volt jellemző a 0 százalék önrészes hitel, a keresletet nem pumpálták föl mesterségesen - mondta a Piac & Profit kérdéseire válaszolva Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének idén májusban megválasztott elnöke. Szerinte ugyanis a kereslet visszaesését elsősorban az okozta, hogy a hitelre vásárlás megkönnyítésével 2002 és 2008 között rengeteg olyan autót adtak el, amelyre egyébként nem volt fizetőképes kereslet.


Nem is olyan kicsi... - forrás: SCX

Munkára és magáncélra

A kishaszonjárművekből korábban évente mintegy 20-22 ezer darabot értékesítettek a szalonok, most mintegy 10-12 ezret. Az ok: a fő vásárlóerőt jelentő kis- és középvállalkozások bevételeinek és anyagi lehetőségeinek a visszaesése. Ez a réteg ugyanis a kishaszonjárműveket munkára és magáncélra is szívesen használja. Az idén még a tavalyihoz képest is kisebb lesz az értékesítés - mond rövid távú prognózist a szakember -, de ez az év tűnik a mélypontnak. Számos nemzetközi piaci jel mutat ugyanis arra, hogy jövőre megfordul a tendencia.

Nagyhaszonjárművek
A 3,5 tonna feletti gépjárművek piaca az idén is tovább csökkent a tavaly már amúgy is erősen, 70 százalékkal visszaesett forgalomhoz képest mintegy 10 százalékkal – mondta Gyöngyösi István, az Iveco ügyvezetője, a BGE elnökségi tagja –, de biztató, hogy a csökkenés intenzitása mérséklődött. A szakember erre az évre 2200–2500 nagyhaszonjármű eladását várja – 2009-ben a tényleges adat 2900 darab volt –, 2011-re a prognózis ugyanennyi. Jó hír, hogy mára a kereskedőknél elfogytak a válság miatt felhalmozódott készletek, igaz, ezeket a járműveket nem bel-, hanem külföldön értékesítették. A trend a környező országokban is hasonló, de Kelet-Közép-Európában az eladások csökkenése megállt, Nyugat-Európában pedig már enyhe növekedés figyelhető meg. A vásárlási struktúra is átalakult, az egy-egy autót beszerzőkkel szemben a flottavásárlók jelentek meg. Ők értelemszerűen másfajta elbánásra, szolgáltatásokra tartanak igényt, mint a korábbi vevők, tehát ehhez a kereskedőknek alkalmazkodniuk kell.

Itthon jelenleg mintegy 700-800 márkakereskedő, illetve értékesítési pont osztozik a piacon, ugyanők forgalmazzák a személyautókat is, amelyek éves forgalma jelenleg mintegy 120 ezer darab. Az, hogy ennyi márkakereskedő sok-e, vagy kevés, Erdélyi Péter szerint nem olyan kérdés, amit ő megválaszolhat, az eladott gépkocsik számához képest azonban vélhetően többen vannak, mint ahányan megélhetnek belőle. A jövő a forgalom alakulása mellett egyebek között attól is függ, hogy a kereskedőknek milyen mértékben sikerül továbbcsökkenteni a költségeiket, és továbbfejleszteni a szolgáltatásokat. Jelenleg főként Magyarország keleti részén láthatók bezárt, kiürült üzletek. Vannak, akik a gyengébbek kiesését a piac tisztulásának nevezik, az MGE elnöke azonban inkább átalakulásról beszél.

Veszteségcsökkentő reexport

Az autóforgalmazás a piac csökkenésére többek között úgy reagált, hogy az importőrök megengedték - vagy inkább szemet hunytak felette -, hogy a devizaalapon finanszírozott készleteket a márkakereskedők is exportálják. Ezzel a reexporttal sikerült ugyanis enyhíteni az árfolyamveszteséget, és a felhalmozódott készletek is elfogytak. Így, ha most hirtelen felfutna a kereslet, az okozna gondot, hogy van-e elegendő árualap. Sok kereskedésnek pontosan annyi a készlete, mint amennyi a szalonban áll, holott a szakirodalom szerint a forgalmazás akkor lehet zökkenőmentes, ha egyhavi készlet ott van az udvaron. Az importőrök a gyártókkal szemben is módosítottak korábbi magatartásukon, nem kérték például az azonnali szállítást, és nem éltek szerződésbe foglalt egyes jogaikkal. A piac csökkenésének másik érzékelhető hatása, hogy a vásárlók a korábbinál kisebb méretű, de abban a típusban a magasabb felszereltségű autókat kezdtek el keresni.

A finanszírozási oldal sajnos nem reagált megfelelően a változásokra - állítja Erdélyi Péter -, lebénult. Többek között azért, mert az elmúlt időszakban tucatnyi szigorító, kevésbé átgondolt törvényi változás lépett életbe. Így a bankok, lízingcégek, más pénzügyi vállalkozások forgalma a gépkocsik értékesítésének finanszírozásában még jobban visszaesett, mint az eladások.

Hátrányos szabályok

Kedvezőtlen jogszabályi változások a kereskedőket érintően is születtek. Most október elsején lépett például életbe az a jogszabály, amellyel a finanszírozást közvetítőket - jelesül az autókereskedőket - felosztották pénzintézettől függőkre és függetlenekre, s többek között pénzügyi továbbképzést írtak elő a számukra. A cél az ügyfelek védelme lehetett. A tévedés ott van, hogy a kereskedők eddig sem végeztek hitelbírálatot, a pénzintézetek által előírt nyomtatványok kitöltésével és aláírásával csupán szó szerint közvetítettek a vásárlók és a pénzügyi vállalkozások között, de arról, hogy aláírhatnak-e egy szerződést, vagy sem, a banki hitelbírálat döntött.

Erdélyi Péter úgy véli, hogy mind a haszonjárművek, mint a személyautók piaca a következő években lassan nőni kezd, és körülbelül 2014-re eléri az élénk kereskedés szintjét. A piac fellendüléséhez vezet, hogy nagyon öreg a járműállomány - a haszonjárművek átlagéletkora 10,5 év -, a flották szervizköltségei pedig a korral emelkednek. Számítani kell újabb környezetvédelmi szabályokra és adókra is, amelyek következtében a régi autók fenntartása még jobban megdrágul.

Nincs kinek eladni?

Kérdésünkre, hogy a kereslet csökkenésekor a járműkereskedők miért fogták vissza erőteljesen az eladás fokozását szolgáló marketingköltségeiket, a szakember így reagált: amikor nincs potenciális vevő, illetve aki vásárolna, az nem kap hitelt, akkor nincs kinek hirdetni. Az a kicsi szegmens pedig, amely autót akar és tud venni, kampányok nélkül is megteszi. Ilyenkor a kereskedőknek elsősorban hálózatfejlesztésre, átépítésre, a munkatársak továbbképzésére kell - kellene - forrásaikat fordítaniuk, hogy amikor majd a válságból kifelé halad az ágazat, felkészülten érjék a szereplőket az újfajta feladatok. Egyre inkább az ügyfelekkel való bánásmódon, a kiegészítő szolgáltatások minőségén múlik ugyanis, hogy melyik szalonba térnek be szívesebben a vevők, akár némi árdifferenciát is tolerálva.

Ajánlatkérés interneten
Az internetes ajánlatkérők kezelése külön tudomány. A gyors és korrekt válaszokkal ugyanis azt kell az autókereskedőnek elérnie, hogy a vevő ezt követően személyesen is felkeresse. Így például egyszerűen butaság az interneten válaszolva árajánlatot adni – állítja Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. A Piac & Profit egy ténylegesen létező, valóban autót vásárolni szándékozó kisvállalkozás nevében öt márkakereskedőnek küldött levelet, hogy kishaszonjárművet szeretne vásárolni, ám sajnos nem áll rendelkezésre a szükséges összeg, s tudnának-e tanácsot adni a finanszírozási lehetőségekkel kapcsolatban új, illetve használt autó esetén.
Az ötből két kereskedő azonnal válaszolt. Az egyik szerint lehetőség van lízing vagy hitel felvételére, de a hitelnél magasabb önerő szükséges, lízing esetén magánszemélynél euróalapon minimum 35, vállalkozás esetén 20 százalék önerő kell. Segítséget ajánlott a pénzintézet és a gépkocsi kiválasztásában is. Ezután néhány további információval egészítettük ki az elképzelésünket: vállalkozóként vennénk lehetőleg új kishaszonjárművet, minél kevesebbet fogyasszon, bírja a folyamatos terhelést, a gyakori megállást és indítást, és az adóvonzata se legyen magas.
Ezt követően már csak egy cég (a Galgóczi Autó Kft.) foglalkozott velünk érdemben, még aznap két konkrét gépjárművet ajánlottak, fényképekkel, a fontosabb paraméterekkel bemutatva őket. S hiba volt-e vagy sem, de e-mailen árajánlatot is kaptunk, két konkrét finanszírozási konstrukciót felvázolva. A vásárlást végül az hiúsította meg, hogy a tesztbe bevont kisvállalkozásnak nem áll rendelkezésére a szükséges önrész.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo