A föld is megindul a Turbo X-től

A Saab a legnagyobb uniformizálódás idején megjelent egy limitált - kétezer darabos - példányszámban készült, okos játékszerrel, majd új megoldásait továbbörökítette a többi Saabba. Az autót megismerve, hibáit kifürkészve is minden egyes gázadás után újra és újra előtör a rajongás.

Az egyediség ára
A játék a Turbo X-szel viszont nem olcsó; a 18 literes városi fogyasztást sikerült húszra feltornázni, ami városi és játszós autózási átlagnak elég sok, de a magas élvezeti értékkel számolva megéri. Az egyediség - az országban még nem vásároltak ilyen autót, az importőr két darabot hozott be - ára az extrákkal kiegészített szalonautó esetében 16 470 000 forint.

Az elegáns és semmilyen népi előítélettel nem terhelt Saab Turbo X mellett az alacsony példányszám, a bivalyerős motor és a zseniális hang a legerősebb érvek, egy ennél gyorsabb automatával szívszorítóan kívánatos lenne.

A 280 lóerős Turbo X-et a Saab és a turbófeltöltő harmincadik házassági évfordulójára adták ki, szedán és kombi karosszériával. Kizárólagos színe a metálfekete - pontosabban: Jet Black, a Saab állandó visszatérő utalásaként a repülős múltra -, ezenkívül hematitszürke betétek, légterelő szárny és dupla kipufogó különbözteti meg első látásra a többi 9-3-astól. A fekete a feketén koncepcióba illeszkedő egyedi, sötétszürke felnik a legújabb trendnek is megfelelnek, formájuk a nyolcvanas évek Saab-felnijeit idézi.

A föld is megindul

A morcos külsőtől lenyűgözve szállok be, indítok a már műanyag tollú kulccsal, de még mindig Saabosan, a váltó mellől. Az első szívmelengető őrültség a műszerek alatt felvillanó felirat: Ready for take-off (Felszállásra készen). Ez a mondat az USA-ban az ügyvédeknél kiverte a biztosítékot, a tengerentúlra repült hatszáz darab Turbo X az All systems go-val (Minden működik) köszönti a sofőrt.

Indításkor a föld is megindul, olyan erős morgás tör fel az ülés alól. Mi lesz, ha gázt adok a 2,8 literes V6-os motornak?! Gázadásra megremegnek a mélygarázs fölé épített ház ablakai, az utcán odafordulnak, a sofőrből pedig feltör az érzés: egy vadállatot szelídítek.

Az autót megismerve, hibáit kifürkészve is minden egyes gázadás után újra és újra előtört belőlem a rajongás. A hang miatt. A Bose hifit ki se próbáltam, pedig nem lehet rossz, de ebben a hifi elöl van, a motorháztető alatt. Az más kérdés, hogy egy hosszú úton milyen hatása van a hangorkánnak, de az innen-onnan előbújó percegések elnyomására akkor is használható, mert sajnos vannak ilyenek. Ilyenkor csak egy kis gáz, egy pillantás a vidám narancs turbónyomás-mérőre a műszerfalon, és minden zörgés meg van bocsátva. A kíméletlenül feketébe öltöztetett autó belül is csupa fekete. Komor, de illik hozzá. Ami már kevésbé telitalálat; a fekete műszerfal kemény és száraz műanyaga. Az autó prémium pozíciójához ez sehogy sem illik. A Turbo X-ben viszont nem fa, hanem fémes, fekete betétek vannak, ami jó választás.

Ebben a modellben debütál a Saab első összkerékhajtása, az XWD, ami szélsőséges esetben akár 80 százalék motorerőt is képes a hátsó kerekekre küldeni, a sima Haldex-kuplungos megoldások 50 százalékával szemben. Az XWD normális körülmények között 90-95 százalékban az első kerekeket hajtja, így optimalizálva a fogyasztást. A Turbo X szériafelszereltségéhez tartozik az eLSD, egy elektronikus vezérlésű, részben önzáró hátsó differenciálmű, ami ezt a hátrajuttatott motorerőt képes továbbosztogatni a hátsó kerekek között. Száraz közúton, valószínűleg az előreküldött hajtás miatt, a Turbo X-ben nincs meg az összkerék-meghajtású szedánokra jellemző kibillenthetetlen mozdony-érzés. Jégen, hóban, kanyarban csapatva azonban villogtatja a foga fehérjét. A játékban partner a motor is, de a váltó és a meglepően hatalmas kormánykerék ellenünk dolgozik.

A kézzel is kapcsolható, hatfokozatú automata váltó lassú ebbe az autóba, ami nagy kár, mert a Turbo X elegáns őserejéhez jó választásnak tartom az automatát. Nem nyers roadster, véresszájú sportkocsi ez, azokba való kézi váltó. A 280 lóerős motor meglepően korán, már kicsivel 2000-es fordulatszám fölött felvonultatja 400 newtonméteres nyomatékát, de a váltó sokat gondolkodik a beérkező erőkön. Az automata finoman adagolt gáz mellett jól dolgozik, de a gyors padlózást egy-két másodperces reakcióidő után veszi észre és kezdi neki tolni. Kézi üzemmódban használva is ugyanígy viselkedik.

Az óriási kormánykerék most már igazán felesleges, a Turbo X a leghalványabb kísérletet sem tesz a szkanderezésre, amire talán egy felbőszített, vibrálón elektromos kék Viggen képes lehet. A malomkerék legalább pontos és nagyon közvetlen, ami a tökéletesen eltalált, elég feszes, de nem kényelmetlen futóművel - megkapta a macskaköves Thököly utat, és jól teljesítette - együtt harmonikus párosítás.

A Turbo X 5,7 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órás sebességre, ami tiszteletreméltóan hangzik, és a gyakorlatban szorgalmasan préseli az embert a kényelmes ülésbe. A remek futóművel és a hatékony zajcsillapítással hamar és észrevétlenül száguldozásba torkollik egy szolid gázadás, pedig a turbófeltöltő még csak a halványsárga tartományban jelez. Kanyarban is előbb fut traffipaxba és vaskos csekkbe egy Turbo X, mint a szalagkorlátba, nem sokat kell irányváltás előtt fékezgetni, az összkerékhajtás menti a menthetőt. Ami nem is baj, mert a fékerő egy kicsit elmarad a motorerőtől, és a fékpedál a kelleténél nyúlósabb.

Megjelent a Piac és Profit Magazin október számában.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo