A verseny a lúzereknek való

Merjünk egyeduralomra törni, és egyedülinek lenni abban, amit csinálunk. Ehhez viszont valami merőben újszerű ötlet kell. A PayPal és a Palantir alapítójának, a Facebook első külső befektetőjének gyakorlatias kézikönyve, a Zero to One hitvallás a „kreatív monopolisták” mellett.

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

Manapság nem egyről a kettőre kell eljutni, hanem inkább a nulláról az egyre. Kitalálni a holnapot, annak szenzációit. „Az üzlet minden pillanata csak egyszer történik meg. A következő Bill Gates nem fog operációs rendszert, a következő Larry Page nem fog keresőmotort, a következő Mark Zuckerberg nem fog közösségi oldalt építeni” – írja Peter Thiel. Erre többen, több helyütt közbevetették, hogy Gates tulajdonképpen az Apple eredeti operációs rendszerét másolta le, csak éppen felhasználóbarátabbá tette a tömegek számára. Az Android is az iPhone után jelent meg a piacon.

Különbözz másoktól!

Provokatív felütéssel dobta be a köztudatba könyvét Thiel. Szerinte a „verseny a lúzereknek való”, mert a versenyintenzív szektorokban (például éttermek) vészesen erodálódnak a profitmarzsinok. A Google-nak például nincs számottevő vetélytársa. 2014-ben 68 százalékos piaci részesedéssel 66 milliárd dollár volt a bevétele, 14,4 milliárd dollár a nyeresége. Az amerikai légitársaságok viszont egymással versenyeznek egyre kisebb profitokért. Az ágazati átlag 3,2 százalék.

Amikor kicsi a nyeremény, a verseny értelmetlen. Thiel nézete szerint a vállalkozók igenis törekedjenek monopolhelyzetre. Keressék a formálódó-kialakuló ágazatokban az innovációs lehetőségeket. A titkokat. Mert hiába befejezett sok iparág (a Föld feltérképezett, a periódusos rendszer végleges, stb.), azért vannak még megfejtendő kérdések, problémák. Azt tanácsolja: egy-egy misztériumra új megoldást kínálva, a startupok a saját kis szegmensükben törjenek kulcspozícióra. Váljanak minimonopóliumokká. A PayPal az eBay legnagyobb eladóit célozta meg, 30 százalékos piaci részesedésre tett szert, a Facebook a Harvardon tízezer főnek szólt, s száz százalékban lefedte azt a kis piacot.

Száműzött fiaskó

Elemzők megfigyelték a szabályszerűséget: szinte minden kockázati tőkealapnak egy, legfeljebb néhány tuti befutója van, amelyek messze jobban teljesítenek, mint a többség. Utóbbiak rendszerint elbuknak. Az innováció tehát mezőny- és piacpolarizáló tényező.

„A nagyszerű cégek középpontjában valamilyen nehezen megoldható misztérium áll, amelyet megoldottak. Térj el a többségtől, és a nyitott, futurisztikus szakterületeken keresd ezeket a titkokat!”
Thiel gondolatmenetének érdekessége, hogy a körítésben (marketing, reklám) is hisz, ami meglehetősen ritka a technicista vállalkozók körében. Szerinte az értékesítés éppolyan fontos, mint maga a K+F. Hiába tiéd a legszenzációsabb újdonság, ha nem tudod eladni nagy tömegeknek. Az Apple is a sor végén kullogna, ha nem koncentrált volna olyan tudatosan a dizájnra, az AppleStore-ra meg Steve Jobs legendás prezentációira.

Thiel beleesik az „üzleti siker”- kézikönyvek gyakori hibájába. Nem elemzi alaposan a kudarcok (konkrét esetek) okait. Következetlenségeket is elkövet. Egyszer azt hangsúlyozza, hogy a tehetség többet ér, mint a jószerencse, ám ennek alapján az, hogy a kockázati tőkealapok befektetéseinek többsége befuccsol, azt jelentheti, hogy sok fejlesztő középszerű? Aligha.

Kisvállalkozás is lehet erőfölényben
Gazdasági erőfölényben „konyhanyelven” szólva az a vállalkozás van, amely valamilyen okból a piactól függetlenül hozhat döntéseket például arról, hogy mennyiért adja a termékét. Ez nemcsak nagy cégekre lehet igaz, a tisztességtelen verseny viszont mindenki számára tilos.
Az innováció és a tálentum mítosza jól beleillik az újrakezdés ethoszát mindig nagy becsben tartó amerikai kultúrába, de egy kritikusa szerint Thiel figyelmen kívül hagyja azt, amit úgy hívnak, „akkumulatív kiváltságok”. A sajtóban újabban sok szó esik a fehér bőrű férfiak dominanciájáról a Szilícium-völgyben (a nők és az etnikumok rovására). Ők bizony egy évszázados oktatási rendszer haszonélvezői a nagy amerikai egyetemek diplomásaiként. És többségében tehetős családokból származnak (értsd: generációs és intézményes szintű akkumuláció).

Thiel nem olyan techno-utópista, mint Ray Kurzweill, aki szerint a mesterséges intelligencia a válasz mindenre, s a jövő szükségszerűen jobb lesz, mint a jelen. Ő olvasott ember, könyvmoly is, kinek utalásai, idézetei szerteágazóbbak, mint egy átlagos tech-vállalkozóé. Közérthetően és tömören fogalmaz, mindössze 224 oldalon. A Twitter korában rövid, sommás aforizmákra van ugyanis igény.

Véleményvezér

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba 

Nem is tudni melyik a nagyobb baj, hogy nincs orvos, vagy, hogy illetéktelenül lakik a polgármester a szolgálati lakásban.
Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket 

Lóg az orruk az átvert méhészeknek.
A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart

A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart 

Megújulótermelésben a sor végén kullogunk.
Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján

Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján 

Családi segítség nélkül szinte lehetetlen Budapesten ingatlanhoz jutni egy fiatalnak.
Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására 

Még soha nem volt mélységű lejárató kampány indult Magyar Péter ellen.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo