A vásárlók bőre alá kell bújni

Vásárlók helyett perszónák, termékek helyett csapatok, magányos farkas lét helyett pedig egy rendszer elemeként való létezés – ez a sikeres kereskedés alapja a jövőben. A Budapest LAB blogja ismeri a részleteket.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fogyasztók változó szükségletei és igényei minden kereskedő radarján rajta vannak mostanság, és egyre világosabbnak tűnik, hogy a „fogyasztói élmény” minden egyes ponton kritikus fontosságú. Az egyszerűen csak jó szolgáltatás már kevés – véli a török online-gigastore, a Hepsiburada vezetője a World Economic Forum blogján megjelent bejegyzésében.

Kép: Unsplash/XianHuan
(Budapest LAB)

A cégeknek, mint mondja, be kell végre látniuk, hogy a fogyasztói élmény nem külön feladat, amivel a cég egy dedikált osztálya foglalkozik, hanem része minden folyamatnak és minden dolgozó munkájának. Erre pedig a működési módnak is reagálnia kell.

Vásárlók helyett „perszónák”

A hagyományos módszer, amely a vásárlókat vásárlási szokásaik és termékpreferenciáik szerint azonosította, már nem működik elég hatékonyan. A cégeknek úgynevezett „buyer persona”-kat, vagyis vásárlói személyiségeket kell azonosítaniuk, és rájuk tervezni a működést.

A buyer persona tulajdonképpen maga az átlagos vásárló, vagyis egy adott vásárlói szegmenst képviselő fiktív személy, aki magában hordozza a célcsoportod jellegzetességeit. Hogy miért neki kéne tervezni? Mert bár nem létezik, de tulajdonságait valós adatok összesítésével határozzuk meg. Állhat mögötte piackutatás, korábbi vásárlói adatok elemzése és mindaz a „puha” tudás, amit a vevőidről felhalmoztál a cég működése során.

Kép: Unsplash/DanielVonAppen
(Budapest LAB)

Például minden anyuka vásárol dolgokat a gyermekének, de biztosan jelentős különbségek lesznek a vásárlás módjában egy dolgozó és egy, a gyerekeivel otthon lévő nő esetében. Kutatások szerint előbbiek számára a legfontosabb, hogy a legjobb ajánlatot találják meg, míg utóbbiak elsősorban gyorsan túl akarnak lenni a vásárláson. A dolgozó anyáknak fontos lehet a hosszabb nyitva tartás, hogy munkaidőn túl is el tudják intézni a vásárlást, a közösségi médiában pedig inkább este kilenc után lehet elérni őket. Elég nyilvánvaló, hogy egy gyermekeivel otthon lévő nőnek egészen más a napirendje, szokásai és igényei is.

A fogyasztói élmény fejlesztéséhez egyáltalán nem (csak) a marketingstratégiát kell ezen fogyasztói szegmensek, perszónák igényeihez alakítani, hanem magát az üzleti modellt is.

A csapat a kulcs

A kereskedelem gyors változásait lehetetlen előre látni, így az egyetlen dolog, amit tehetsz, hogy a céged ne váljon a következő nagy trendváltozás vagy diszruptív technológia áldozatává, agilis és a változásokhoz alkalmazkodni képes céget kell építened. Ez pedig nem máson múlik, mint a csapaton. Az, hogy a jó csapat mennyire fontos, közhely – és mint ilyen, igaz is.

Mi a vezetők szerepe, amikor employer brand varázspálcára lenne szükség?
A legtöbbször, amikor employer brand építés kapcsán felteszem a kérdést cégek vezetőinek: „Mit vársz az employer brandingtől?”, hatalmas ambíciókkal és elvárásokkal találom szembe magam. A sürgetettség közepette a cégek azonnal szeretnének valamit csinálni, jönnek is a jobbnál jobb ötletek: legyünk kutyabarát munkahely, vegyünk babzsákot és Ps4et, vezessük be a távmunkát, csináljunk Facebookot.
Folyamatos termék- és szolgáltatásfejlesztésre van szükség úgy, hogy az ezért felelős csapatok, és vezetőik, képben vannak a fogyasztói igényekkel kapcsolatban (ld. fent), és nyitottak az állandó fejlesztésre. Ugyanis még az alaptermékedet, szolgáltatásodat is folyamatosan vizsgálni és adaptálni kell a változásokhoz.

Vagyis különböző szakterületek képviselői dolgoznak együtt benne, így összetetten megértik a cég folyamatait és megközelítéseit. Ha pénzügyes, marketinges, IT-fejlesztő és mérnök dolgozik együtt az ügyfelek problémáinak megoldásán vagy az innováción, az nagyobb eséllyel lesz sikeres és fenntartható, és növeli az ügyfélélményt, mint a hagyományos, „osztályokra bontott” modellben való működés.

Egy ökoszisztéma részeként a sikere – vagy kudarca – összekapcsolódik a beszállítói, szolgáltató partnerei, dolgozói működésével és hogylétével. Ezért a tapasztalatok megosztása mellett a vállalkozásoknak önérdeke, hogy javítsák a folyamatokat és a működés feltételeit mások számára is az ökoszisztémában. Ez a megközelítés egyébként kapcsolódik a felelős vállalatvezetés egyik kulcsgondolatához, amely szerint a vállalat üzleti modellje révén teremt értéket.

Az International Integrated Reporting Council (IIRC) az a nemzetközi szakmai szervezet, amelyik a vállalati jelentések következő generációján, a pénzügyi és fenntarthatósági jelentéseket együttesen kezelő, ún. integrált jelentések formátumán dolgozik. Az IIRC 2013-ban tette közzé az integrált jelentéseknek is alapjául szolgáló fogalom, az értékteremtés magyarázatául szolgáló háttértanulmányát. Eszerint az üzleti modell „az inputok, az üzleti tevékenységek, a teljesítmények és kimenetek (outputs and outcomes) választott rendszere, amelynek célja értéket teremteni rövid-, közép- és hosszú távon”. E rendszer tehát a modell részének tekinti az inputokat és a kimeneteket is.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.
 

 

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo