A vállalat fekete doboza a megoldás a munkaerőhiányra

A munkaerőhiány egyértelműen a legsúlyosabb gondok egyike, ami ma a magyar cégeket sújtja. Szakértőnk szerint nem csak új emberek felvétele jelenthet megoldást. Építkezzünk abból, amink van!

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Fejlődni képtelen cégek, elmaradozó projektek. A cégek létét fenyegeti az aggasztó méreteket öltő munkaerőhiány. 2016-ban mindenki számára nyilvánvalóvá vált, hogy a legfontosabb erőforrás az, amit éveken keresztül alábecsültek a magyar vállalkozások: a munkaerő. Ugyanis ez az, ami kifogyott Magyarországon.

– Amikor nincs erőforrás a külső piacon, érdemes a belső, saját piacunkra összpontosítani, ezzel 10-15 százalékkal csökkenthetjük a munkaerő iránti igényt – tanácsolja Otti Csaba, a teljes körű munkaerő-menedzsmenti rendszerek fejlesztésével foglalkozó Login Autonom Kft. ügyvezető igazgatója.

Egyre több területen súlyos méreteket öltött a szakemberhiány, több szektorban – a legtöbbet talán az informatikáról hallani – már teljes munkaerő-generációk hiányáról beszélnek. Otti Csaba viszont úgy véli – ahogy mi is beszéltünk már erről korábban –, hogy pici változtatással van elég dolgozó, csak meg kellene találni. Ez a dolgozó pedig ott van a cég berkein belül.

Kép: FreeDigitalPhotos.net/pakorn

A vállalat két lábon járó fekete dobozai

– Azt tapasztalom, hogy a munkavállaló sok cégnél rejtélyes fekete dobozként működik: ott van, teszi a dolgát, rengeteg adatot és információt gyűjt össze. Megismeri a saját szaktudását, van egy elképzelése képességeiről, tudja, hogy hogy érzi magát a munkahelyen, mi mozgatja, foglalkoztatja őt, objektív és szubjektív szempontok alapján értékeli a munkatársait és a vezetőit. Ezek a vezetőség számára nagyon fontos információk azonban ott maradnak ebben a fekete dobozban, melynek senki sem ismeri a tartalmát. Amikor a cég jól működik, és semmi sem zavarja a növekedésben, megtehetjük, hogy együtt élünk ezzel a tudatlansággal. Amikor azonban létszámhiány van, akkor ez megengedhetetlen, mert egy nap eljön az a pillanat, hogy már nem tudunk működni.

Mi számít valójában a munkaerő-felvételnél?
A munkaerő-kiválasztás „alapokmánya” hagyományosan a munkaköri leírás. Szakértőnk szerint viszont érdemesebb kompetenciákat vizsgálni! Elmondjuk, hogy áll össze egy kompetencia-térkép!
Ha munkaerőhiány támad, nem kell rögtön a külső piachoz fordulni segítségért. Szánjunk időt arra, hogy ismerjük és nyilvántartsuk a saját berkeinkben dolgozók kompetenciáit, És itt nemcsak a végzettségre, hanem a készségekre, tudásra, a soft skillekre is gondolni kell – hangsúlyozza a szakember. Ne ijedjünk meg, nem kell minden egyes alkalmazottunk képességét papíron tárolni, vagy újabb Excel táblázatba menteni, erre jól bevált szoftveres megoldások léteznek.

A kompetenciamenedzsment a csodaszer?

– Működjön transzparensen a vállalat, ahol az információ mindenki számára rendelkezésre áll, ahol a kommunikáció a közös elégedettség és a hatékonyságnövelés eszköze. Legyen transzparens az a fekete doboz is! Partnereink tapasztalata szerint hasonló megoldások 10-15 százalékkal csökkentik a munkaerő iránti igényt.

Egy új projekt felvállalásakor nemcsak azt tudjuk meg egy pillantásra, hogy van-e nálunk olyan munkatárs, aki dolgozott hasonló projekten, hanem azok neve is felmerül, akiket rövid képzéssel alkalmassá tudunk tenni a feladatra. Például a spanyol ügyfélszolgálati munkatársra nem kell hónapokat várni, hanem a nyilvántartásunk szerint spanyol nyelvvizsgával rendelkező kollégánkat bízhatjuk meg a feladattal.

Hatékonyságnövelés azonnal

A képességek ismeretében a munkaidő kihasználtsága is növekszik, a munkatársak kompetenciájuknak megfelelően kapnak különböző feladatokat.

– Hogy egy mindennapos példával éljek: gyakori a boltokban a hosszú kasszasor, miközben kasszákból van elég, csak ember nincs, aki működtesse. Ha tudom, hogy az árufeltöltő, netán a csemegepultos rendelkezik pénztárosvizsgával, akkor az a csúcsidőszakban beül a kasszába. Elégedettek az ügyfelek, a munkaadó és a munkavállalók egyaránt.

Meglévő munkatársaink hatékonyságának növelésével is enyhítünk munkaerőgondjainkon. Mérjük fel, hogy mire megy el értékes munkatársaink ideje (meglepő eredmények szoktak születni). Például egy informatikával foglalkozó cégnél kiderült, a programozó a munkaidejéből csupán két órát foglalkozott kódírással, több ideje ment el dokumentáció írásával és e-mailek megválaszolásával. Világossá vált a cég számára, hogy nem drága programozóra van szüksége, akiből nincs választék a piacon, hanem egy olyan munkatársra, aki ezeket az adminisztrációs munkákat elvégzi helyette.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo