A vállalat fekete doboza a megoldás a munkaerőhiányra

A munkaerőhiány egyértelműen a legsúlyosabb gondok egyike, ami ma a magyar cégeket sújtja. Szakértőnk szerint nem csak új emberek felvétele jelenthet megoldást. Építkezzünk abból, amink van!

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Fejlődni képtelen cégek, elmaradozó projektek. A cégek létét fenyegeti az aggasztó méreteket öltő munkaerőhiány. 2016-ban mindenki számára nyilvánvalóvá vált, hogy a legfontosabb erőforrás az, amit éveken keresztül alábecsültek a magyar vállalkozások: a munkaerő. Ugyanis ez az, ami kifogyott Magyarországon.

– Amikor nincs erőforrás a külső piacon, érdemes a belső, saját piacunkra összpontosítani, ezzel 10-15 százalékkal csökkenthetjük a munkaerő iránti igényt – tanácsolja Otti Csaba, a teljes körű munkaerő-menedzsmenti rendszerek fejlesztésével foglalkozó Login Autonom Kft. ügyvezető igazgatója.

Egyre több területen súlyos méreteket öltött a szakemberhiány, több szektorban – a legtöbbet talán az informatikáról hallani – már teljes munkaerő-generációk hiányáról beszélnek. Otti Csaba viszont úgy véli – ahogy mi is beszéltünk már erről korábban –, hogy pici változtatással van elég dolgozó, csak meg kellene találni. Ez a dolgozó pedig ott van a cég berkein belül.

Kép: FreeDigitalPhotos.net/pakorn

A vállalat két lábon járó fekete dobozai

– Azt tapasztalom, hogy a munkavállaló sok cégnél rejtélyes fekete dobozként működik: ott van, teszi a dolgát, rengeteg adatot és információt gyűjt össze. Megismeri a saját szaktudását, van egy elképzelése képességeiről, tudja, hogy hogy érzi magát a munkahelyen, mi mozgatja, foglalkoztatja őt, objektív és szubjektív szempontok alapján értékeli a munkatársait és a vezetőit. Ezek a vezetőség számára nagyon fontos információk azonban ott maradnak ebben a fekete dobozban, melynek senki sem ismeri a tartalmát. Amikor a cég jól működik, és semmi sem zavarja a növekedésben, megtehetjük, hogy együtt élünk ezzel a tudatlansággal. Amikor azonban létszámhiány van, akkor ez megengedhetetlen, mert egy nap eljön az a pillanat, hogy már nem tudunk működni.

Mi számít valójában a munkaerő-felvételnél?
A munkaerő-kiválasztás „alapokmánya” hagyományosan a munkaköri leírás. Szakértőnk szerint viszont érdemesebb kompetenciákat vizsgálni! Elmondjuk, hogy áll össze egy kompetencia-térkép!
Ha munkaerőhiány támad, nem kell rögtön a külső piachoz fordulni segítségért. Szánjunk időt arra, hogy ismerjük és nyilvántartsuk a saját berkeinkben dolgozók kompetenciáit, És itt nemcsak a végzettségre, hanem a készségekre, tudásra, a soft skillekre is gondolni kell – hangsúlyozza a szakember. Ne ijedjünk meg, nem kell minden egyes alkalmazottunk képességét papíron tárolni, vagy újabb Excel táblázatba menteni, erre jól bevált szoftveres megoldások léteznek.

A kompetenciamenedzsment a csodaszer?

– Működjön transzparensen a vállalat, ahol az információ mindenki számára rendelkezésre áll, ahol a kommunikáció a közös elégedettség és a hatékonyságnövelés eszköze. Legyen transzparens az a fekete doboz is! Partnereink tapasztalata szerint hasonló megoldások 10-15 százalékkal csökkentik a munkaerő iránti igényt.

Egy új projekt felvállalásakor nemcsak azt tudjuk meg egy pillantásra, hogy van-e nálunk olyan munkatárs, aki dolgozott hasonló projekten, hanem azok neve is felmerül, akiket rövid képzéssel alkalmassá tudunk tenni a feladatra. Például a spanyol ügyfélszolgálati munkatársra nem kell hónapokat várni, hanem a nyilvántartásunk szerint spanyol nyelvvizsgával rendelkező kollégánkat bízhatjuk meg a feladattal.

Hatékonyságnövelés azonnal

A képességek ismeretében a munkaidő kihasználtsága is növekszik, a munkatársak kompetenciájuknak megfelelően kapnak különböző feladatokat.

– Hogy egy mindennapos példával éljek: gyakori a boltokban a hosszú kasszasor, miközben kasszákból van elég, csak ember nincs, aki működtesse. Ha tudom, hogy az árufeltöltő, netán a csemegepultos rendelkezik pénztárosvizsgával, akkor az a csúcsidőszakban beül a kasszába. Elégedettek az ügyfelek, a munkaadó és a munkavállalók egyaránt.

Meglévő munkatársaink hatékonyságának növelésével is enyhítünk munkaerőgondjainkon. Mérjük fel, hogy mire megy el értékes munkatársaink ideje (meglepő eredmények szoktak születni). Például egy informatikával foglalkozó cégnél kiderült, a programozó a munkaidejéből csupán két órát foglalkozott kódírással, több ideje ment el dokumentáció írásával és e-mailek megválaszolásával. Világossá vált a cég számára, hogy nem drága programozóra van szüksége, akiből nincs választék a piacon, hanem egy olyan munkatársra, aki ezeket az adminisztrációs munkákat elvégzi helyette.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo