A befektetők három fő tényezőt vizsgálnak, a múltbéli teljesítményt, a tervek megvalósíthatóságát, illetve személyi és tárgyi biztosítékokat. Amikor múltbéli teljesítményről beszélünk, a startupok vállalati köre nehéz helyzetbe kerül, hiszen ezt a vállalkozói réteget elsősorban fiatal, pályakezdő, lelkes vállalkozók és vállalkozásaik alkotják. (Így finanszírozza az induló vállalkozását saját zsebből!)
Az induló vállalkozásoknak nem csak karriertörténete rövid; előzményeik pénzügyi szempontból is kimutathatatlanok. Az sem ritka, hogy bankszámlájuk sincs; vagy ha van, az nem vállalati folyószámla. Az egyik leggyakoribb általános hiba, hogy a vállalkozás indulását a vállalkozók egyszerűen nem formalizálják – az indulás spontán, mintha csak új hobbiba kezdtek volna. Ezt azonban mindenképpen el kell kerülni, mert a szálakat később nehéz lesz kibogozni. A kezdetben még apróbb kiadások hamar sokasodnak; ezeket később a vállalkozáshoz kötni pedig már lehetetlen, így számos folyamat, költség és eredmény egyaránt visszakövethetetlen. Legrosszabb esetben, azt sem lehet hitelesen bemutatni, amit a vállalkozás valóban elért – hívja fel a figyelmet a Széchenyi Tőkealap-Kezelő Zrt. blogjának bejegyzése.
Hasonló a helyzet az érdekeltségi viszonyokkal is: tisztázatlan, hogy ki milyen mélységben vesz részt a vállalkozás egyetlen értékét jelentő know-how előállításában. Ajánlatos már a vállalkozás csíra-állapotában egy kft-t alapítani. Ajánlatos, hogy lehetőleg minél kevesebb taggal induljon a cég, őszintén és szigorúan felbecsülve, hogy ki milyen elkötelezettséget tud vállalni a kezdő vállalkozás működtetésében, a felfuttatásához fontos, áldozatvállalást igénylő időszakban. A túl sok tulajdonos megnehezíti a döntési és számonkérési folyamatokat. Tévhit, hogy csak tulajdoni viszonyban lehet megtestesíteni az érdekeltséget, ennek sok egyéb formája is van, megbízási szerződéssel, nyereségrészesedéssel, egyes szellemi tulajdonjogok fölötti rendelkezéssel is megtestesíthető egy fontos résztvevő érdekeltsége. (Azt is fontos tudni, hogy mitől válik vonzó befektetési célponttá egy cég!)
A bankok, vagy finanszírozók múlttal kapcsolatos bizalmatlanságára jó választ tud adni egy elismert iparági szereplő bevonása, akár tulajdonilag és érdekeltté téve őt. Külföldön nem ritka, hogy a hi-tech világ hírességeit automatikusan megkínálják néhány százaléknyi tulajdonrésszel, cserébe azért, hogy a neve fémjelezze a társaságot. Itthon még kevés az erre hajlandó szakmai partner, vagy nem adja olcsón magát, ezért nem is terjedt még el igazán. Viszont hasonló hitelesítő szerepet tölthet be, ha valamilyen egyetemi, vagy kutatóintézeti kötődés van a céghez, akár inkubátori szerepben, akár financiális alapon.
Megfelelő üzleti partnerre lelhet a Piac & Profit Klubban!
Az Egyesült Államokban az egyetemek vonzáskörzetéből indulnak a legjobb startup-ok, illetve a helyi, kezdő vállalkozásokat támogató környezet központját is jobbára a volt egyetemi hallgatókból álló, kötetlen kapcsolati háló (az alumni) adja. A magyar egyetemi szféra csak mostanában ismerte fel ennek oktatásbeli lehetőségeit. Ugyan a menedzsment-képzés felzárkózott a nemzetközi tudásszinthez, azonban éppen a mikrovállalkozások indításával kapcsolatos tudásanyag hiányos és ezek nem érhetőek el az egyetemi területről. Ezeket az induló vállalkozások nagyrészt csak nemzetközi forrásokból és közösségi kezdeményezésekből szerezhetik be – itt azonban, részben éppen a forrásszerzési lehetőségek bővülésével, részben az érdeklődő közösségek épülésével napjainkban már hazánkban is számos sikeres kezdeti lépés történik.