Tulajdonképpen mindig is sütött Mészáros Andrea, a Preston Tortamanufaktúra egyik tulajdonosa, bár a hatévesen az iskolába bevitt saját készítésű pitéről még senki nem hitte el, hogy maga készítette. Némi kitérő után kezdte kitanulni a cukrász-, pontosabban a tortadekoratőr mesterséget, akkor viszont olyan neves műhelyekig jutott, amelyekben az angol királyi család, David Beckham vagy Madonna is megfordulnak. Férjével, Mészáros Mihállyal négy éve döntöttek úgy, hogy itthon saját manufaktúrát hoznak létre, ahol nemcsak a csúcsgasztronómiát, hanem a hozzájuk közel álló értékrendet is át akarják adni. A cél nem kevesebb, mint hogy ők legyenek a legjobbak az országban.
– Amit kitaláltunk, totálisan szembement a közgazdasági elvekkel. Nem foglalkoztunk azzal, hogy a piac mennyit tud vagy mennyit akart eddig fizetni egy tortáért: mi mindenből a legjobbat tettük a süteménybe, és vártuk, lesz-e, aki megfizeti. Az elején mindenki örültnek nézett bennünket, de pár hónap alatt annyi lett a megrendelés, hogy nekem is be kellett állnom a termelésbe – meséli a menedzsmentfaladatokat vivő férj.
A fő profil az egyedi, megrendelésre készülő torta, de a mostanra négy alkalmazottal és tanulókkal, alkalmi kisegítőkkel dolgozó üzem mellett egy belvárosi cukrászdát is működtetnek, ahol a klasszikus kávéházi hagyományok szerint a finomságok mellett kulturális programok is várják a vendégeket.
– Lépésről lépésre, családi segítséggel fejlesztettünk, gyakran bürokratikus ellenszélben. Előírás például, hogy a sütemények szinte fogyaszthatatlanul hidegek legyenek.
A fejlődés folyamatos, a tortákra nagy a kereslet. Az idei szezonra Mihály elmondása szerint már májusban is csak „nagyon meggyőző levelek alapján” vállaltak volna megrendelést.
– Heti öt-hat torta fölött nem biztos, hogy olyan kifogástalan minőséget tudunk nyújtani, amit elvárunk magunktól. Nincs katalógusunk, ruhához, dekorációhoz tervezzük a tortát, de olyan is van, hogy csak egy színárnyalatot vagy hangulatot ad meg a megrendelő. Okkal feltételezik rólunk, hogy bármit meg tudunk csinálni.
Hisznek abban, hogy tényleg a vendég az első, de nem rejtik el saját személyiségüket sem. A végeredmény pedig elbűvölő, és korántsem hétköznapi.
– Az esküvői torták esetében nincs második esély, ráadásul az elvárások sok esetben magasan afölött vannak, ami egyáltalán fizikailag megvalósítható. Ugyanakkor jó boldog és tervezgető emberekkel dolgozni nap mint nap.
Bár kicsi, körülbelül évente 100 millió forintos piac az esküvői tortáké – mivel a lagzin senki nem spórol –, van kereslet az általuk kínált szuperprémium kategóriára. A további fejlődés lehetőségét a határon túli terjeszkedésben, a maguk által szervezett képzésekben és a céges és egyéb rendezvények területén látják.
– Egyre nagyobb divat például a babaváró parti, amit néhány éve még csak újságokban láttunk. De új irányt jelentenek a „mentes” torták is.
Glutén- és laktózmentes már van, ezek megjelenésén és ízén semmi különbséget nem érez a fogyasztó. Mivel azonban a tortaremekek díszítése ebből készül, a cukor marad.
Régen legfeljebb pár csokrot rendeltek az esküvőkre, most már színvilágot és stílust álmodnak az esküvői dekoratőrök. Gyenes Szilvia az egyik legismertebb név Magyarországon. Itt beszélgettünk vele üzletről és sikerről.