A keleti nyitás stratégiájának jegyében Magyarország kiemelten fontosnak tartja nyugat-balkáni kapcsolatrendszerének megerősítését. A macedóniai képviselet megnyitása után ezért most Montenegróban terjeszkedik tovább a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH), így pedig már két iroda is támogatja, segíti a hazai kkv-k balkáni export-tevékenységét.
Szabó László, a Külgazdasági és Külügyminisztérium miniszter-helyettese és parlamenti államtitkára a megnyitón hangsúlyozta: „A podgoricai Kereskedőház megnyitása is azt tükrözi, hogy a montenegrói gazdasági kapcsolatok stratégiai jelentőségűek Magyarország számára. Montenegró az egyik legfontosabb külgazdasági partnerünk a térségben, egyben a magyar tőkekivitel kiemelt célországa."
Kun Gábor, a Magyar Nemzeti Kereskedőház vezérigazgató-helyettese elmondta: „A balkáni térség nagyon jó exportlehetőségeket kínál a magyar vállalkozások számára, a többi között ezért is döntöttünk a montenegrói kirendeltség megnyitása mellett. A két ország között idén februárban már létrejött egy mezőgazdasági együttműködési szándéknyilatkozat, mostantól azonban külön képviselet segíti az új piacok, új lehetőségek felé törekvő magyar cégeket.” – mondta el Kun Gábor, a Magyar Nemzeti Kereskedőház vezérigazgató-helyettese. (Legutóbb a Kaukázusban nyílt meg egy magyar kereskedőház.)
A Montenegróba irányuló export dobogójának legfelső fokán az élelmiszeripari termékek, hús és húskészítmények, gabonafélék és élőállatok szerepelnek, de különféle gépekre, szállítóeszközökre is van kereslet. Emellett szolgáltatás és know-how exportra is igény mutatkozik.
Az MNKH ugyanakkor folyamatosan keresi a lehetőségeket, ebből kifolyólag a jövőben több együttműködése is sor kerülhet például az építésgazdaság, lakáspolitika és területrendezés terén vagy a hulladék- és szennyvízkezelés, az idegenforgalmi és energetikai befektetések területén. Utóbbit tekintve elmondható, hogy az ország elektromos áram importra szorul, az egy főre jutó elektromosáram-fogyasztás ugyanis a 2010-es adatok alapján 5939 kWh-t ért el, ezzel szemben hazánkban 3989 kWh volt ugyanebben az időszakban.
A hazai kis- és középvállalkozások exporttevékenységének elősegítése érdekében az év végéig további 11, vagyis összesen 25 országban működő külhoni kereskedőházi hálózat jön létre. Az MNKH célja, hogy 2018-ra a jelenlegi 25,5 százalék helyett a magyar export 33 százaléka jusson el az Európai Unión kívülre.
Az év végéig még kilenc relációs kereskedőház megnyitására kerül sor, ezzel huszonötre bővül a képviseletek száma.