Nyereséges cég is lehet bajban

Annak ellenére, hogy vállalkozási eredményünk pozitív, cégünk bizony komoly bajban lehet. Ez elsőre ellentmondásnak hangzik, hogyan lehetséges mindez? Ennek megértéséhez pontosítsunk, tisztázzunk néhány alapfogalmat.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Vállalkozóként biztosan mindenki tudja, hogy évente el kell készítenie, és közzé kell tennie cégének mérlegét és eredménykimutatását. Az eredménykimutatásból többek között kiolvasható, hogy a vállalkozás az adott évben nyereséges, vagy veszteséges volt. Ha nyereségesek voltunk, az általában azt jelenti, hogy több volt a bevételünk, mint a költségünk, vagyis minden rendben van. Ez ebben a formában csak részben igaz, a helyzet ennél lényegesen összetettebb. Annak ellenére, hogy vállalkozási eredményünk pozitív, cégünk bizony komoly bajban lehet. Ez elsőre ellentmondásnak hangzik, hogyan lehetséges mindez? Ennek megértéséhez pontosítsunk, tisztázzunk néhány alapfogalmat.

Eredménykimutatás sorainak jelentése, értelmezése

Értékesítés nettó árbevétele: a vállalkozás hétköznapi, normál műkődésével szerzett bevételek, melyek az áfát nem tartalmazzák.

Anyagjellegű ráfordítások: költség, vállalkozói bevételünk megszerzéséhez szükséges anyagok megvásárlására fordított kiadások.

Egyéb ráfordítások: ide tartoznak az igénybe vett szolgáltatások és az adók is.

Üzemi (üzleti) tevékenység eredménye: az adott évben megszerzett összes árbevételünk, és azok megszerzésére fordított kiadásaink különbözete.

A mérlegben találjuk egy vállalkozás követeléseinek és kötelezettségeinek összesítését. A követelés az, amivel nekünk tartoznak: kiállítottunk egy számlát, és még nem fizették ki. A kötelezettség pedig az, amivel mi tartozunk: a cikkben szereplő példánál maradva, kiállított számlánk után bevallott, de még be nem fizetett áfa összege. Ezek a mérlegsorok csak a követelések, és kötelezettségek összegét mutatják, azt, hogy ezek közül mennyi a lejárt –határidőre nem teljesített-, azt nem. Így ahhoz, hogy a mérleg alapján egy vállalkozás anyagi helyzetéről, stabilitásáról valós képet kapjunk, ismerni kell az egyes mérlegsorok mögött álló valós gazdasági eseményeket.

Eredménykimutatás: pillanatnyi állapot

Az eredménykimutatás mindig egy adott időszak (jellemzően egy naptári év) végén fennálló pillanatnyi helyzetet mutat meg. Azt, hogy miként alakultak az adott időszak bevételei és kiadásai. Az is kiderül belőle, mennyi pénzzel tartoznak nekünk, és nekünk mennyi, adott pillanatban fennálló fizetni valónk (kötelezettségünk) van. Azt, hogy az adott időszakon belül vállalkozásunk pénzmozgása hogyan alakult, az eredménykimutatásból nem fogjuk látni. Azt a cash-flow mutatja meg.

Cash-flow: a valós pénzmozgás

A cash-flow az alkalmas eszköz arra, hogy lássuk, egy adott pillanatban ténylegesen mennyi pénzünk van (illetve azt, hogy mennyinek kellene lenni). A cash-flowból derül ki, hogy egy adott időszakon belül ténylegesen mennyi kiadásunk és bevételünk volt, ahogy az is, -mondjuk a következő hónapban- mikor, és mennyit kell kifizessünk, és mikor, mennyi bevételre számítunk kiállított számláink után.

Miért fontos ez a gyakorlatban? Hogyan állhat elő, hogy egy beszámoló alapján nyereséges cég akár csődbe is mehet? Nézzünk egy egyszerű példát: felkérnek minket egy munkára, ahol másfél hónapon át különböző rendezvényeken kell tolmácsolnunk, 1.000.000 forint + 27% áfa munkadíj ellenében. Ismét csak az egyszerűség kedvéért feltételezzük, hogy a megbízással összefüggésben vállalkozásunknak semmiféle elszámolható költsége nem keletkezik. A munkát november-december hónap folyamán végezzük el, decemberi teljesítéssel, december 30-án számlázzuk le, 30 napos fizetési határidővel.

Kép:Visionary7

A gyakorlatban várjuk, hogy megérkezzen az 1.270.000 forint, áfát is tartalmazó munkadíjunk, azonban mi történik számviteli értelemben? Számlánk kiállításának pillanatában keletkezik 1.000.000 forint követelésünk (amely cash-flownkban majd csak akkor fog látszani, ha ténylegesen beérkezett), és keletkezik 270.000 forint kötelezettségünk (fizetendő áfa), továbbá iparűzési adó és társasági adófizetési kötelezettségünk is. Cash-flow szempontból most figyeljünk csak az áfára: azt január 20-ig be kell, hogy fizessük, miközben számlánkat, így annak áfáját is csak január 30-án fizetik ki nekünk. Így erre az időszakra –ha nincs ennyi tartalékunk- cash-flownkban egy lyuk keletkezik, azaz átmegy mínuszba. Január 21-től ugyanis meg nem fizetett áfánk immáron lejárt kötelezettség lesz, vagyis olyan kötelezettség, amit határidőre nem fizettünk meg.

Pénzforgalmi áfa
2013 január 1.-je óta az áfa törvény módosítása lehetővé teszi, hogy a cégek egy része likviditásuk javítása érdekében pénzforgalmi szemléletű áfa elszámolást válasszon. Ha pénzforgalmi áfa alá jelentkezünk, bevételeink után az áfát csak akkor kell megfizessük, amikor az hozzánk ténylegesen be is folyt. Itt olvashat róla részletsebben.
Pillanatnyi pontos nyilvántartás kell

Hasonló problémák elkerülése végett vezessünk pontos cash-flowt, szabadon elkölthető pénzüket minden pillanatban pontosan tartsuk nyilván. Egy új munka, új megrendelés elvállalása esetén mindig vizsgáljuk, hogy azt megállapodásnak megfelelően mikor kell, hogy kifizessék, az adott ügylet után várhatóan mennyi lesz az áfafizetési kötelezettségünk, és ennek a fedezete rendelkezésünkre áll-e. Az áfa tervezésében kérjük könyvelőnk segítségét, egy idő után azonban ezt mi is el tudjuk végezni: azt, hogy bevételünk után mennyi áfát kell fizetni, egyszerű szorzással mi is ki tudjuk számolni. Vállalkozóként tudjuk, hogy egy munka elvégzése mekkora költségekkel jár. Kérjük meg könyvelőnket, mondja el, hogy jellemzően előforduló költségeink után melyek áfája igényelhető vissza. Ezeket összesítve, majd szembeállítva a fizetendő áfával látni fogjuk, mennyi adófizetési kötelezettségünk keletkezik. Ami még rendkívül fontos, fizetendő áfánk esetén a számlán szereplő teljesítési időpont a meghatározó, azaz egy novemberi teljesítésű munkát hiába csak februárban számlázunk ki, annak áfáját –attól függően, havi, negyedéves, vagy éves áfabevallók vagyunk- vagy decemberben, vagy januárban kell bevallanunk és megfizetnünk.

Látható tehát, hogy némi körültekintéssel elkerülhetjük, hogy hasonló helyzetbe kerüljünk. Emellett vállalkozásunk likviditásának biztosítását segíthetjük pénzforgalmi áfa választásával, és/vagy egy folyószámlahitel igénylésével is.

Vuray György vallalkozas-okosan.blog.hu

Tíz tipp, hogy mindig legyen pénze a kasszában
A cash flow felügyelete és tervezése méltatlanul elhanyagolt feladat a kis- és középvállalkozások körében, pedig a szigorú kontroll a cég túlélését jelentheti szorult helyzetben. Adunk tíz tanácsot, hogyan tudja szorosabbra fogni a gyeplőt.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo