Nyereséges cég is lehet bajban

Annak ellenére, hogy vállalkozási eredményünk pozitív, cégünk bizony komoly bajban lehet. Ez elsőre ellentmondásnak hangzik, hogyan lehetséges mindez? Ennek megértéséhez pontosítsunk, tisztázzunk néhány alapfogalmat.

Vállalkozóként biztosan mindenki tudja, hogy évente el kell készítenie, és közzé kell tennie cégének mérlegét és eredménykimutatását. Az eredménykimutatásból többek között kiolvasható, hogy a vállalkozás az adott évben nyereséges, vagy veszteséges volt. Ha nyereségesek voltunk, az általában azt jelenti, hogy több volt a bevételünk, mint a költségünk, vagyis minden rendben van. Ez ebben a formában csak részben igaz, a helyzet ennél lényegesen összetettebb. Annak ellenére, hogy vállalkozási eredményünk pozitív, cégünk bizony komoly bajban lehet. Ez elsőre ellentmondásnak hangzik, hogyan lehetséges mindez? Ennek megértéséhez pontosítsunk, tisztázzunk néhány alapfogalmat.

Eredménykimutatás sorainak jelentése, értelmezése

Értékesítés nettó árbevétele: a vállalkozás hétköznapi, normál műkődésével szerzett bevételek, melyek az áfát nem tartalmazzák.

Anyagjellegű ráfordítások: költség, vállalkozói bevételünk megszerzéséhez szükséges anyagok megvásárlására fordított kiadások.

Egyéb ráfordítások: ide tartoznak az igénybe vett szolgáltatások és az adók is.

Üzemi (üzleti) tevékenység eredménye: az adott évben megszerzett összes árbevételünk, és azok megszerzésére fordított kiadásaink különbözete.

A mérlegben találjuk egy vállalkozás követeléseinek és kötelezettségeinek összesítését. A követelés az, amivel nekünk tartoznak: kiállítottunk egy számlát, és még nem fizették ki. A kötelezettség pedig az, amivel mi tartozunk: a cikkben szereplő példánál maradva, kiállított számlánk után bevallott, de még be nem fizetett áfa összege. Ezek a mérlegsorok csak a követelések, és kötelezettségek összegét mutatják, azt, hogy ezek közül mennyi a lejárt –határidőre nem teljesített-, azt nem. Így ahhoz, hogy a mérleg alapján egy vállalkozás anyagi helyzetéről, stabilitásáról valós képet kapjunk, ismerni kell az egyes mérlegsorok mögött álló valós gazdasági eseményeket.

Eredménykimutatás: pillanatnyi állapot

Az eredménykimutatás mindig egy adott időszak (jellemzően egy naptári év) végén fennálló pillanatnyi helyzetet mutat meg. Azt, hogy miként alakultak az adott időszak bevételei és kiadásai. Az is kiderül belőle, mennyi pénzzel tartoznak nekünk, és nekünk mennyi, adott pillanatban fennálló fizetni valónk (kötelezettségünk) van. Azt, hogy az adott időszakon belül vállalkozásunk pénzmozgása hogyan alakult, az eredménykimutatásból nem fogjuk látni. Azt a cash-flow mutatja meg.

Cash-flow: a valós pénzmozgás

A cash-flow az alkalmas eszköz arra, hogy lássuk, egy adott pillanatban ténylegesen mennyi pénzünk van (illetve azt, hogy mennyinek kellene lenni). A cash-flowból derül ki, hogy egy adott időszakon belül ténylegesen mennyi kiadásunk és bevételünk volt, ahogy az is, -mondjuk a következő hónapban- mikor, és mennyit kell kifizessünk, és mikor, mennyi bevételre számítunk kiállított számláink után.

Miért fontos ez a gyakorlatban? Hogyan állhat elő, hogy egy beszámoló alapján nyereséges cég akár csődbe is mehet? Nézzünk egy egyszerű példát: felkérnek minket egy munkára, ahol másfél hónapon át különböző rendezvényeken kell tolmácsolnunk, 1.000.000 forint + 27% áfa munkadíj ellenében. Ismét csak az egyszerűség kedvéért feltételezzük, hogy a megbízással összefüggésben vállalkozásunknak semmiféle elszámolható költsége nem keletkezik. A munkát november-december hónap folyamán végezzük el, decemberi teljesítéssel, december 30-án számlázzuk le, 30 napos fizetési határidővel.

Kép:Visionary7

A gyakorlatban várjuk, hogy megérkezzen az 1.270.000 forint, áfát is tartalmazó munkadíjunk, azonban mi történik számviteli értelemben? Számlánk kiállításának pillanatában keletkezik 1.000.000 forint követelésünk (amely cash-flownkban majd csak akkor fog látszani, ha ténylegesen beérkezett), és keletkezik 270.000 forint kötelezettségünk (fizetendő áfa), továbbá iparűzési adó és társasági adófizetési kötelezettségünk is. Cash-flow szempontból most figyeljünk csak az áfára: azt január 20-ig be kell, hogy fizessük, miközben számlánkat, így annak áfáját is csak január 30-án fizetik ki nekünk. Így erre az időszakra –ha nincs ennyi tartalékunk- cash-flownkban egy lyuk keletkezik, azaz átmegy mínuszba. Január 21-től ugyanis meg nem fizetett áfánk immáron lejárt kötelezettség lesz, vagyis olyan kötelezettség, amit határidőre nem fizettünk meg.

Pénzforgalmi áfa
2013 január 1.-je óta az áfa törvény módosítása lehetővé teszi, hogy a cégek egy része likviditásuk javítása érdekében pénzforgalmi szemléletű áfa elszámolást válasszon. Ha pénzforgalmi áfa alá jelentkezünk, bevételeink után az áfát csak akkor kell megfizessük, amikor az hozzánk ténylegesen be is folyt. Itt olvashat róla részletsebben.
Pillanatnyi pontos nyilvántartás kell

Hasonló problémák elkerülése végett vezessünk pontos cash-flowt, szabadon elkölthető pénzüket minden pillanatban pontosan tartsuk nyilván. Egy új munka, új megrendelés elvállalása esetén mindig vizsgáljuk, hogy azt megállapodásnak megfelelően mikor kell, hogy kifizessék, az adott ügylet után várhatóan mennyi lesz az áfafizetési kötelezettségünk, és ennek a fedezete rendelkezésünkre áll-e. Az áfa tervezésében kérjük könyvelőnk segítségét, egy idő után azonban ezt mi is el tudjuk végezni: azt, hogy bevételünk után mennyi áfát kell fizetni, egyszerű szorzással mi is ki tudjuk számolni. Vállalkozóként tudjuk, hogy egy munka elvégzése mekkora költségekkel jár. Kérjük meg könyvelőnket, mondja el, hogy jellemzően előforduló költségeink után melyek áfája igényelhető vissza. Ezeket összesítve, majd szembeállítva a fizetendő áfával látni fogjuk, mennyi adófizetési kötelezettségünk keletkezik. Ami még rendkívül fontos, fizetendő áfánk esetén a számlán szereplő teljesítési időpont a meghatározó, azaz egy novemberi teljesítésű munkát hiába csak februárban számlázunk ki, annak áfáját –attól függően, havi, negyedéves, vagy éves áfabevallók vagyunk- vagy decemberben, vagy januárban kell bevallanunk és megfizetnünk.

Látható tehát, hogy némi körültekintéssel elkerülhetjük, hogy hasonló helyzetbe kerüljünk. Emellett vállalkozásunk likviditásának biztosítását segíthetjük pénzforgalmi áfa választásával, és/vagy egy folyószámlahitel igénylésével is.

Vuray György vallalkozas-okosan.blog.hu

Tíz tipp, hogy mindig legyen pénze a kasszában
A cash flow felügyelete és tervezése méltatlanul elhanyagolt feladat a kis- és középvállalkozások körében, pedig a szigorú kontroll a cég túlélését jelentheti szorult helyzetben. Adunk tíz tanácsot, hogyan tudja szorosabbra fogni a gyeplőt.

Véleményvezér

Kamu jelenléti íveket írtak alá a fideszes EP-képviselők

Kamu jelenléti íveket írtak alá a fideszes EP-képviselők 

Eddig se feszítették szét a munka istrángját a fideszes EP-képviselők.
Nagy a baj, már többet fizetünk az uniónak, mint amit kapunk

Nagy a baj, már többet fizetünk az uniónak, mint amit kapunk 

Meddig megyünk lefelé a gödörbe?
Olimpiát rendeznénk, de közben a több mint 60 éves HÉV szerelvények cseréjére sincs pénz

Olimpiát rendeznénk, de közben a több mint 60 éves HÉV szerelvények cseréjére sincs pénz 

Lassú, de legalább rázós a magyar HÉV élmény.
Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon 

Magyar Péter és a kormánytagok most Európa színe-java előtt vívnak egymással.
Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell

Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell 

Nem finom, de legalább nem is gusztusos.
Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el

Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el 

A logisztikai költségek tovább nőnek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo