Aktív évek vannak mögöttetek…
Közel 200 cégbe fektettünk be több mint 13 milliárd forintot, kevesebb, mint két év alatt. Ez nemzetközi szinten is nagy számnak számít. A Dow Jones statisztikái szerint a befektetések darabszámát tekintve az idei év első 9 hónapjában a Hiventures volt Európa legaktívabb befektetője, míg világszinten ez a teljesítmény a második helyre volt elég.
Mikor kereshet fel egy startup egy befektetőt? Vagy másképpen fogalmazva, milyen céget találtok ti befektetésre érettnek?
Egy ígéretes startupot minden „korszakában” segíteni tudunk befektetési konstrukcióinkkal. A Hiventuresnél finanszírozási szempontból a startupok életútja szerint alapvetően három fázist különböztetünk meg, ami során eltérő összegű befektetést kaphatnak. Az első az inkubáció fázis, angolul pre-seed: a kezdetek kezdete. A csapat az ötleten dolgozik: felméri, mennyire valós a „kiszemelt” probléma és az arra adott válaszuk, és ezek mentén fejlesztik a terméket. Ebben a fázisban először 9 millió, majd az Inkubáció+ segítségével további 30 millió forint tagi kölcsönnel segítjük az indulást. Mi, a csapatommal ebben a fázisban meghozott döntésekért felelünk.
A következő a magvető vagy seed fázis: a piacra lépés első – és egyben legkritikusabb – pillanata, hiszen itt válik a prototípus termékké, és itt derül ki a piac reakciója az adott termék vagy szolgáltatás kapcsán. Ez nagyon kritikus pont, mert ez már a kőkemény valóság. Ekkor realizálódnak az első bevételek, és általában ebben a szakaszban jönnek az első pofonok is. A magvető fázisban, a Hiventures 40 milliótól 150 millió forintig terjedő befektetéssel járul hozzá a startup fejlődéséhez.
A Hiventures pénzügyi befektető, tehát elsősorban pénzügyi szempontok mentén mérlegelünk minden befektetési döntést. De az értékajánlatunk nem áll meg itt, mert igyekszünk minden szempontból támogatni a befektetéseinket, így az inkubációs fázisban minden projekt választhat felkészült mentoraink vagy – a velünk szerződéses viszonyban álló – inkubátorházak közül, akik vállalkozói tapasztalattal és piaci kapcsolatrendszerrel támogatják a projektek előrehaladását. Emellett a Hiventures már rendelkezik olyan széles portfólióval, aminek köszönhetően számos nagyvállalati együttműködést alakítottunk ki – például a Microsoft Magyarországgal, a GE Healthcare-rel stb. –, stratégiai partnerségeink vannak az itthon elérhető legnagyobb technológiai partnerekkel, számos nemzetközi bemutatkozási lehetőséget szervezünk a portfóliónkban lévő vállalkozásoknak, és gyakran médiamegjelenésekben is segítjük őket.
Említetted, hogy az inkubációs szakaszban lévő startupokkal foglalkoztok. Mik az eddigi tapasztalataid? Hogyan dől el, ki kap 9 millió forint kezdeti befektetést?
A Hiventures indulása, azaz 2017 februárja óta csak az inkubációs programunkra közel ezer jelentkezés érkezett. Alapvetően sokan azt gondolják, itt az ötlet a legfontosabb. Valójában ez inkább másodlagos, hiszen ritka az igazán egyedi ötlet, és sokkal több múlik a jó megvalósításon. Egy startup legfontosabb alapja az alapító csapat. Sokan elhanyagolják ezt a hozzávalót, pedig enélkül nem valósulhat meg egy ötlet sem. A mi befektetési döntésünket is nagyrészt ez befolyásolja: ki, milyen szerepet játszik a vállalkozásban, milyen tudást, tapasztalatot hoz be a csapatba, és milyennek látjuk az együttműködést az alapítók között.
A következő befektetési lehetőség a 30 millió forintos befektetés ebben a fázisban. Ezt bármelyik inkubációban lévő csapat megkapja, vagy ehhez is befektetési döntés szükséges?
Minden befektetésünkhöz külön döntés szükséges, így van ez a 30 millió forintos befektetéseink esetében is. Az Inkubáció+ elnevezésű 30 millió forint tulajdonképpen egy „bridge finance” – magyarul: áthidaló finanszírozás –, ami segíti a startupot, hogy következő körös befektetéshez jussanak. A külön befektetési döntések azért is fontosak, mert a startupok jellemzően az első 9 millió forintot 6–8 hónap alatt költik el, és ezalatt a piac vagy jogszabályi környezet is változhat. Előfordulhat, hogy az ötlet értelmét veszti, így nincs értelme tovább finanszírozni.
Arra is volt példa, hogy egy startup a vállalt üzleti tervéhez képest lassabban haladt, és nem hozta az elvárt számokat, mégis tovább finanszíroztuk. Volt olyan befektetésünk, amely egy komplett üzleti modellt cserélt le pár hónap alatt, de ettől még bíztunk a csapatban és az új modellben, és megkapták a következő körös befektetést. Azokat a vállalkozókat keressük, akik piaci igényeket szeretnének kielégíteni, és ennek érdekében hajlandóak mindent megtenni – akár korábbi vállalásaikat felülírni, és bebizonyítani nekünk egy új modell létjogosultságát.
A 30 millió forint megítélése után egyre nagyobb szerepet kap az üzleti gondolkodás (business mindset) is. A stratégiai látásmód, az üzletfejlesztés és az értékesítés erősítése ebben a fázisban válik fontos feladattá, hiszen egyre közeledik a vállalkozás a piacra lépéshez. Fontos, hogy ez a kompetencia csapaton belül meglegyen, de ha ez nem adott, akkor sem feltétlenül kell azonnal külső szakembert felvenni. Fontos, hogy ezt az alapítók felismerjék, és ők maguk is fejlődjenek, képezzék magukat ezen a téren.
Van kedvenc projekted?
Sok szuper csapat és cég van a portfóliónkban. Az egyik kedvenc projektem az „Adalékmentesen.hu”, amely nevéhez méltóan adalékoktól mentes készételeket gyárt. Modern, egészséges „konzervkaja” konzerv nélkül. Az alapítók személyesen is nagyon szimpatikusak, céges szinten pedig egy remek vállalkozásnak tartom őket. Külön kiemelném, hogy ráerősítenek a női vállalkozók jelentőségére, ugyanis az alapítók között nő is található. Ugyan a statisztikák szerint a női startupperek kevesebben vannak, de a siker rátájuk jóval magasabb. A mi portfóliónkban is kevés női csapat vagy nő alapító van, de ezekre a cégekre is igaz, hogy felülteljesítenek az átlaghoz képest. Az Adalékmentesen azért is jó példa, mert egy olyan startup, amely nem technológiai fókuszú, mégis innovatív vállalkozás.
Meglepetés volt például az Alzagro Kft.-be történt befektetésünk. Ez a projekt egyike az egyre növekvő Agrotech-portfóliónknak: egy autonóm gabona mintavételező eszközt fejlesztenek, amely a gabona tárolási módjától függetlenül lehetővé teszi a gyors, egyszerű és precíz mintavételezést és az azonnali minőségvizsgálatot, mindezt drón technológiával megvalósítva. Az ötlet és a tervek meggyőzőek voltak a pitch-en, a csapat azonban nagyon fiatal, ezért kíváncsiak voltunk, hogyan teljesítenek majd egy hardware projektben, ami hagyományosan nehéz terepnek számít. A csapat felülmúlta a várakozásokat: nemcsak a fejlesztéssel haladtak jól az inkubációs időszakban, de értékes piaci kapcsolatokat is kialakított itthon és külföldön egyaránt. A napokban számoltak be az eddigi eredményekről, és már egy sokkal profibb, érettebb csapatot láthattunk. Most kapják meg a 30 millió forintos következő befektetési kört.
Szintén nagyon jó példának tartom a Fitpuli, illetve ViddL portfóliócégeinket. Mindketten egy telített, versengő piacra léptek be: előbbi a fitnesz- és egészségügyi alkalmazások, utóbbi a házhozszállítás (futár)-piacra. Azonban mindkét portfóliócégünknek sikerült megtalálni azt a jó üzleti modellt, amivel már az inkubációs szakaszban képesek voltak komoly nagyvállalati ügyfeleket meggyőzni és leszerződni velük. Jelenleg mindkét cég a következő körös tőkebefektetés kapujában áll.
Milyen egy átlagos napod?
Van is, meg nincs is átlagos napom. Ebben a munkában a legjobban azt élvezem, hogy igazán inspiráló egyéniségekkel találkozhatok. Napról napra rengeteg jelentkezést kapunk az inkubációs programra, amik közül talán egyötödének van igazán értelme. De az ebbe a 20 százalékba tartozó startup csapatok, illetve vállalkozók elképesztően intelligensek, saját szakmájukban megkérdőjelezhetetlenek, és sokszor több évtizedes tapasztalattal jönnek el hozzánk. Így elég inspiráló közeg vesz körül – szeretek velük beszélgetni, meghallgatni a véleményüket, ötleteiket.
Mik azok a jelek, amit ha látsz egy projektnél vagy az alapítókon, akkor biztosan nem fektettek be?
Ahogy említettem, számomra nagyon fontos szempont a csapat összetétele, eltökéltsége. Hogy ők is beleteszik az erőforrásaikat – a saját tudásukat, idejüket és akár a saját pénzüket. Kizáró, „K.O.” kritériumok nincsenek, de a munkám során gyakran találkoztam olyan mondatokkal, amelyek egyértelművé teszik, hogy nem számíthatunk gyümölcsöző együttműködésre.
„Akkor kezdek el ezzel foglalkozni, ha kapok befektetést.”Jelentése számomra: nem foglalkozik vele komolyan, de más tőkéjével szívesen játszik.
„A versenyelőnyünk: olcsóbbak és jobbak vagyunk, mint a versenytársaink.”Ez a válasz szintén rendszeresen szokott elhangzani a tárgyalóasztalnál, és ebből számomra az derül ki, hogy a vállalkozó nem érti az üzletet – vagy nem érti, miért fizet (és hajlandó többet fizetni) a vásárló, vagy nem látja át egy termék árazásának és költségstruktúrájának összetevőit.
„Nincs versenytársam.”Ez a mondat arról árulkodik, hogy a vállalkozó nem ismeri a piacát. Mindenkinek van versenytársa.
Mit kell tudni egy alapítónak a kockázati tőkebefektetésről? Milyen kockázattal jár, ha elfogadja valaki a befektetéseteket?
A kockázati tőkebefektetés olyan pénzügyi támogatása egy vállalkozásnak, amiért cserébe a befektető részesedést kap a cégben. A hitellel szemben a befektetés nem igényel fedezetet, illetve a befektető nem abból térül meg – szemben egy bankkal –, hogy a finanszírozott cég visszafizeti (valamekkora kamattal) a befektetett összeget. A befektető célja a sikeres exit, amikor az alapítókkal közösen értékesíti a céget, és a vállalatban meglévő részesedése révén a befektetés összegének többszörösét sikerül realizálnia.
A befektető – megegyezéstől függően – sokszor stratégiai döntésekbe is beleszólhat, akár vétójoga is lehet bizonyos kérdésekben. Néhány gyakori példa: a nagy értékű beruházásokhoz kell a befektető hozzájárulása, beleszólást kér az ügyvezető kinevezésébe stb. Ahány befektető, annyiféle megközelítés. A Hiventures pénzügyi befektetőként, egyfajta csendestársként van jelen a cég életében, de stratégiai kérdésekbe mi is beleszólást kérünk.
Mit gondolsz, honnan érdemes forrást bevonnia egy induló magyar startupnak? Hazai vagy nemzetközi befektetőt érdemes keresnie?
Nemzetközi befektetőt bármikor érdemes bevonni, ha lehet, akár az első pillanattól kezdve. Mi is csak olyan startupokat finanszírozunk, amik nemzetközi piacon is működhetnek. A külföldi befektetők bevonása – főleg korai szakaszban – a valóságban azonban sokszor nehezebb, mint egy hazai befektető bevonása. Minél korábbi fázisban van a startup, a befektető annál inkább szeret földrajzilag közel lenni a céghez. A gördülékeny együttműködést nagyon megnehezítheti a személyes interakció hiánya, a különböző jogi környezet megértése. Emiatt a korai fázisokban nagyon ritka, hogy egy-egy csapatnak sikerül külföldi tőkét bevonnia. Azt mondhatjuk, hogy a gyakorlatban kevés az esélye, hogy korai fázisban be tudnak vonni magyar cégek külföldi befektetőt, de nem lehetetlen. Ettől függetlenül ennek mindig fókuszban kell lennie, mi a Hiventures-nél is folyamatosan támogatjuk a cégeinket a nemzetközi partnerségek kiépítésében, külföldi tőkebefektetők bevonásában. Abban hiszünk, hogy csak nemzetközi befektetőkkel közösen tudunk jelentős sikereket elérni a portfóliócégeinkkel.
Szerző:
Szesztay Péter