A fogyasztók új generációja, a „többcsatornás vásárlók” megjelenése következtében a kiskereskedelmi vállalatoknak szinte teljesen újra kell értelmezniük mind a „bolt”, mind pedig a „vásárló” fogalmát és szerepét az értékesítési folyamatban. Az online és mobil vásárlási lehetőségek térhódításának köszönhetően a fogyasztók vegyesen használják a virtuális és a fizikai értékesítési csatornákat, sokszor akár ugyanazon kereskedő esetében is – áll a PwC Magyarország kiskereskedelmi és fogyasztási cikkek szektorát elemző pár évvel ezelőtti felmérésében. A trend mostanra válik valósággá, dr. Ormos Zoltán, a SzEK.org elnöke a Piac & Profit konferenciáján az e-kereskedelmi szektor legfontosabb trendjei között említette a fizikai és online kereskedelem együttélését.
Bár az online értékesítés volumene folyamatosan és dinamikusan növekszik, ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy bármilyen veszély fenyegetné a bolti értékesítést. Sőt, a szakemberek szerint az igazán sikeres modell az lesz, ha a különböző értékesítési és marketingcsatornákat a kereskedők képesek lesznek együtt, egy rendszerként kezelni. Az online megjelenés nemcsak plusz értékesítési csatornaként jelenhet meg tehát, hanem az adott cég fizikai üzletének forgalmát növelő eszközként is.
A többcsatornás értékesítés lehetőséget nyújt a vásárlóknak, hogy különböző eladási csatornákon át (bolti, online számítógépen keresztül, okostelefonnal az interneten vagy applikációval) vásároljon, ami a forradalmasítja a vásárlás menetét.
A hagyományos üzletek a kereskedők szerint nem vesztik el szerepüket a jövőben sem, hiszen a vásárlók egyre szívesebben veszik át az online megrendelt termékeiket a boltban, hasonlóképpen az irodai- és házhozszállításhoz. A CBRE felmérése szerint az elektronikus kereskedelem kiegészítheti a boltban való vásárlást. Az interneten vásárlók számára is fontos ugyanis a bolt fizikai meglátogatása a döntés előtt, hogy lássák vagy megérinthessék az árut, mielőtt online megrendelik azt. A felmérés szerint ez Magyarországon még fontosabb, mint például Nyugat-Európában. A digitális eszközök által kínált lehetőségeket sem használják ki még teljes egészében a vásárlók, nem terjedt el még egészen az árak összehasonlítása a boltban a mobileszközök segítségével, vagy az, hogy a QR-kódok használatával meglátogassanak egy online üzletet vagy megtekintsenek egy speciális ajánlatot.
A CBRE 2014-es felmérése szerint a kereskedők túlnyomó többsége (87%) úgy érzi, a digitális technológiákra vonatkozó stratégiája jótékony hatással lesz a forgalomra, és többségük (80%) szerint az üzletekbe látogató vásárlók száma is nőni fog. A digitális technológiát a kereskedők arra is használják, hogy bevonzzák a vásárlókat az üzletbe a közösségi médián keresztül, okostelefon-alkalmazással vagy helymeghatározás segítségével.
Érdekes, hogy bár a többcsatornás vásárlás/értékesítés jelenségéről évekkel ezelőtt sok szó esett, valójában úgy tűnik, mostanra válik itthon valósággá.
A Hervis sportáruházlánc 2013-ban indította útjára új, többcsatornás értékesítési modelljét, amelynek lényege, hogy a vásárlók az eladótérben elhelyezett tabletek és QR-kódok segítségével a társaság teljes európai kínálatából válogathatnak, online vásárlással pedig ingyenes átvételi, illetve fizetési pontként használhatják az üzletet. A rendszert több országban 2013-ban vezették be (Magyarországon két évvel később), és 2014-re az eladások több mint felét már az áruházakban kihelyezett tableteken keresztül bonyolítják le.
Szintén az idei évet látta alkalmasnak a többcsatornás rendszer bevezetésére a Footure cipőüzlet. Itt a vásárlás első lépéseként a vevő a fizikai boltban egy tabletet kap, amelyen keresztül egyszerűen áttekintheti a választékot. A felpróbálni kívánt cipőket megjelöli, ezeket összekészítik számára. A próba és a vásárlás további folyamata a hagyományos módon zajlik. Ezzel a megoldással az online böngészés kényelmét, gyorsaságát élvezhetik a látogatók, de arról sem kell lemondaniuk, hogy azonnal felpróbálhassák a cipőt.
Mit kezdjünk vele?
A többcsatornás vásárlás a kisebb cégek számára is hatalmas lehetőségeket tartogat. Az árösszehasonlító oldalakon való megjelenés például kézenfekvő módja annak, hogy a márkaszinten ismeretlen, kisebb kereskedők megjelenhessenek a hatalmas brandmarketinget folytató óriáscégek mellett a fogyasztók előtt.
A többcsatornás értékesítésben rejlő lehetőségek maximális kihasználásához a vásárlók igényeinek minél jobb megismerésére van szükség. A mindenki számára ismerős lehetőségek, mint az online elküldött, kinyomtatható (vagy okostelefonon bemutatható) és a fizikai üzletben beváltható kuponok, vagy az, hogy saját költségeinek csökkentése érdekében olcsóbb árat kínál egy szolgáltató azoknak, akik online vásárolják meg az adott terméket vagy szolgáltatást, csak az első lépést jelentik.