A világ népessége több mint 7,5 milliárd, és 2050-ig további 2,2 milliárddal fog nőni, elsősorban Indiában és Afrikában - az ENSZ Gazdasági és Szociális Ügyek Főosztálya szerint. Az évszázad végére a világ népességének 89%-a a ma feltörekvő piacoknak nevezett régiókban fog élni. E változásnak jelentős és átfogó hatása lesz a világ különböző tájain működő vállalkozásokra.
A vállalatok teljesítménye végső soron azonban nem a rövid távú (mondjuk egy hónapos) értékeltséget meghatározó értékeltségi szorzók változásaitól, hanem a hosszú távú jövedelemtermelő képességüktől függ. Ugyanakkor az értékesítéssel foglalkozó elemzők leginkább kizárólag a rövid távú (2-3 évre előretekintő) előrejelzésekkel foglalkoznak. Alfa-generálásra a cégek hosszabb távú vizsgálata alapján is lehetőség van, de a piac általában nem eszerint működik.
A Fidelity International szakemberei pontosan ezzel foglalkoznak. Három fő témájuk a népesség öregedése, a feltörekvő piacok középosztályának felemelkedése és a népességnövekedés. A fenti trendek figyelembe vételével történő befektetés jó stratégia lehet azok számára, akik hosszabb távon szeretnének alacsonyabb volatilitású, vonzó hozamokat elérni - olvasható a Fidelity International közleményében.
A népességöregedés globális hatásán kívül a fejlődő piacok gazdagodása is afelé mutat, hogy ezekben az országokban is egyre nőni fog a lakosság által az egészségügyben elköltött összeg nagysága. És bár amikor az öregedő népesség kerül szóba, elsősorban a fejlett piacokra – főleg Japánra és Németországra – gondolunk, nem szabad szem elől tévesztenünk, hogy bizonyos fejlődő országok – például Oroszország, a kelet-európai országok és Kína – lakossága szintén öregedőben van. Ez különböző lehetőségeket kínál az öregek ellátásával foglalkozó vállalkozásoknak, például a hallókészülék- vagy a szemüveglencse-gyártóknak (amilyen a szemüveglencsék piacán világelsőnek számító Essilor). Az Essilor igazából mindhárom fő demográfiai témánkban érintett: nő a világ népessége, ezért egyre több szemüveglencsére van szükség, egyre több idős ember visel szemüveget, és a fejlődő országok vagyonosodása miatt itt is egyre többen vásárolnak jobb minőségű szemüveget vagy kontaktlencsét.
Gyógyszeripari és biotechnológiai, valamin szolgáltatásokat és készülékeket gyártó vállalatokba is érdemes fektetni. Vegyünk egy másik konkrét példát, a Ryman Healthcare Group részvényeit. Ez a cég „nyugdíjas-falvakat” épít, és az elöregedés egyik haszonélvezőjének számít. Az elmúlt harminc évben egy igen erős brandet hozott létre, és Új-Zéland legnagyobb, időskori ellátást nyújtó vállalatává nőtte ki magát. 1999-es tőzsdei bevezetésekor meglehetősen szerény vagyont tudott összeszedni, de fokozatosan egész hálózattá fejlesztette a nyugdíjas-falvakat, ma pedig komoly osztalékot fizet anélkül, hogy friss tőkét vonna be a részvényeseitől. A Ryman Healthcare Group a profi vezetés alatt álló, jó minőségű vállalkozás mintapéldája.
A fentieken kívül most zajlik az egészségügyi forradalom kezdeti szakasza is – képzeljük el, hogy a genomika most tart kb. ott, ahol a számítástechnika járt az 1970-es években –; egyre terjednek az újfajta kezelési eljárások, például a génterápia és a ribonukleinsav-interferencia, és számtalan új gyógyszer is bevezetés előtt áll. Ebből adódóan újabb gyógymódok fognak megjelenni, az emberek egyre tovább fognak élni, így egyre többet is költenek majd az egészségügyben. Önmagát erősítő ciklus ez, amelynek következtében az egészségügyi szektor hosszú távú kilátásai igen biztatónak mondhatók.
A hiúság vására
A L’Oréal jól példázza a mindhárom alaptémánknak kitett vállalatokat. A népességöregedés hatására egyre több nő (és mind több férfi is) igyekszik minden segítséget igénybe venni, hogy megőrizze a fiatalosságát. A fejlődő országok lakossága a jobb anyag körülmények hatására az olcsóbb termékek helyett egyre inkább a L’Oréal termékeit választja, és a világ népességének növekedése végső soron azt is jelenti, hogy egyre többen vásárolnak kozmetikai és hajápolási termékeket. A L’Oréal a teljes piaci spektrumot lefedi – olyan brandek tartoznak a portfóliójába, mint a Garnier, sőt luxusmárkák is, mint az YSL. Jelenleg az alapban a L’Oréal rendelkezik a legnagyobb túlsúllyal, többek között azért is, mert ígéretes márkák felvásárlásával majd globális bevezetésével meggyőző multinacionális vállalattá nőtte ki magát. A L’Oréal úttörő szerepet játszott a vásárlókkal folytatott közvetlen digitális kapcsolattartás és interakció területén is, ami tovább erősítette a cég üzleti modelljét.
Az indiai HDFC Bank az ország egyik legnagyobb bankja, amely meggyőző növekedést tudhat maga mögött, és ennek ellenére több cikluson át sikerült megőriznie az eszközminőségét. Elképesztő jövőbeli növekedési lehetőségek állnak előtte, mivel Indiában várhatóan nőni fog a hitelek piaci penetrációja, és ezzel együtt folyamatosan nő az ország népessége, ráadásul bővül a középosztály is. A technológiai ágazaton belül Facebook-részvényekről érdemes szót ejteni, mivel az internet globális terjedésével a cég felhasználóinak száma továbbra is látványos ütemben bővül szerte a világon. A felhasználói preferenciák ismeretében a Facebook kiváló platformot kínál a hirdetőknek célzott hirdetések elhelyezésére, és értékesítési árbevétele továbbra is igen nagy ütemben nő.
Az energiaipar teljesítményét elsősorban nem a demográfia, hanem a kőolaj ára határozza meg. Ettől függetlenül van néhány izgalmas befektetési lehetőség. A lifteket és mozgólépcsőket gyártó KONE és a zártechnikával foglalkozó ASSAABLOY vélhetően profitálni tud majd a városiasodás fokozódásából. A Praxair az ipari gázok, míg a Monsanto a mezőgazdasági termékek iránt megnyilvánuló egyre nagyobb keresletből profitálhat.
„Az egyik új téma, amelybe az utóbbi időben egyre érdemesebb fektetni, az automatizálás. Részben szükségszerűségből (a népesség öregedése miatt), részben a technológiai fejlődés következtében (a két legfontosabb ilyen téma a bigdata és az IOT, a dolgok internete) a gyárak egyre inkább automatizálttá válnak. Ennek következménye az off-shoring folyamat részleges megfordulása is lehet, mivel a fejlett országok vállalatai nagyobb jövedelmezőséggel termelhetnek az anyaországukban üzemeltetett, teljesen automatizált üzemekben, mint a fejlődő országokban alkalmazott olcsó munkaerővel. Úgy véljük, ez a jövőben újabb jövedelmező portfólió-téma lehet majd”- teszi hozzá Al-Hilal István, a Fidelity International magyarországi értékesítési vezetője.