A népességöregedés új piaci réseket generál

A jelenlegi komoly makrogazdasági és politikai bizonytalanság idején a demográfia üdítő kivételnek számít a maga kiszámíthatóságával. A makrogazdasági ciklusoktól és a befektetői hangulattól eltérően az életkor, a jövedelemszint, a foglalkoztatottság és az iskolázottság szintje meglehetősen nagy bizonyossággal előre jelezhető. Szépség, automatizálás, IT és pénzügy – számos szektor profitál eltérő régiók és piacok demográfiai trendjeiből.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A világ népessége több mint 7,5 milliárd, és 2050-ig további 2,2 milliárddal fog nőni, elsősorban Indiában és Afrikában - az ENSZ Gazdasági és Szociális Ügyek Főosztálya szerint. Az évszázad végére a világ népességének 89%-a a ma feltörekvő piacoknak nevezett régiókban fog élni. E változásnak jelentős és átfogó hatása lesz a világ különböző tájain működő vállalkozásokra.

Egyre nagyobb lesz a Föld népsűrűsége - Kép: Pixabay

A vállalatok teljesítménye végső soron azonban nem a rövid távú (mondjuk egy hónapos) értékeltséget meghatározó értékeltségi szorzók változásaitól, hanem a hosszú távú jövedelemtermelő képességüktől függ. Ugyanakkor az értékesítéssel foglalkozó elemzők leginkább kizárólag a rövid távú (2-3 évre előretekintő) előrejelzésekkel foglalkoznak. Alfa-generálásra a cégek hosszabb távú vizsgálata alapján is lehetőség van, de a piac általában nem eszerint működik.

A Fidelity International szakemberei pontosan ezzel foglalkoznak. Három fő témájuk a népesség öregedése, a feltörekvő piacok középosztályának felemelkedése és a népességnövekedés. A fenti trendek figyelembe vételével történő befektetés jó stratégia lehet azok számára, akik hosszabb távon szeretnének alacsonyabb volatilitású, vonzó hozamokat elérni - olvasható a Fidelity International közleményében.

Génvizsgálat: előre megjósolják betegségeinket?
A személyre szabott orvoslásé a jövő - hangzott el a Semmelweis Egyetem (SE) Molekuláris Neurológiai Klinikai és Kutatási Központ "Keressük a rizikót" elnevezésű rendezvényén. Mint Molnár Mária Judit igazgató kifejtette, a jelenlegi gyógyászat a már meglévő betegségekkel foglalkozik, de a hangsúly egyre jobban az örökletes, valamint epigenetikai (környezeti) rizikók felderítésére és a megelőzésre tevődik át. A másik irányvonal a farmakogenomikai kutatások, amelyek révén kideríthető, hogy melyik betegnél hatásos valamilyen gyógyszer.
A genomika most tart ott, ahol a számítástechnika járt az 1970-es években

A népességöregedés globális hatásán kívül a fejlődő piacok gazdagodása is afelé mutat, hogy ezekben az országokban is egyre nőni fog a lakosság által az egészségügyben elköltött összeg nagysága. És bár amikor az öregedő népesség kerül szóba, elsősorban a fejlett piacokra – főleg Japánra és Németországra – gondolunk, nem szabad szem elől tévesztenünk, hogy bizonyos fejlődő országok – például Oroszország, a kelet-európai országok és Kína – lakossága szintén öregedőben van. Ez különböző lehetőségeket kínál az öregek ellátásával foglalkozó vállalkozásoknak, például a hallókészülék- vagy a szemüveglencse-gyártóknak (amilyen a szemüveglencsék piacán világelsőnek számító Essilor). Az Essilor igazából mindhárom fő demográfiai témánkban érintett: nő a világ népessége, ezért egyre több szemüveglencsére van szükség, egyre több idős ember visel szemüveget, és a fejlődő országok vagyonosodása miatt itt is egyre többen vásárolnak jobb minőségű szemüveget vagy kontaktlencsét.

Gyógyszeripari és biotechnológiai, valamin szolgáltatásokat és készülékeket gyártó vállalatokba is érdemes fektetni. Vegyünk egy másik konkrét példát, a Ryman Healthcare Group részvényeit. Ez a cég „nyugdíjas-falvakat” épít, és az elöregedés egyik haszonélvezőjének számít. Az elmúlt harminc évben egy igen erős brandet hozott létre, és Új-Zéland legnagyobb, időskori ellátást nyújtó vállalatává nőtte ki magát. 1999-es tőzsdei bevezetésekor meglehetősen szerény vagyont tudott összeszedni, de fokozatosan egész hálózattá fejlesztette a nyugdíjas-falvakat, ma pedig komoly osztalékot fizet anélkül, hogy friss tőkét vonna be a részvényeseitől. A Ryman Healthcare Group a profi vezetés alatt álló, jó minőségű vállalkozás mintapéldája.

A fentieken kívül most zajlik az egészségügyi forradalom kezdeti szakasza is – képzeljük el, hogy a genomika most tart kb. ott, ahol a számítástechnika járt az 1970-es években –; egyre terjednek az újfajta kezelési eljárások, például a génterápia és a ribonukleinsav-interferencia, és számtalan új gyógyszer is bevezetés előtt áll. Ebből adódóan újabb gyógymódok fognak megjelenni, az emberek egyre tovább fognak élni, így egyre többet is költenek majd az egészségügyben. Önmagát erősítő ciklus ez, amelynek következtében az egészségügyi szektor hosszú távú kilátásai igen biztatónak mondhatók.

A hiúság vására

A L’Oréal jól példázza a mindhárom alaptémánknak kitett vállalatokat. A népességöregedés hatására egyre több nő (és mind több férfi is) igyekszik minden segítséget igénybe venni, hogy megőrizze a fiatalosságát. A fejlődő országok lakossága a jobb anyag körülmények hatására az olcsóbb termékek helyett egyre inkább a L’Oréal termékeit választja, és a világ népességének növekedése végső soron azt is jelenti, hogy egyre többen vásárolnak kozmetikai és hajápolási termékeket. A L’Oréal a teljes piaci spektrumot lefedi – olyan brandek tartoznak a portfóliójába, mint a Garnier, sőt luxusmárkák is, mint az YSL. Jelenleg az alapban a L’Oréal rendelkezik a legnagyobb túlsúllyal, többek között azért is, mert ígéretes márkák felvásárlásával majd globális bevezetésével meggyőző multinacionális vállalattá nőtte ki magát. A L’Oréal úttörő szerepet játszott a vásárlókkal folytatott közvetlen digitális kapcsolattartás és interakció területén is, ami tovább erősítette a cég üzleti modelljét.

A fejlődő országok növelik kétszeresére a világgazdaságot
A feltörekvő piacok fejlődése számos üzleti lehetőséget teremt azáltal, hogy ezek a gazdaságok új iparágakat hoznak létre, kapcsolatba kerülnek a világpiaccal és viszonylag fiatal lakosságuk egyre tehetősebbé válik. Ezekben az országokban egyre előnyösebb lesz vállalkozást indítani vagy letelepedni, ami vonzó a befektetések és a tehetséges munkavállalók számára - derül ki a PwC elemzéséből. A jelentés szerint a világgazdaság 2042-re a kétszeresére nőhet, 2016 és 2050 között évi 2,5% átlagos reálnövekedés mellett. Ez a növekedés jórészt a feltörekvő és a fejlődő országoknak köszönhető majd: az E7 országok (Brazília, Kína, India, Indonézia, Mexikó, Oroszország és Törökország) gazdasága az elkövetkező 34 év során hozzávetőleg átlagosan évi 3,5%-kal nő majd, a G7 országok (Kanada, Franciaország, Németország, Olaszország, Japán, az Egyesült Királyság, és az Egyesült Államok) gazdaságának évi mintegy 1,6%-os növekedésével szemben.
Demográfiával az informatika és a pénzügy is kéz a kézben jár

Az indiai HDFC Bank az ország egyik legnagyobb bankja, amely meggyőző növekedést tudhat maga mögött, és ennek ellenére több cikluson át sikerült megőriznie az eszközminőségét. Elképesztő jövőbeli növekedési lehetőségek állnak előtte, mivel Indiában várhatóan nőni fog a hitelek piaci penetrációja, és ezzel együtt folyamatosan nő az ország népessége, ráadásul bővül a középosztály is. A technológiai ágazaton belül Facebook-részvényekről érdemes szót ejteni, mivel az internet globális terjedésével a cég felhasználóinak száma továbbra is látványos ütemben bővül szerte a világon. A felhasználói preferenciák ismeretében a Facebook kiváló platformot kínál a hirdetőknek célzott hirdetések elhelyezésére, és értékesítési árbevétele továbbra is igen nagy ütemben nő.

Az energiaipar teljesítményét elsősorban nem a demográfia, hanem a kőolaj ára határozza meg. Ettől függetlenül van néhány izgalmas befektetési lehetőség. A lifteket és mozgólépcsőket gyártó KONE és a zártechnikával foglalkozó ASSAABLOY vélhetően profitálni tud majd a városiasodás fokozódásából. A Praxair az ipari gázok, míg a Monsanto a mezőgazdasági termékek iránt megnyilvánuló egyre nagyobb keresletből profitálhat.

„Az egyik új téma, amelybe az utóbbi időben egyre érdemesebb fektetni, az automatizálás. Részben szükségszerűségből (a népesség öregedése miatt), részben a technológiai fejlődés következtében (a két legfontosabb ilyen téma a bigdata és az IOT, a dolgok internete) a gyárak egyre inkább automatizálttá válnak. Ennek következménye az off-shoring folyamat részleges megfordulása is lehet, mivel a fejlett országok vállalatai nagyobb jövedelmezőséggel termelhetnek az anyaországukban üzemeltetett, teljesen automatizált üzemekben, mint a fejlődő országokban alkalmazott olcsó munkaerővel. Úgy véljük, ez a jövőben újabb jövedelmező portfólió-téma lehet majd”- teszi hozzá Al-Hilal István, a Fidelity International magyarországi értékesítési vezetője.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo