Bizony a legjobb szándék mellett is előfordul, hogy a dolgozók a munkavégzés során kárt okoznak a munkáltatónak. Eltörik egy drága étkészlet, sérül egy csúcstechnológiás elektronikai alkatrész, céges laptop adatokkal együtt eltűnik, céges gépjármű összetörik, targonca elgázol egy vendéget az üzem területén, és még sorolhatnánk a hétköznapi vagy éppen ritka eseteket. Ráadásul egyes károk értéke jelentősen meg is haladhatja a dolgozók havi bérét. (Egy korábbi felmérés szerint a milliárdos összértéket is eléri a magyar cégeknél.) A gyakorlat azt mutatja, hogy az MT. 2012-es változása óta a munkáltatók egyre nagyobb része kifizetteti a munkavállaló által okozott kárt, amely legtöbbször érzékenyen érinti a megtakarítással nem rendelkező munkavállalókat.
A GrECo JLT Hungary Kft. és a Cafeteria TREND szakértői csapata április első felében azt vizsgálta, hogy mit tesznek ilyenkor a munkáltatók. A 172 válaszadó cég gyakorlata elég szerteágazó, de a nem reprezentatív felmérésben résztvevők mindössze 36 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a munkajog keretein belül megtérítteti ezt a kárt. Persze ez azt is jelenti, hogy a nagy többségnél viszont a kárérték veszteségként jelenik meg. Közülük 10,5 százalék kifizettetné még ezt a dolgozóval, de a bérek mértéke olyan alacsony a károkhoz képest, hogy általában eltekintenek a kártérítéstől.
A vállalkozások 9,9 százaléka nem foglalkozott még ezzel a kérdéssel. Az ő figyelmüket valószínűleg egy nagyobb káreset iránítaná rá a megoldás keresésre. „Pedig vannak kézenfekvő megoldások” – emlékeztetett Nagy Mariann a GrECo JLT Hungary Kft. vezető biztosítási tanácsadója. A biztosítók kínálatában már léteznek olyan konstrukciók, melyek pont ezeket a károkat térítik meg a munkáltató számára, így a cégnek nem kell „benyelnie” a kárt, vagy éppen belebonyolódni egy kártérítési vitába.
„A munkáltató és munkavállaló viszonyát döntően befolyásolja egy-egy ilyen kártérítési vita kezelése” – vélekedett a kutatás kapcsán Fata László a Cafeteria TREND szakértője. Egy barátságtalanul megvalósított elszámolás, ennek elhibázott kommunikációja akár több kárt is okozhat a cégben, mint ami valójában bekövetkezett, holott piacon meglévő biztosítási konstrukciók mindkét fél számára elfogadható pénzügyi megoldást jelenthetnek.