A legjobb sales stratégia kis- és középvállalkozásoknak

Ha nincs sales nincs bevétel. Lehet ennél rosszabb? Igen. Ha rossz a sales stratégiád. De mi az a sales stratégia? A kérdésre Földi Miklós Dániel reklám- és gazdaságpszichológus válaszol.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A sales stratégia azaz értékesítési stratégia a te vállalkozásod terve arra, hogy milyen módon akarod megszerezni a tervezett bevételedet. Ezt gyakran összeszokták vonni a marketingtervvel, pedig érdemes külön gondolni rá, mert alapvetően befolyásolja azt, hogy hogyan fogsz Te és a terméked/ szolgáltatásod viselkedni a piacodon.  Ha tanultál közgazdaságtant, vagy marketinget biztosan jót fog tenni egy kis ismétlés, ha nem akkor pedig jó, ha tudod a következő alapvető kategóriákat.

Kép: Pixabay

Piacvezető sales stratégia

A piacvezető vállalatoknak legnagyobb a piacrészesedése, ő diktálja az árakat a többieknek, megelőzi őket az új termékek bevezetésében, és általában a legtöbb árut ő adja a piacra.

Szerintem ez nem te vagy? Hanem inkább a Coca Cola, a Procter and Gamble, stb. Ha mégis ezt az utat választod kis - vagy középvállalkozóként, ne vegyél fel kölcsönt a családi házra. Ez a nagyok stratégiája, nem a tied.

ide tartoznak a következők stratégiák:

  • Pozícióvédelem
  • Ellentámadás
  • Megelőző védekezés
  • Rugalmas védelem
  • Visszavont védelem
  • Oldalba támadó védekezés
Piackihívó sales stratégia

Ilyen versenystratégiával rendelkezhet az a vállalkozás, amely felfutó pozícióban van, de nem piacvezető, amely erőteljesen törekszik piaci részesedése növelésére. Ehhez támadó stratégiára van szüksége, például ilyenekre:

  • Frontális támadás
  • Átkaroló támadás
  • Oldaltámadás
  • Kikerülő támadás
  • Gerillatámadás
Szerintem ez sem te vagy. Az ilyen típusú „támadó akciókhoz” óriási tőkeerőre van szükség, mivel egyszerre több irányból is „tűz alá” kell venned a konkurenciádat. Ráadásul ennek a stratégiának is akkor van értelme, ha egy egész piacot szeretnél meghódítani, piacvezetőként.

Piackövető sales stratégia

A piackövető vállalkozás versenystratégiája abban áll, hogy megvédje már  meglévő piaci részesedését, vagy stabilizálja piaci pozícióját. Ilyenek lehetnek például:

  • Feketén másoló cégek
  • Legális másoló cégek
  • Utánzó cégek
  • Adaptáló cégek
Ez ugyan már lehetnél te is, bár a Távol-keleti ipar ebből nőtte ki magát, és a mai napig ez az erősségük. Nehéz felvenni a versenyt, és ráadásul, ezek majdnem mindig középszerű termékeket árusítanak, nagyon ritkán prémiumot. Ár érzékeny, gyenge minőségű termékek tartoznak legtöbbször ilyen. Ha a tied nem ilyen, akkor ezt is felejtsd el.

De akkor mi maradt neked, mikor- kis- és középvállalkozónak, vállalkozásnak?

Előre látnia kell a vevőnek, miért jó, ha megveszi termékünk
Ha fejben birtokoltatjuk a vevővel azt a terméket, amit akarjuk, hogy megvegyen, ekkor a legnagyobb az esélye, hogy az ajánlattételből vásárlás és tranzakció lesz. A Piac & Profit Értékesítés 2018 című konferenciáján a szakma neves személyiségei adtak elő.
Meghúzódó vagy más néven résmarketing versenystratégia

Általában a kis- és közepes vállalkozások sales stratégiája, amelyek a célpiac egy-egy szegmensére specializálódnak. Olyan kis szegmentumokra, amelyek kívül esnek a „nagyok” érdeklődési területén. Azért is jellemzően kisvállalkozások stratégiája, mert kis cégként, könnyebben tud alkalmazkodni egy-egy kis terület speciális igényeire, személyesebb kiszolgálni az adott szegmens szereplőit. Könnyebben válhat szakértőjévé egy-egy területnek. Újabban nagy cégek is próbálkoznak kis területekre szegmentálódni, de szerencsére itt még jó darabig előnyben lesznek a kis cégek, nagyobb rugalmasságuk, gyors reagálási és alkalmazkodási képességük miatt.

Mi a résmarketing 3 feladata, azaz a te feladatod is?

A rés létrehozása

Megtalálni azt a piaci rést, amire még senki sem szakosodott, és erre építeni vállalkozásodat.

A rés növelése

Ha megtaláltuk a piaci rést, és elértük a célpiacuk fogyasztóit, további termékfejlesztéssel, a fogyasztói szokások pontosításával, partnerségekkel növelhetjük a piacunkat, vagy bővíthetjük a termékkínálatunkat.

A rés megvédése

Ha sikeresek vagyunk, automatikusan megjelenik a konkurencia (tulajdonképpen a konkurencia megjelenése annak is a jele, hogy valamit jól csinálunk). Érdemes előre készülni, és megfelelő törzsvásárlói programokkal, és remarketing programokkal előre immunissá tenni a megszerzett piaci területünket és vevőinket a konkurenciával szemben.

Mire kell figyelni?

Érdemes több rést is keresni, előfordulhat, hogy hirtelen piaci mozgások, változások miatt elértéktelenedhet valamelyik réspiacunk amire jó megoldás a több piaci szegmens kiszolgálása.

Szerző:

Földi Miklós Dániel

Reklám- és gazdaságpszichológus, üzleti tréner,

foldimiklosdaniel.hu

 

Véleményvezér

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo