A kisebb üzletek lesznek a drágulás igazi vesztesei

Már a múlt év végén is lehetett fokozatos áremelkedést tapasztalni bizonyos termékek esetében, azonban idén alapvetően az a ritkább, ami nem drágult. Növekszik a gyártók költsége, beszállítók szinte mindegyike kénytelen volt béreket emelni, az energiaárak elszálltak, ráadásul a legtöbb szektorban akadozik az ellátási lánc, ami szintén többletköltséghez, emellett pedig szállítási késedelemhez vezet. Hogyan spórolhatnak mégis a vásárlók? Milyen problémákkal küzdenek a kereskedők?

Amikor az üzletekben nézelődünk, vagy éppen a webshopok kínálatát böngésszük, talán nem is gondoljuk végig, hogy milyen sok összetevője van a látványos, és már mindenki által érzékelhető drágulásnak. Például bár a bolti vásárlókat közvetlenül nem érinti, azonban az online rendelések esetében a csomagküldés költségeit nagyon megdrágította a papír és a csomagolóanyagok árának emelkedése.

A csomagoláshoz és kiszállításhoz használt legkisebb kartondobozunk ára 110 százalékot drágult egy év alatt. Éppen ezért ezekből igyekszünk előre nagy mennyiségben vásárolni és készletet halmozni, ugyanis ez a tendencia valószínűleg tovább fog növekedni” – meséli Jánvári András, a Multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója, e-kereskedelmi szakértő foglalta össze az elmúlt hónapok tapasztalatait.
A csomagolóanyaghiány problémája ráadásul nem csak a szállítás, hanem már a gyártás során is problémát okoz. Sajnos a műanyag dobozok és flakonok, melyekbe a termékeket rakják, illetve a külső csomagoláshoz használt papírdobozok költségei is emelkedtek, nem is beszélve a címkék áráról. Ráadásul sokszor nem is maga a drágulás a gond, hanem kétséges, hogy adott gyártó tud-e szerezni a szükséges alapanyagból. Ezek külön-külön megvizsgálva csak kisebb tételek, de ha összeadjuk őket elég jelentős összeg látható.

A február 24-i eseményeknek, az orosz-ukrán háborúnak még annyira sem láthatjuk a következményeit, mint eddig bárminek.

Ami biztos, hogy az inflációt tovább tolja felfelé, ahogy a banki kamatokat, az energia árakat, üzemanyag árakat és minden egyéb, vállalkozásokat terhelő költséget” – mutatott rá a szakértő.
Az igazi vesztesek

Vannak nagyobb cégek, akik pont a túl nagymértékű drágulást nem akarták egy lépcsőben meglépni, idővel mégis meg kell majd lépniük. A legnagyobb vesztesei a drágulásnak azonban a kicsi boltok lesznek, amelyek nem rendelkeznek nagy készlettel, így azonnal érvényesíteniük kell a vásárlók felé az áremelést.

Gondoljunk példaként egy olyan üzletre, ahol 2 millió forint a havi forgalom, de a bérköltség drágult 20 ezer Ft-tal (járulékokkal együtt 40 ezerforinttal, egy alkalmazott esetén), emellett a rezsi, a könyvelési és minden további költsége is drágul még ugyanennyivel, akkor 80 ezer forinttal többet kell kitermelnie. Ez a havi bevételének 4 százalákát teszi ki, amit, ha nem épít bele egyből pluszban az áraiba, akkor rosszabbul fog kijönni a hónap végén, mint eddig” – mutatott rá Jánvári András.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo