A kisebb üzletek lesznek a drágulás igazi vesztesei

Már a múlt év végén is lehetett fokozatos áremelkedést tapasztalni bizonyos termékek esetében, azonban idén alapvetően az a ritkább, ami nem drágult. Növekszik a gyártók költsége, beszállítók szinte mindegyike kénytelen volt béreket emelni, az energiaárak elszálltak, ráadásul a legtöbb szektorban akadozik az ellátási lánc, ami szintén többletköltséghez, emellett pedig szállítási késedelemhez vezet. Hogyan spórolhatnak mégis a vásárlók? Milyen problémákkal küzdenek a kereskedők?

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Amikor az üzletekben nézelődünk, vagy éppen a webshopok kínálatát böngésszük, talán nem is gondoljuk végig, hogy milyen sok összetevője van a látványos, és már mindenki által érzékelhető drágulásnak. Például bár a bolti vásárlókat közvetlenül nem érinti, azonban az online rendelések esetében a csomagküldés költségeit nagyon megdrágította a papír és a csomagolóanyagok árának emelkedése.

A csomagoláshoz és kiszállításhoz használt legkisebb kartondobozunk ára 110 százalékot drágult egy év alatt. Éppen ezért ezekből igyekszünk előre nagy mennyiségben vásárolni és készletet halmozni, ugyanis ez a tendencia valószínűleg tovább fog növekedni” – meséli Jánvári András, a Multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója, e-kereskedelmi szakértő foglalta össze az elmúlt hónapok tapasztalatait.
A csomagolóanyaghiány problémája ráadásul nem csak a szállítás, hanem már a gyártás során is problémát okoz. Sajnos a műanyag dobozok és flakonok, melyekbe a termékeket rakják, illetve a külső csomagoláshoz használt papírdobozok költségei is emelkedtek, nem is beszélve a címkék áráról. Ráadásul sokszor nem is maga a drágulás a gond, hanem kétséges, hogy adott gyártó tud-e szerezni a szükséges alapanyagból. Ezek külön-külön megvizsgálva csak kisebb tételek, de ha összeadjuk őket elég jelentős összeg látható.

A február 24-i eseményeknek, az orosz-ukrán háborúnak még annyira sem láthatjuk a következményeit, mint eddig bárminek.

Ami biztos, hogy az inflációt tovább tolja felfelé, ahogy a banki kamatokat, az energia árakat, üzemanyag árakat és minden egyéb, vállalkozásokat terhelő költséget” – mutatott rá a szakértő.
Az igazi vesztesek

Vannak nagyobb cégek, akik pont a túl nagymértékű drágulást nem akarták egy lépcsőben meglépni, idővel mégis meg kell majd lépniük. A legnagyobb vesztesei a drágulásnak azonban a kicsi boltok lesznek, amelyek nem rendelkeznek nagy készlettel, így azonnal érvényesíteniük kell a vásárlók felé az áremelést.

Gondoljunk példaként egy olyan üzletre, ahol 2 millió forint a havi forgalom, de a bérköltség drágult 20 ezer Ft-tal (járulékokkal együtt 40 ezerforinttal, egy alkalmazott esetén), emellett a rezsi, a könyvelési és minden további költsége is drágul még ugyanennyivel, akkor 80 ezer forinttal többet kell kitermelnie. Ez a havi bevételének 4 százalákát teszi ki, amit, ha nem épít bele egyből pluszban az áraiba, akkor rosszabbul fog kijönni a hónap végén, mint eddig” – mutatott rá Jánvári András.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo