A kényelem hozhatja az utasokat

A következő 20 évben kisebb befogadó képességű, de gazdaságosabban működtethető utasszállítók, a regionális, és a városok közötti forgalom igényeit jobban kihasználó járatok jelentik a nyereséges légi közlekedés jövőjét – egyúttal a kellemesebb, nem zsúfolt repülőtereket. A jövőkép a Bombardiertől, a kanadai székhelyű, repülőgépeket, vonatokat és egyéb járműveket gyártó világcégtől származik.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tanulmány abból indul ki, hogy a világgazdaság a következő két évtizedben mérsékelt ütemben növekszik, ugyanakkor általános vélemény, hogy az olajár a jelenlegi, hordónként 50 dollár körüliről 2030-ra ismét visszatér a 80-100 dollár közöttire. Ez azt jelenti, hogy a légitársaságoknak, ha el akarják kerülni a bizonytalanságokat, a pénzügyi meggondolásokat kell előtérbe állítaniuk, s arra kell törekedniük, hogy szigorúan az utasszám alapján számítsák a nyereségességet. Azaz: olyan méretű gépeket kell közlekedtetni, amelyek az egyes viszonylatokban maximálisan kihasználhatók.

Kép: bombardier.com

A fapados nem kifizetődő

A Bombardier (a maga szempontjából tekintve) elutasítja a diszkont-légitársaságokat, az utas-tömegek alacsony díjakon való szállítását. Ez a rendszer növeli ugyan a forgalmat, de összességében csökkenti a cégek profitját: a IATA, a légitársaságok nemzetközi szövetségének adatai szerint a cégeknek idén várhatóan átlagosan 7.69 dollár haszna lesz egy utason – szemben a 2016-os 9.13, még inkább a 2015-ös 10.08 dollárral. Míg a légitársaságok nettó profitrátája tavaly 4.9 százalék volt, az a folyó évre 4.2 százalékra csökken.

Ennek egyik oka, hogy a cégek nagy engedménnyel adnak el jegyeket, hogy megtöltsék a gépeket – s ez egyes régiókban még ilyen árakkal sem sikerül. A helyzet addig nem fog változni, amíg az érintettek nem összpontosítanak a gépek kapacitásainak jobb kihasználására.

Gazdaságtalan, elavult konstrukciók

2016-ban a regionális útvonalak a világ légi közlekedésének 80 százalékát tették ki, átlagos éves növekedési ütemét 2036-ig öt százalékra becsülik. A regionális útvonalak a legnyereségesebbek, de azokon gyakran olyan gépeket járatnak, amelyek nem felelnek meg a gazdaságossági igényeknek: a legrégebbi gépek keskeny törzsű, egyfolyosós konstrukciók, elavult, nem hatékony technológiával. A gyártó úgy látja, hogy a forgalomból fokozatosan kivont, 20-60 üléses gépek helyett nagyobb befogadó képességű repülőkre van szükség. Ezekkel fel lehet lendíteni a forgalmat a rövid és a közepes távolságú járatokon, keresett célállomások között.

A tapasztalatok Kelet-Ázsiában és Óceániában már ezt mutatják: az elmúlt években a 120-150 üléses gépek forgalma 20 százalékkal nőtt. Hasonló fejlődés vár Kínára, ahol a kormány azzal támogatja a kevésbé fejlett régiók növekedését, hogy kiterjeszti a légiforgalmat, de a regionális repülőterek ott még kevéssé kihasználtak. Dél-Ázsiában a felmérések szerint a 2006-os 650-ről 2026-ig több, mint 1.200-ra nőhet a légi útvonalak száma, Afrikában 1.400-ról 2.600-ra. Erős a növekedés Oroszországban és a FÁK államaiban is – ott 1.000 új útvonallal számolnak 2026-ra.

A kényelem újra vonzó

 Ugyanakkor ez a trend nem csak a fejlődő piacokra vonatkozik: az Egyesült Államokban és Európában a 100-150 férőhelyes gépek megjelenése enyhítheti a nyomást a légi közlekedési infrastuktúrán és visszahozhatja a forgalmat olyan viszonylatokban, amelyeket korábban feladtak.

Kép: bombardier.com

A zsúfoltság, a kényelmetlen nagy gépek csökkentették a repülés vonzerejét. A Bombardier szerint a megfelelő méretű, kényelmesebb gépek, nagyobb ülésekkel, vonzóbbnak bizonyulnak – egyúttal persze lehetővé teszik a társaságoknak, hogy magasabb díjakat szabjanak...

Akármiként is, az elöregedő géppark az említett időszakban jelentős cserét hoz majd, mindenekelőtt a korszerű, 100-150 helyes kategóriában: 2036-ig e géppark 86 százalékát le kell cserélni. A kanadai gyártó nem kevesebbet, mint 820 milliárd dollárt remél mindebből – 12.550 új gép eladását tervezik 2017 és 2036 között.

Így változnak a kézipoggyászra vonatkozó szabályok
A téli szezon kezdetével érdemes figyelni a repülőjegy foglalásnál, ugyanis két fontos változás már biztosan lesz a kézipoggyászokat illetően: a Wizz Air október végétől ingyenesen enged fel egy, a korábbinál nagyobb kézipoggyászt a fedélzetre, míg a Ryanair fejenként kettő helyett egy, kisméretű kézitáskát engedélyez az utastérben.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo