Örömteli, hogy vannak immár olyan feltörekvő és sikeres magyar cégek, amelyek történetét szinte mindenki ismeri. Nem mehetünk el szó nélkül a Prezi-Ustream-LogMeIn trió mellett, hiszen a nevüket valószínűleg mindenki gyakran hallja a fiatal vállalkozók elé helyezett tökéletes példaként, mégis érdemes a sikerük hátterét is boncolgatni kicsit. (Egyébként csak néhány száz igazi startup lehet Magyarországon.)
A világhírnév nem magától érkezik, és az sem általános igazság, hogy egy forradalmi ötlet eladja önmagát. Ahhoz, hogy közelebb jussunk a siker titkának megoldásához, hasznos lehet hallgatni a csúcsokat is megjárt cégvezetők tanácsaira, történetük sarokpontjaira. A Széchenyi Tőkealap blogja a három leghíresebb magyar startup vezetőit kérdezte meg a sikerük kulcsáról.
Prezi
A Prezi egy kreativitást fejlesztő, innovatív internetes prezentációkészítő szoftver, amely a Microsoft PowerPointja által uralt piacra robbant be 2009-ben, és azóta már több mint 30 millió felhasználója van világszerte. Az ötlet remek, a megvalósítás magáért beszél, de a siker mögött ennél több van. A Prezi alapítói a szoftver kifejlesztéséhez a kezdetekben nem tudtak befektetőt találni, mert senki nem látta benne a nagy lehetőséget. Nem adták fel, befektető nélkül is elkészítették a terméket, amely bemutatkozásakor nagy sikert aratott. Felvette a kapcsolatot a világ legnagyobb prezentációs közösségével, a TED Conference-szel, és elég volt egy 20 perces prezentációt tartania ahhoz, hogy a cég vezetője pénzt invesztáljon az ötletbe. Ezt követően profi kockázatitőke-befektetők is bejelentkeztek, innentől kezdve pedig már folyamatos lett a cég növekedése.
Árvai Péter, (akit egyébként tavaly az Év Internetes Vállalkozójának választott az Európai Bizottság) a Prezi ügyvezető-társalapítója szerint a legfontosabb, hogy a vállalkozó higgyen magában akkor is, amikor senki más nem hisz benne. A Prezit ez az attitűd tudta megmenteni és kimagasló sikerre vinni. Ez fontos tanulság lehet minden cégvezető számára, akár startuppal, akár több éves vállalkozással rendelkezik. Hiszen ki higgyen a cégben, ha nem maga az alapítója? Természetesen a kitartás nem csupán önmagában értékes, de a befektetők is értékelik. Sokkal valószínűbb, hogy egy befektető betársul egy ötlet mellé, ha van valaki, aki saját gyerekeként tekint rá, és szorult helyzetben sem mond le róla.
A Prezi sikersztorijáról itt olvashatja korábbi írásunkat!
A 2007-ben indult Ustream az interneten élő közvetítést lehetővé tevő forradalmi program, amely már több mint 80 millió felhasználót szerzett a startupnak. Fehér Gyula, a startup alapítója számára a cégalapítás rengeteg áldozattal járt, az egész vagyonát feltette az ötletre, amelyből még nem tudta, hogy lesz-e siker. Fontos tehát mindig szem előtt tartani, hogy a cégalapítás és -vezetés kockázatokkal jár, illetve olyan döntéshelyzetekkel, amelyekre nem minden esetben lehet előre felkészülni. A magyar alapító az ötletet csupán beugró szintnek tartja, a siker kulcsa pedig a hatékony megvalósításban és a cégvezető alkalmazkodási képességében rejlik.
LogMeIn
A LogMeIn egy olyan szoftver, amelynek segítségével távoli számítógépekre lehet belépni. A termék nevét felvett cég már több mint 200 millió felhasználóval rendelkezik, köztük olyan óriáscégekkel, mint a Microsoft vagy a Hewlett-Packard.
Anka Márton, a cég alapítója szerint alapvető fontosságú tényező a vállalkozó és a befektető közti kommunikáció. Egy jó ötlet még nem adja el magát, de még az sem mindegy, hogy hogyan mesél róla az ötletgazda. A cég és a termék történetét úgy kell előadni, hogy más is lássa benne az üzleti lehetőséget. Amikor a cég a 2000-es évek elején kész volt a növekedésre, a dotkomlufi kipukkanása általános bizonytalanságot szült a befektetőkben, így Anka Márton csak több befektetővel való tárgyalás után talált rá arra a cégre, amely látott fantáziát a cégben és a csapatban. Az alapító szerint fontos tényező volt, hogy erős vízióval, komoly vállalkozói múlttal és tőzsdei jelenlétű céges tapasztalattal rendelkező gárda volt a cég mögött.
A három leghíresebb magyar startup története nem csak az induló vállalkozók számára szolgálhat követendő példaként, de azon cégvezetők számára is, akik szeretnének növekedni, új piacokat meghódítani vagy innovatív, forradalmi termékekkel előállni.