A Facebook és a Google nyer a durva adóemeléssel

A reklámhordozó papírra kivetett termékdíj 85 forintról 114 forintra emelkedik - derült ki egy friss törvénytervezetből. A kormány szerint csak adótechnikai kérdésről van szó. Azonban a tervezet egyértelműen fogalmaz - mondta a Piac & Profitnak Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mint azt a Piac & Profit megírta, brutális, 35 százalékos mértékű adóemelésre készül a kormány, egészen pontosan a reklámhordozó papír kilónkénti árára kivetett környezetvédelmi termékdíjat fejelné meg egy Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által benyújtott törvénytervezet az eddigi 85 forintról, 114 forintra.

A Kormányzati Kommunikációs Központ szerkesztőségünkbe eljuttatott reakciója szerint "sem az adótétel, sem az adóalap nem változik meg, csupán egy jogtechnikai kérdésről van szó. Eddig a csomagolási hulladékról szóló (442/2012) kormányrendeletet és a törvényt együttesen kellett alkalmazni, mostantól az összes rendelkezést a törvény tartalmazza. A környezetvédelmi termékdíj alá tartozó cégek a termékdíjat eddig is ugyanúgy fizették."

"A tervezet egyértelműen fogalmaz, a termékdíj díjtétele 114 forintra emelkedik, ezt nem tudjuk másként értelmezni, mint adóemelést" - mondta a Piac & Profit kérdésére Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke. A Parlament honlapján elérhető tervezet 2. számú mellékletében valóban egyértelműen szerepel a 114 forintos díjtétel. A tervezet indoklásában is kifejti a benyújtó Semjén Zsolt, miszerint "a fogyasztói szokások megváltoztatása és a kibocsátásának jelentős csökkentése érdekében a környezetvédelmi szempontból nem kívánatos műanyag zacskó és a reklámhordozó papír termékekre vonatkozó termékdíj mértékét növelni szükséges."

Ugyanakkor az MRSZ elnöke szerint nem világos a jogalkotói szándék a tervezet mögött. "Számításaink szerint összességében mintegy egymilliárd forintos pluszterhet ró ez a tétel a kiskereskedelmi vállalkozásokra. A közel 35 százalékos termékdíj emelés a direktmarketing tevékenységet folytató vállalatokat indokolatlan többletteherrel sújtja, csaknem finanszírozhatatlanná teszi a vásárlói tájékoztatásban fontos szerepet betöltő reklámeszközök – az ingyenes reklámújságok, szórólapok, DM levelek – fenntartását, és egyértelműen áremelkedéshez vezet" - mondta lapunknak urbán Zsolt, aki kiemelte, mivel a tervezetet semmilyen egyeztetés nem előzte meg, így annak indokairól sincsenek információi. "Pedig jó lenne tudni, mi a szándék emögött a tervezet mögött, hiszen lehet, hogy csak az eszközöket választotta meg rosszul a jogalkotó" - mondta.

A szakember arra is felhívta a figyelmet: az új adóemelés elkerülhetetlenül áremelkedéshez vezet a nyomtatott reklámanyagok piacán, ami az online szegmens további erősödéséhez vezet. "Ezzel nem is lenne semmi baj, de ezen nem a magyar adófizetők, vagy vállalkozások fognak nyerni, hanem az online hirdetési piacon egyeduralkodó globális szereplők, amelyeken nehéz behajtani a különféle adótételeket" - mondta Urbán Zsolt. (Ez nem az első alkalom, amikor a magyar reklámpiacba történő beavatkozás miatt a Google és a Facebook jártak jól.)

Tele vannak szórólapokkal a postaládák
Zsigó Róbert, a Földművelésügyi Minisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára a törvényjavaslat ismertetőjében a Parlamentben csütörtökön azt mondta, 2018-tól azért is kell magasabb termékdíjat fizetni a nem kívánatos, a környezetre káros reklámhordozó papírok és zacskók után, hogy ezzel is megváltoztassák a fogyasztói szokásokat és támogassák az alternatív megoldások elterjedését. A reklámhordozó papír esetében korábban 33 százalékkal emelték a termékdíjat, hogy csökkenjen a papír mennyisége, de a postaládák továbbra is tele vannak szórólapokkal. Az elektronikus hirdetési alternatívák aránya ugyan folyamatosan emelkedik, de szükség van a reklámhordozó papírra kivetett termékdíj kilónkénti 114 forintra történő emelésére - ismertette az államtitkár.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo