A németországi gazdasági lap, a Handellsblatt értesülései szerint a stuttgarti ügyészség olyan dokumentumok birtokába jutott, amelyek bizonyítják, hogy a Bosch egyik osztálya legalább 2005-től együtt dolgozott a Volkswagennel a motorvezérlő szoftver kifejlesztésén. „Az osztály, ahonnan a dokumentumok származnak, már 2005-től tudta, hogy csaló szoftverről van szó” – tájékoztatta a meg nem nevezett belső forrás a WirtschaftsWoche lapot. Elmondásából az is kiderül, hogy a csalás jóval nagyobb mértéket öltött a nitrogén-oxid-kibocsátási teszteredmények már jól ismert manipulálásánál. „Más környezetszennyező anyagokról is szó van, mint például a koromrészecskék, valamint a benzinmotorokról is” – mondta.
Az amerikai szövetségi környezetvédelmi hatóság (Environmental Protection Agency – EPA) és a California Air Resources Board (CARB) pénteken jelentette be, hogy súlyos manipulációt találtak a Volkswagen járműveinél. Az EPA szerint egy hatástalanító szoftver segítségével akár 40-szer több nitrogén-oxidot (NOx) bocsátanak ki a márka ezen dízelmotorjával szerelt autói, mint a megengedett érték. A VW csaló algoritmusa érzékelte, amikor a gépjármű elektronikus szervizcsatlakozójára (ECM) környezetvédelmi mérés miatt csatlakoztak. A szoftver a kormány állásából, a sebességből, a motor jellemzőiből, a légköri viszonyokból, sőt a géptető helyzetéből (nyitva van) következtetett erre. Amennyiben úgy értékelte, hogy jobban kell teljesítenie, az előre beállított jelleggrafikonokból a megfelelőt használta, amellyel teljesíteni tudta a szigorú károsanyag-kibocsátási normákat. Amennyiben ez nem volt szükséges, akkor az utcai kalibrációt használva sokkal megengedőbb volt a rendszer, és akár 40-szer annyi káros anyagot engedett a levegőbe jutni. (A botrányról itt olvashatja az Autóblog.hu cikkét.)