Két san francisco-i fiatal, Joe és Brian nem tudták kifizetni a lakbért. Támadt egy ötletük: szereztek 3 felfújható matracot és készítettek egy egyszerű blogot, ahol alvóhelyeket hirdettek. Hamar felbukkant három érdeklődő, akik 80 dollárt fizettek fejenként az „ágyért” és reggeliért. Miután a vendégek elmentek Joe és Brian arra gondolt, mekkora ötlet ez! Kerestek még egy embert, aki készített nekik egy weboldalt, ahol magánszemélyként hirdethetnek szálláshelyet. Egy ideig nem igazán növekedtek, míg fel nem ismerték, hogy nem jók a fotók a szobákról az oldalon – úgyhogy elmentek New Yorkba és egyesével készítettek fotókat a szálláshelyekről. Egy héttel később már 400 dollárt nyertek egy héten. Ezután Barry Manilow (híres énekes) dobosa egy egész házat bérelt ki – és a pozitív visszajelzés, az emberek tömeges értékelése meghozta az áttörést és a vállalkozás azóta már milliárd dolláros bevétellel bír évente. A fenti történet az AirBNB szállásközvetítő oldal megalakulásának sztorija, ahol pár ezer forintot érő matracokkal kezdődött minden. De mi volt valójában a titok? Persze, ebben az esetben vitathatatlan az újszerű ötlet, de az áttörést a hírnév hozta meg. Ha nem egy olyan ember kezdi el ajánlani, akinek ítéletében sokan bíznak, nem emelkedhetett volna fel az oldal.
A bizalom alapja
A hatalmas cégek közötti versenyben a fogyasztóknak is segítségre van szüksége a döntéshez, a bizalomnak pedig óriási jelentősége van abban, hogy két akár hasonló szolgáltatás közül melyiket választja végül a vásárló. (Éppen ez lehet egy kisvállalkozás előnye a multikkal szemben.)
A hírnév és a bizalom a cégek esetében összefügg, ez nem is lehet kérdés. Minél jobb valakinek a hírneve, annál szívesebben választják majd őt az emberek, akkor is, ha adott esetben drágább vetélytársainál. És, hogy ez mennyire fontos?
A legnagyobb könyvvizsgáló cégek adatai szerint a vállalatok immateriális vagyona, benne kommunikációs tőkéje és arra épített hírneve, mára meghaladja a materiális vagyon értékét. A hírnév sérülékeny, miközben a mai gazdaságban a hírnévkockázat lett az első számú veszélyforrás. A megtépázott vállalati, szervezeti hírnév visszaépítése nemzetközi mutatók alapján több mint három év. Ezt a bizalmi kapcsolatot nem lehet megvásárolni, a „megbízható” kifejezés nem csak egy jól hangzó kitüntetés, hanem egy pozitív visszajelzéseken alapuló tény.
A visszajelzés pedig egy újabb fontos pont, amiről a hírnévmenedzsment kapcsán beszélni kell. A közösségi média – és közösségi gazdaság – terjedésével az üzleti hírnév legfontosabb formálója a fogyasztók véleménye lett. A vásárlási döntésekre leginkább a barátok, ismerősök véleménye van befolyással. Az ismert közösségi oldalakon egyre több fogyasztó osztja meg tapasztalatait egymással. Egy idei tanulmány szerint a fogyasztók csaknem egyharmada szokott kisebb-nagyobb rendszerességgel posztolni aktuális vásárlásairól. De nemcsak azt mondják el, mit vettek: 43 százalékuk arról is beszámol, melyik kereskedőnél vásárolt. A válaszadók túlnyomó többsége azt állítja, döntéseire a barátok, ismerősök közösségi médián megosztott személyes véleménye van a legnagyobb hatással.
„A hírnév fontos erőforrás és szükségünk van arra, hogy az erőforrásainkat hatékonyan használjuk fel, és itt nyer új értelmet a megosztás szó. A megosztás bizalom nélkül kockázat – ellenben a megosztás a bizalommal karöltve üzleti lehetőség” – mondja Gangel Péter a Bizalmi Kör gálaest szervezője.
A bizalom egyáltalán nem valamiféle érzelgős humbug. Stephen M. R. Covey amerikai kutató a Bizalom sebessége című könyvében megfogalmazott egyszerű alapvetése szerint minél alacsonyabb a bizalom szintje, annál lassabban és költségesebben mennek a dolgok. A bizalom mint hatékonyságnövelő tényező jó az egyénnek és a közösségnek is. Megléte összességében növeli a társadalmi tőkét, így a testi-lelki egészség mellett a gazdasági teljesítmény javulásában is fontos szerepe van.