Néhány évvel ezelőtt még elég volt egy jó weboldal, és/vagy egy jól elhelyezett banner, és jöttek a látogatók, ment az értékesítés. Azonban a közösségi oldalak és az online keresők feljövetelével egyetlen hatalmas játszótérré változott az online marketing területe. „Már viszont szinte követhetetlen sebességgel érkeznek az újabb és újabb technikák, és egyre többen kapják azon magukat, hogy amit tegnap megtanultak, mára már nem elég” – mondta Szaladják Linda, online marketing szakértő, Google Adwords specialista a Piac & Profit és a BKIK által szervezett „Személyre szabott értékesítés, személytelenül” című konferencián.
A nem elég pedig ebben az esetben azt jelenti, hogy csökkennek a bevételek, nehezebb kitűnni a tömegből, és még ha sikerül is elcsábítani a vásárlónkat a weboldalunkra, mind többen hagyják el azt konverzió nélkül. Amíg pár évvel ezelőtt még 20 százalék körül járt a kosárelhagyások száma, addig mára már a látogatók 67 százaléka annak ellenére, hogy végigmegy a webshopokban a vásárlás folyamatán, az utolsó pillanatban visszahőköl, és vásárlás nélkül távozik. Márpedig, ha forrásokat fordítottunk ennek a potenciális ügyfélnek a bevonzására, akkor ez bizony veszteségként jelentkezik. „Ebben az esetben azonban van rá mód, hogy csökkentsük a veszteségünket, erre szolgál a remarketing, azaz hogy utánanyúljunk az ügyfélnek, olyan ajánlatot küldünk neki, ami arra csábítsa, hogy visszatérjen és vásárlónk legyen. Ám ma már nem elég csak annak alapján céloznunk egy ügyfélre, hogy nálunk járt, mert a vásárlók személyesebb bánásmódot igényelnek, a személyére szabott üzenetet kell küldenünk” – hívta fel a figyelmet Szaladják Linda. Ezért felvázolt néhány olyan remarketing stratégiát, amelyek segítségével hatékonyabbá tehetjük az értékesítésünket.
Tegyük ki, amink van!
Ha valaki kiválaszt egy terméket, de végül nem veszi meg, akkor érdemes olyan üzenettel utánanyúlni, amelyben az általa megtekintett termék más árfekvésű, márkájú stb. versenytársait is megmutatjuk neki. A teljes termékcsoport megmutatásával lehetőséget kaphat arra, hogy más terméket válasszon nálunk.
Lehetséges, hogy nem a termék árával, vagy minőségével volt baj, hanem a kiszállítási ár hatott negatívan, vagy egyszerűen drágállta az összeállított csomagot. Ha gyorsan reagálunk és közvetlen ajánlattal kedvezményt, vagy a kiszállítási ár elengedését ajánljuk, könnyen visszacsábíthatjuk. Azonban ebben az esetben két dologra ügyelni kell: egyrészt valóban gyorsan kell reagálnunk, hiszen ha csak napok múlva küldjük ajánlatunkat, a vásárló már jó eséllyel beszerezte máshonnan, amire szüksége volt. Másrészt pedig fontos, hogy ha visszatér, a kosarában még találja meg a korábban kiválasztott termékeit, hogy ne kelljen még egyszer végigmennie a kiválasztás folyamatán.
Dobjunk még rá valamit!
Az ún. upsell remarketing lényege, hogy egy, már megvásárolt termékhez kiegészítőt, vagy társítható termékeket ajánlunk. Ha például egy vásárló a babaágyakat nézegeti, akkor annak érdemes lehet hozzá való ágyneműket is ajánlani extra kedvezménnyel. Nem fog tudni ellenállni, ha amit ajánlunk, szervesen kapcsolódik az ő vásárlási igényéhez.
Valami még biztos kelleni fog
A „reselling” remarketing lényege, hogy a megvásárolt termékhez ajánlunk egy bizonyos idő elteltével kiegészítőt, vagy szolgáltatást. Egy nyomtató vásárlása esetén például az ügyfélnek nagyjából kilencven nap múlva érdemes nyomtatópatront ajánlani, mivel általában addig használják a patronokat. Fontos azonban az időkeret meghatározása: aki a téli időszakban vesz csizmát, annak ne nyáron ajánljunk fel téli holmikat, hanem hívjuk fel a figyelmet a szezonális termékekre.
Az újdonság varázsa
Ha új termékcsoportot, vagy terméket vezetünk be, akkor érdemes megkeresnünk azokat, akik érdeklődnek a hasonló rendeltetésű termékek iránt. Aki például kerti szerszámokat, vagy virágmagokat vásárolt, annak ajánlhatunk az új tápoldatból. Ezzel gyorsíthatjuk az új termékcsoport megismertetését.
Különleges bánásmód
Tegyünk egyedi ajánlatot a feliratkozóinknak, a hűséges vásárlóinknak, vagy a kiemelt csoportok tagjainak. Ezzel erősítjük a vásárlók kötődését a cégünkhöz és segítünk abban, hogy a rajongóinkká váljanak, ami azt hozza magával, hogy másoknak is ajánlanak minket. Márpedig ez a közösségi oldalak korában felbecsülhetetlen érték.
A vásárlás előtt mindenki körülnéz az online felületeken az ajánlatok között. Fontos tudnunk, hogy ez nem csak az online vásárlókra igaz, most már tartós fogyasztási cikkek vásárlása előtt a lakosság túlnyomó része a keresőoldalakon tájékozódik az árak, a különféle márkák értékelése, és a vásárlói ajánlások után. Ezért a keresőkön futtassunk olyan hirdetéseket, amelyek már az érdeklődésnek ebben a korai fázisában megoldást kínálnak a vásárlói igényekre. Itt is érdemes azonban szűrni a vásárlókat, bombázzuk külön ajánlatokkal azokat, akik már jártak a weboldalunkon, illetve az új érdeklődőket.
Pécézzük ki a kíváncsiakat!
Vannak olyan látogatók, akik nem pakolják tele a kosarukat, viszont érdeklődnek egy-egy termék után. Ha egy látogató egy termékleírás, vagy termékcsoport oldalán legalább kilencven másodpercet eltölt (az átlagos látogatási idő alig 20 másodperc) akkor valószínűleg komolyan fontolgatja a vásárlást. Készítsünk olyan kampányt, ami kimondottan nekik szól, mutassunk hasonló termékeket, vagy tegyünk neki vonzó árajánlatot.
Mixeljük a csatornákat!
Az online marketing csúcsa, ha a látogatónk nem csak egy csatornán kap tőlünk üzenetet, hanem az általa használt más felületeken is. Mivel a legelterjedtebb felhasználói csatornák a videómegosztók és a közösségi oldalak, így érdemes ezeken a csatornákon is megkeresnünk a vásárlóinkat. Nincs annál hatékonyabb megoldás, mint ha egy vásárló a keresőn is találkozik hirdetésünkkel, a Facebookon is feldobja neki a rendszer és a Youtube-on is belefut.