Nemrég felreppent hír, hogy visszavonul cége, a LogMeIn vezetéséből Anka Márton, az elmúlt évek egyik legsikeresebb hazai üzletembere. (Vele készült interjúnk itt olvasható!) A hír nem csak azért izgalmas, mert jól mutatja, hogy a stabilan felépített cégeknek képesnek kell lennie megválni alapítóiktól. Azért is felvillanyozó, mert újabb potenciális üzleti angyal bukkan fel ezzel az amúgy szűkös és nehezen fejlődő magyar kockázati- és magántőke-szektorban.
Ahhoz, hogy egy üzleti angyal ne csak pénzzel, de kapcsolatrendszerrel és iparági megoldásokkal is támogathassa a kiválasztott cégeket, egy üzleti angyalnak nemcsak saját iparágában kell fényesen teljesítenie, hanem mellé még tisztában kell lennie a korai fázisú cégek fejlődésének jellegzetességeivel, beleértve a befektetés mértékének, ütemezésének és az ezzel megszerzett tulajdonrésznek a későbbi befektetési körökre vetített hatását.
Hány angyalról beszélünk?
Bár csak mintegy 28-30 ezer regisztrált és hálózatban számon tartott angyal van az unióban, a Global Entrepreneurship Monitor szerint és azt a feltételezést alapul véve, hogy az Egyesült Államokra jellemző számokhoz képest körülbelül 60% angyalt találhatunk, ez a szám sokkal nagyobb is lehet. Az Európai Unió minden millió lakosára 513 üzleti angyal jut átlagosan egy tavalyi kutatás szerint. Ez puszta matekkal azt jelentené, hogy itthon 4600-nál is több muksó keresi lelkesen a befektethető cégeket, támogatja őket kaláccsal és tanáccsal, és örül velük, amikor befutnak. Sajnos konzervatív becslések szerint valójában 80-100 (!) olyan befektető van itthon, akikre azt lehet mondani: üzleti angyalok.
Az EU-s üzleti angyalok hetede gondolja úgy, hogy érdemes hálózatba szerveződni. Ezek a hálózatok átlagosan 70-75 üzleti angyalból álló csoportok (5-500 fős klubokat képzelj el), akik az aktív kapcsolati hálótól a közös menedzsmenten keresztül az intenzív tapasztalatcseréig mindenféle megoldással támogatják angyal-tevékenységeiket. Az itthoni angyal-hálózatok sorra buktak meg az elmúlt években – mostanában mindössze néhány informális csoportról és 1-2 hálózatszerűen működő szervezetről tudunk.
Európában csak a látható angyalok összbefektetése 2010-ben meghaladta a 660 millió eurót. Ha csak 5-tel szorozzuk fel 7 helyett, akkor is elég tekintélyes összeg jön ki ahhoz, hogy elismerően csettintsünk – az igazság valahol 4000 és 5000 millió között van. 18-150 ezer eurós egyedi befektetések jellemzőek, azaz ekkora „csomagokban” mozdul a pénz egyszerre.
Itthon ökölszabály szerint angyaltőkének 5-50 millió forintos befektetéseket tekintünk, erre épül rá a mostanra igen széles körré nőtt tőkealapok köre. És halkan jegyezzük meg, de az angyalt fogadott projektek valójában már nem is a magyarországi tőkekínálatra céloznak a következő körben, hiszen azok a projektek, akik 1-2 befektetési körrel már képesek globális, de legalábbis nemzetközi piacban gondolkodni, képesek arra is, hogy nemzetközi színtérről válogassák meg befektetőiket.
Tehát van pénz és mozog. De hol?
Az a különös élményünk, hogy bár a magvető és növekedési befektetők szívesen megosztják a kockázatot korábbi (angyal) befektetőkkel, Magyarországon nagyon kevés olyan arcot látunk, aki nyíltan és szakmailag is izmosan lépne színre üzleti angyalként. Valamiért ezek az arcok nagyon elbújnak. Ha Nyugatabbra nézünk, angyalblogokat, esettanulmányokat, konferenciákon nyíltan előadó angyalokat találunk, interjúkat olvashatunk és az angyaltőke-csoportokat legalább egy központi e-mailcímen akár meg is szólíthatjuk. Itthon talán 5 nevet tudunk felsorolni, aki nyíltan vállalja, hogy üzleti angyalként aktív, ebből egynek-kettőnek ismert (informálisan) az elérhetősége, és talán egy sem teszi közzé semmi módon tapasztalatait (esetleg egy-egy konferenciaelőadáson).
Ezzel elsősorban magukat fosztják meg két, de talán három dologtól is. Egyrészt az aktív projektek nehezen találják meg őket – ezzel nemcsak jó kapcsolatok, de megfelelő mennyiségű szakmai tapasztalat sem jöhet létre az angyal oldalán, nagyobb kockázatú a projektkiválasztás. Másrészt az angyalok ismertsége számukra az iparági jó gyakorlatok, társbefektetésre alkalmas kapcsolatok tárházát is hozná, ez sem valósulhat meg, hiszen kizárólag a közvetlen ismeretségi kör tud együttműködni. És nem valósul meg másik oldalon az a tudatosság, ami a befektetőt kereső projektek részéről szükséges lenne, így sokszor egyik fél sem képes felmérni mondjuk a későbbi befektetési körök szempontjából a közös projekt érdekeit. Így nagyon kevés az esély arra, hogy igazán jól tudják egymással és más stratégiai partnerekkel megosztani mindazt a tudást, ami a sikeres (globális sikerre gondolunk) befektetésekhez jól jöhet.
Szárnyak, glóriák kellenek
Ahhoz, hogy a magyar angyalok megerősödjenek, erős személyes márkára, nyílt kiállásra, a befektetési portfolio nyílt felvállalására lenne szükség. Bár van szervezet, amely képes lehetne hálózatban kezelni ezeket a befektetőket, a jelenleginél sokkal erősebb szakmai és PR-tevékenységet javasolnánk. És javasolnánk számos olyan szakmai fórumot, ahol angyalok és nem-angyalok osztják meg egymással tapasztalataikat, elvárásaikat, kérdéseiket. Ez egy formálódó iparág. Tegyünk érte többet – mert szükségünk van üzleti angyalokra.
A cikk szerzője a Megoldás.Most munkatársa.