Az amerikai óriáscég szerdán tett közzé egy videót internetes oldalán, amelyben a sikeres december 7-i csomagkiszállítás látható. A vállalat Cambridge-ben alakította ki kézbesítő központját, ahol - ha már a fedélzeten van a csomag - a drónok egy automatizált sínpályán érkeznek meg a felszállási területre. Innen az akár 122 méteres magasságig is felemelkedő drónok teljesen önműködő módon, GPS által vezérelve juttatják el a csomagokat, amelyekből legfeljebb 2,7 kilogramm súlyút tudnak szállítani - adta hírül a BBC honlapja. Az Amazon célja az, hogy minden megrendelést 30 percen belül teljesítsenek. Jelenleg a szolgáltatás tesztje folyik, a következő hónapokban tucatnyi közelben élő vásárlóval szeretnék kipróbáltatni a drónpostát. A szolgáltatásnak jelenleg a napközbeni működésre van engedélye, kizárólag ha jók a látási viszonyok és nincs erős szél. Ugyanakkor nem repülhetnek esőben, hóban és jeges időben sem.
Nagy-Britannia mellett a vállalat az Egyesült Államokban, Ausztriában és Izraelben is fejlesztő központokat üzemeltet. Elmondásuk szerint több országban is tesztelik a Prime Air névre keresztelt szolgáltatást.Ugyanakkor Natalie Berg, a Planet Retail elemzője szerint a Prime Air csak egy újabb az Amazon számos szolgáltatása közül, igazi változást nem fog hozni az ágazatban. „Ez egy marketing puccs” - fogalmazott. Hozzáfűzte azt is: tavaly még a rendelés leadásával azonos napon megvalósult kiszállítás számított kiemelkedőnek, most viszont minden a 13 perces kiszállítási időről szól.Amint a Deutsche Bank minap megjelent elemzéséből kiderült, a drónokkal a jelenlegi szállítási díjak 20%-áért lehetne megoldani a házhoz szállítást. Az ARK Investment Management kalkulációja szerint az Amazon már ma képes lenne a 2,26 kilogrammnál nem nehezebb csomagokat mindössze 1 dollárért kiszállítani Amerikában a telephelyei bármelyikéről, 30 percnél rövidebb idő alatt. A közel 80%-os árcsökkenés azonban nem garantált: ha megrongálódnak a küldemények vagy eltűnnek, az pluszkiadás az (e-)kereskedőnek, még akkor is, ha van erre biztosítása. (Sok célba nem érés esetén növekedne a cég biztosítási díja.)
Megválaszolatlan kérdések
A drónos kézbesítés, ha anyagi szempontból nagyon vonzónak tűnik is, számos további kérdést vet fel. Elképzelhető, hogy csínytevő kamaszok abból űznének sportot, lelődözik a drónokat. Hogyan védené ezt ki az Amazon vagy a Walmart? 360 fokos panoráma-képet rögzítő kamerákkal, melyek rögzítenék a lelövés előtti pillanatokat, visszaküldve a videót a központba, ahol látnák, mely ingatlan vagy telek felett történt az incidens? S ha minden drónon kamera lenne, milyen titoktartási szabályoknak engedelmeskedne a cég, amely belenéz kertünkbe, tetőteraszunkra, ablakunkba – és így magánéletünkbe? (A jogi gondokról itt írtunk bővebben.)