Mi a gond a pályázatokkal?

Miközben a cégvezetők fele arról számolt be, hogy az elmúlt három évben adott be valamilyen pályázatot beruházásaik, fejlesztéseik megvalósítására, ráadásul a pályázó cégek 74 százaléka ez idő alatt sikeresen el is nyert valamilyen pályázatot, ma ugyanennyien azt vallják, hogy az elkövetkező évben nem lenne sok esélyük.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elmúlt három évben beadott pályázatok leggyakoribb célja, amit a pályázó vállalatok vezetőinek 57 százaléka említett, a gépbeszerzés volt a Policy Agnda napokban publikált felmérése szerint. Szűk egynegyedük vállalati innovációt, egyötödük ingatlan-fejlesztést igyekezett (volna) megvalósítani pályázati pénzből. 16 százalékuk képzésekre fordította vagy fordította volna a megpályázott összeget, míg 11 százalékuk energetikai fejlesztésre. Egyéb célokat lényegesen kevesebben választottak az érintett vállalatvezetők a Policy Agenda felmérésében. (Egy válaszadó több célt is megjelölhetett.)

Ki a hibás?

Az elmúlt három évben pályázó, de pályázatot nem nyerő vállalkozások (a pályázók 26 százaléka), külső okokkal magyarázták a kudarcot. Minden második cég a pályázat elbírálásának a cég szempontjából kedvezőtlen folyamatra, a pályázat bírálata során alkalmazott kedvezőtlen megkülönböztetésre hivatkozott. További szűk egyötödük az ország vagy az iparág kedvezőtlen helyzetével magyarázta a sikertelenséget, míg 12 százalékuk a versenytársak jobb lehetőségeiben találta meg az okot. (10 milliárd forintnyi hazai forrásból teremtene 5300-5500 új munkahelyet a kormányzat.)

Belső okokra meglehetősen kevesen hivatkoztak: 12 százalék látja úgy, hogy cége rossz pénzügyi, vagy romló jövedelmi helyzete akadályozta meg, hogy pályázatuk sikeres legyen, míg 8 százalék teljes mértékben beismerte, hogy a rosszul elkészített pályázat a kudarc oka.

A sikeresen pályázó vállalatok tapasztalatai az elnyert pályázattal, pályázatokkal kapcsolatban összességében pozitívak. Közel háromnegyedük arról számolt be, hogy sikerült probléma nélkül, eredményesen megvalósítani a pályázatban vállaltakat. Amely vállalkozások kudarcot vallottak, körülbelül ugyanolyan arányban (10-11%-ban) tapasztaltak problémát saját cégük vagy alvállalkozóik miatt, illetve a pályázati lebonyolító szerv, illetve közreműködő szervezet miatt. (Örülhetnek a mikrovállalkozások, hiszen a fejlesztésükre kiírt pályázaton elnyerhető vissza nem téritendő támogatás több mint a duplájára, 4 millióról 10 millióra nőtt.)

Kedvezőbb adórendszer kellene

A megkérdezettek a pályázati pénzek igénybevételének jövő évi esélyeivel kapcsolatban összességében inkább pesszimisták. A cégvezetők 50 százaléka szerint semmi, vagy csak kis esélyük van, illetve lenne arra, hogy a következő egy évben valamely pályázaton fejlesztési forrásokhoz jussanak. Minden negyedik megkérdezett úgy vélte, közepes eséllyel pályázhatnának a következő évben. Jó esélyeket 19 százalékuk feltételez, és csak 4 százalékuk biztos benne, hogy hozzájut(ná)nak pályázati pénzekhez. Ennek némileg ellentmond, hogy a kkv-szektor szereplői az elkövetkező egy évben pályázati források igénybevételét cégük működéséhez, beruházásaihoz 54 százalékban tervezik, vagyis nagyobb arányban, mint ahogy megtették az elmúlt három év során.

Azok a vállalkozások, amelyek nem tervezik, hogy a következő év során pályázatot adnak be, legnagyobbrészt, 58 százalékban alkalmas projekt hiányával indokolták döntésüket. A második leggyakrabban említett magyarázat (a cégek 31 százaléka) az ország rossz makrogazdasági helyzete volt. 16 százalékuk hivatkozott a cég kedvezőtlen piaci pozíciójára, míg 11 százalékuk arra, hogy nincs megfelelő személyi háttere a cégnek a pályázási lehetőségek igénybevételéhez. (Vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak márciustól azok a cégek, amelyeknek gondot okot az öt százalékos béremelés végrehajtása 2012-ben.)

Az összes megkérdezett vállalatvezető 45 százaléka egyetért abban, hogy a kedvezőbb makrogazdasági és költségvetési helyzet lenne az egyik legfontosabb feltétele, hogy széles körben jussanak pályázati forrásokhoz a cégek. Közel egyharmaduk az EU-s erőforrások jobb elosztását vagy azt is szükségesnek tartaná ehhez.

Ugyanakkor a külső körülmények mellett a megkérdezettek nem elhanyagolható hányada véli fontosnak a belső szabályozási környezet megváltoztatását is. A válaszadók 27 százaléka tartja kiemelten fontosnak, hogy a vállalati adórendszer kedvezőbb legyen, míg körülbelül egy-egyötödük szerint jobb pályázati információs rendszerre, illetve megfelelő pályázati támogató szervezetre lenne szükség, hogy több vállalat juthasson pályázati forrásokhoz. 14 százalékuk szerint pedig jobb, az innovatív célokat támogató szakpolitikák javíthatnának a helyzeten.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo