Kiváltható a szakképzési hozzájárulás

Március elsejétől elérhetővé válik egy, a szakképzési hozzájárulás alternatívájának is tekinthető, bértámogatással kiegészülő uniós pályázati forrás, amelyet ezúttal a mikro-, kis- és középvállalkozások mellett már a nagyvállalatok is igénybe vehetnek. Az ÁSZ szerint komoly gondok vannak a szakképzési hozzájárulás rendszerével, míg a képző cégek attól félnek, hogy eltünhetnek a szükséges képzések.

A gazdaságilag nehéz helyzetbe került, létszámcsökkentéssel tervező cégek számára most egy 21 milliárd forintos keretösszeg áll rendelkezésre, amely nem csupán a saját munkaerő képzését, de annak munkabérét is finanszírozhatja.

A TÁMOP 2.1.3 egy olyan három komponensből álló pályázat, amely lehetőséget teremt a vállalkozói szféra minden szegmensének, hogy a cég működésével összefüggő képzéseket valósítson meg. A TÁMOP 2.1.3 egyik nagy előnye, hogy a korábbi követelményektől eltérően nem rögzít feltételként nyertes gazdaságfejlesztési-beruházási pályázatot (GOP), amely sokkal könnyebben teljesíthetővé teszi a folyamatot. A 2012. március 1-től benyújtható pályázat amellett, hogy pótolja a szakképzési hozzájárulást, akár önrész nélkül, vagyis 100 százalékban is támogathatja a munkavállalók képzési projektjét.

Szükség lenne rá
Hogy mekkora szükség lenne a szakképzési hozzájárulásra, azt jól mutatja, hogy a fiatal munkanélküliek 20 százaléka képzetlen, vagy alulképzett az Európai Unióban, miközben nő azoknak a felnőtt dolgozóknak a száma, akiknek vissza kell térniük az iskolapadba, hogy bővítsék szakismereteiket. Egy 2010-ben készült átfogó elemzés szerint Európában 1,7 millió hallgató tanul rövid ciklusú képzések keretein belül, magyar megfelelőjén, a négy féléves felsőfokú szakképzéseken több mint 40 ezer fiatal vesz részt.

Mennyit költenek erre a vállalkozások?

A vállalkozások 2007-2010 között 123,6 milliárd forint szakképzési hozzájárulást fizettek be a költségvetésbe, míg 146,4 milliárd forintot a törvényben biztosított jogcímeken költségként számoltak el. Így a költségelszámolás lehetősége miatt a vizsgált időszak egyes éveiben a pénzügyi forrás nagyobbik fele nem került be az állami költségvetésbe. A vizsgált 4 év alatt gyakorlati képzés szervezésére a pénzügyi forrásnak csupán egyharmadát, 97,9 milliárd forintot fordítottak. Nem szakképzés-fejlesztési célok megvalósítására, illetve működési kiadásokra 33,8 milliárd forintot költöttek.

A Munkaerő Piaci Alapból (MPA) támogatásokra fordított 49,9 milliárd forintról, valamint a fejlesztési támogatásra és saját munkavállalók képzésére elszámolt összesen 88,4 milliárd forintról - vagyis a pénzügyi forrásnak több mint a feléről - nem mutatható ki, hogy mekkora hányada szolgált szakképzési, illetve szakképzés-fejlesztési célokat.

Eltünnek a fontos képzések?

"A képzési piac drasztikusan szűkülhet. A vállalatok, olyan képzésekért fognak fizetni, amelyeknek szellemi és gazdasági megtérülése kimutatható. A "jó, ha van képzés" és a "költsük el a szakképzésit" típusú képzések piacán résztvevők száma jelentősen vissza fog esni, és azok az oktató illetve tréningcégek fognak életben maradni, amelyek valóban mérhető igényekre tudnak reagálni" - mondta a HR Portálnak dr. Sándor Lászlóné, a Sämling igazgatója. Szerinte az ügyfelek sokkal költség érzékenyebbek lesznek, hiszen a szakképzési hozzájárulás felhasználásának korábbi lehetősége a saját dolgozók képzésére nem elhanyagolható pénzügyi kereteket adott az egyébként is forráshiányos - főleg kis- és közép - vállalkozásoknak.

Welker Katalin ügyvezető igazgató úgy látja, megeshet, hogy nemcsak a felesleges, hanem az égetően szükséges szakmai képzések is eltűnnek. Ugyanakkor szerinte az álságos érv, hogy a cégeket korábban nem érdekelte a képzések, tréningek hatékonysága, mivel Magyarországon az európai átlagnál lényegesebb kevesebb a felnőttképzésben résztvevők száma. "Egy fontos munkakörben dolgozó szakember, vezető kieső munkaideje akkor is kiadás, ha maga a tréning nem kerül semmibe. Az viszont kétségtelen, hogy ha az egyre csökkenő profit terhére kell bármilyen képzést, tréninget megvalósítania a vállalatoknak, akkor egyre inkább előtérbe kerülnek a hatékonyságmérés szempontjai. A cégek akkor járnak el helyesen, ha minél jobban elgondolkoznak azon, mekkora lesz és mikorra várható a képzés megtérülése" - fogalmazott az ügyvezető.

ÁSZ: bonyolult szabályozás

Az Állami Számvevőszék szerint a gazdasági válságra tekintettel különösen fontos, hogy az oktatásra és szakképzésre rendelkezésre álló közpénzt ne csak elköltsék, hanem a szükséges és elégséges ráfordításokkal a kitűzött célok minél nagyobb hányadát meg is valósítsák - derül ki abból az ellenőrzésből, mely során az ÁSZ a szakképzési hozzájárulás felhasználása célszerűségét vizsgálta 2007-2010 között.

Az ÁSZ ellenőrzése szerint a szóban forgó területen a szabályozás bonyolult, nehezen áttekinthető. Emellett lehetővé teszi, hogy a pénzügyi forrást ne csak szakképzés-fejlesztési célok megvalósítására lehessen felhasználni. A jogszabályokat gyakran módosították ugyan, a rendszer hiányosságait azonban a vizsgált időszakban nem szüntették meg.

A 2005-2013. évekre vonatkozó szakképzés-fejlesztési stratégia meghatározza a szakterület legfontosabb célkitűzéseit, a fejlesztések irányait. Ez azonban nem tökéletes az ÁSZ szerint, hiszen a célok megfogalmazásukban túl általánosak, nem foglalnak magukban részcélokat, prioritásokat, súlypontokat, mérhető elvárásokat. A szaktárcák nem dolgoztak ki olyan koncepciókat, hogy valamely célt teljes körűen milyen feladat-együttes végrehajtásával lehet elérni.

A jogi szabályozás szerint a bevallások feldolgozására és ellenőrzésére kialakított rendszer nem zárt. Az ÁSZ ellenőrzése feltárta: a kötelezettek 2009-2010-ben évente mintegy 40 milliárd forinttal kevesebb járulékot vallanak be, mint a járulék alap figyelembevételével számított kötelezettség összege. Emellett a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézetnek (NSZFI) a gyakorlati képzést szervezőkre irányuló ellenőrzései nem eredményesek és nem hatékonyak. A Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok (RFKB) pedig nem, illetve csak részben tettek eleget a törvény azon előírásának, hogy kísérjék figyelemmel a szakképzési hozzájárulás régióban történő felhasználását és értékeljék azok hatékonyságát.

A szakképzési hozzájárulás ellenőrzésében részt vevő szervezetek pénzügyi-szabályszerűségi ellenőrzéseket végeznek ugyan és vizsgálják a pénzfelhasználás szerződés szerinti teljesítését, állapította meg az ÁSZ és megjegyezte, hogy ezek az ellenőrzések azonban nem terjednek ki a pénzfelhasználás gazdaságosságára.

Önkormányzatok nélkül nincs érteme?

A szakképzésbe integrálni kell az önkormányzatokat - jelentette ki Kósa Lajos (Fidesz), Debrecen polgármestere Az Alföld TISZK infrastrukturális feltételeinek javítása című projekt nyitórendezvényén. A politikus szerint "a szakképzés kizárólag akkor lesz sikeres, ha az önkormányzat szerepét nem kiszorítják, hanem megpróbálják integrálni".

Kósa Lajos emlékezetett rá, hogy az elmúlt években "mindenki kereste a szakképzés megújításának kulcsát", amit sürgetett, hogy Magyarországon - összehasonlítva a nyugati országokkal - kétszer annyi elméletet tanultak a szakképzőkben, mint gyakorlatot, és a magyar diákok töltötték a legkevesebb időt a szakképzési rendszerben. Mindehhez hozzátartozott még a bizonytalan színvonalú, államilag finanszírozott felnőttképzésnek álcázott átképzési-szakképzési rendszer - tette hozzá a politikus. Kósa Lajos szerint olyan szakképzésre van szükség, amely jól szolgálja az iparfejlesztési célokat, a munkahelyi, iparági igényeket.

Véleményvezér

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo