Kinek jár a pályázati pénz?

Miért jár jobban egy vállalkozás, ha az ún. konvergencia régióban működik, mintha a Közép - magyarországi régióban? Hogyan lehetne minél hatékonyabban felhasználni az ebben a pályázati ciklusban még rendelkezésre álló EU-s pénzeket?

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

A minap egy vállalkozó barátom keresett meg, hogy ő bizony válság ide-vagy oda,de fejleszteni szeretne, és ha lehetőség lenne rá, akkor a forrását pályázati pénzzel is kiegészítené.
„Remek !"- mondtam, azután, láttam ,hogy mégis ráncolja a homlokát.
„Mi a gondod, az önerő?"
„Az még csak-csak, de képtelen vagyok eligazodni a feltételeken és nem igen értem, hogy kik és főleg kiknek akarnak segíteni, ha ilyen bonyolult módon fogalmaznak." Na, mert ugye van egyszer egy úgynevezett konvergencia ( felzárkóztatásra ösztönzendő) régió .Itt általában van keret és akad megfelelő kiírás is. Azután van Közép-Magyarország régió ( KMOP ),ahol már óvatosabban fogalmaznék mindkét tekintetben,pedig igény,valós igény bőven lenne!

Ha csak a jelenleg még tervezet formájában létező képzési -TÁMOP-2012-2.1.3 pályázatra gondolok, akkor láthatjuk azt a döbbenetes aránytalanságot, amivel sem a pályázók, sem programok egyéb résztvevői sem tudnak mit kezdeni. Miről is van szó? Nos, a teljes rendelkezésre álló 21 milliárd forintos keretből 20 a már említett konvergencia régióé, míg 1 milliárd forint a Közép - magyarországi régióban tevékenykedő cégek fejlesztésére fordítható. Ez persze még csak „tervezet", reméljük, módosul!

Itt az idő, hogy néhány értelmetlen, már - már, a pályázati pénzek lehívását is akadályozó feltétel módosuljon

Emellett létezik egy településlista - ez érinti a mikro vállalkozásokat - ami meghatároz 5000 fő feletti és alatti településeket. Mintha nem lenne édes mindegy, hogy egy 8 fős asztalos üzem, hol szeretné fejleszteni a vállalkozását, mondjuk egy faipari gép beszerzésével. Pedig ma úgy tűnik, hogy egyáltalán nem mindegy, mert ha a nevezett cég egy 5000 fő feletti településen tevékenykedik, akkor szinte egész évben, hajrá vásárolhat 40 százalékos „intenzitás" mellett, de ha egy kis faluban működik, akkor várhatja az évi egyszeri Új Magyarország Vidékfejlesztési Program, kiírt pályázati lehetőséget, igaz 60 százalék támogatással. De ha valakinek az év első felében, ráadásul sürgősen kellene az eszköz, akkor nem segít rajta a szeptember- októberi kiírás.

Nem titkolt célja az Új Széchenyi Tervnek a mikro vállalkozások megerősítése, helyzetbe hozása. Nos, itt az idő, hogy néhány értelmetlen, már - már, a pályázati pénzek lehívását is akadályozó feltétel módosuljon! A napokban olvashatták, hogy erre döntéshozói szinten is megvan a szándék. Magyarország az utóbbi években, évtizedekben lehetőségek tömkelegét puskázta el, úgy gondolom, hogy az ebből a pályázati ciklusból (2007 - 2013) hátralévő rövid időben, mindent illene elkövetni, hogy a lehető legtöbb pénz kerülhessen, a magyar vállalkozásokhoz. Ehhez elengedhetetlen a már említett településlista, sürgős, azonnali felülvizsgálata, valamint a Közép-magyarországi Régióban (ahol egyébiránt a legtöbb a vállalkozás, legnagyobb a konkurenciaharc) további, e cégek mennyiségéhez és igényekhez mért forrás bevonása.

Jó lenne megnyugtatni a vállalkozó barátomat, valamint saját magunkat is, hogy valóban mindent megtettünk az Uniós Pénzek ésszerű elosztását és felhasználását illetően.

Ferenczy Károly
Értékesítési igazgató
Brüsszel Center Magyar Pályázati Tanácsadó Központ

 

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo