Az augusztus hatodikán meghirdetett pályázattal a HITA célja, hogy az Év Exportőre Díj segítségével hangsúlyozza az export fontosságát a magyar gazdaság szerepében, erősítse annak mértékét a KKV szektoron belül, valamint megismerje és elismerje a legsikeresebb KKV exportőröket. A Nemzeti Külgazdasági Hivatal szándéka, hogy a hazai kis- és középvállalkozások körében ezzel is növelje a tudatos és innovatív exportőrök számát. A HITA exportfejlesztési küldetése, hogy a díjazottak külgazdasági modelljeit példaként állítsa mások elé, és ily módon az Év Exportőre Díj a siker védjegyeként szolgáljon.
A cégek számára az Év Exportőre Díj pályázatban való részvétel azért is előnyős, mert a díj nyerteseinek elismertsége növekszik, a külpiacon velük szemben erősödik a bizalom a potenciális partnerek körében, ami jelentős mértékben hozzájárul további exportsikereihez. A HITA valamennyi pályázó részére cégre szabott exportösztönzési csomagot állít össze, célzott partnerkeresési szolgáltatások és külpiaci programok tartalommal. A pályázatok elbírálása során nagy hangsúlyt kapnak olyan szempontok, mint az alkalmazott marketingstratégia és annak hatásfoka, az innováció, valamint az exportnövekedés fenntarthatósága és a külpiacok iránti elkötelezettség.
A kiírás három pályázati kategóriában díjazza a legsikeresebb kis- és középvállalkozásokat: Tudatos Exportőr, Regionális Stratéga, Legnagyobb Legkisebb Exportőr. Az Év Exportőre Díj pályázatok benyújtási határideje 2012. szeptember 24., azok elbírálása október 25-ig történik meg. A pályázat kategória győzteseit az idei Exportőr Gála keretében hirdetik ki.
Így lehet esélyük a hazai cégeknek
Ha belül nem tudunk piacot növelni, akkor csak a külpiac marad. Ehhez jól működő exportfinanszírozás kell megfelelő tőkeellátottsággal, kereskedőházak, amelyek összegyűjtik a kkv-k termékeit, és kiviszik a külpiacra, ahol hatékonyan tudják képviselni őket. Mindez elsősorban állami feladat, amelynek lényege: a profitot nem az exportot finanszírozónak, hanem az exportőrnek kell elérnie a megfelelő intézmények segítségével. S ha Magyarországon nem ügyfél-, hanem ügyletfinanszírozás működne, akkor jelentős exportnövekedést lehetne elérni - mondta Nyíri Iván, a terület szakértője a Piac & Profitnak adott interjújában.