Ahogy egyre több lehetőséget nyújtanak a fejlett technológiai eszközök, úgy leszünk egyre jobban kiszolgáltatva nekik. Egy gondos cégvezetőknek fel kell készülnie azokra a lehetőségekre is, amikor technikai problémák merülnek fel, nem csak eső után húzni köpönyeget, amikor már milliós károkat szenvedett el a cég. Adunk néhány tanácsot, hogy kerülje el a legrosszabbat.
Mérje fel a kockázatokat
Kezdje azzal, hogy feltérképezi az összes olyan potenciális veszélyforrást, ami a céget fenyegeti, ha esetleg összeomlik az IT-rendszer. Legyen szó akár áramszünetről, akár hardverhibáról, akár az internetkapcsolat megszakadásáról, minden eshetőségre tudjon felmutatni egy B-tervet. Állítson fel fontossági sorrendet az legfontosabb tevékenységek és a hozzá tartozó eszközök sorában, és ennek megfelelően készítsen akciótervet.
Legyen biztonsági másolat
Az olyan vállalkozások esetében, ahol a cég működése a tárolt adatoktól függ (és jobban belegondolva, szinte minden cég ilyen - legyen szó akár ügyféladatokról, akár kutatási eredményekről), szükség van egy jól kiépített biztonsági hálóra. És ne csak az adatok kimentésére gondoljunk itt, hiszen a rendszer bármely rendszere meghibásodhat. Egyes szolgáltatók biztosítják, hogy egy összeomlott honlapot vagy ERM-rendszert a backup adatokból közvetlenül működtetni lehessen, sőt akár pótkészüléket is biztosítanak, melyen minden szükséges szoftver és beállítás megtalálható.
Legyen rugalmas
A technológiai forradalommal és a mobil eszközökkel a távoli munka egyre gyakoribb. A rugalmas munkaerő természetesen növeli a céges hatékonyságot, de csak akkor, ha megfelelő céges szabályokkal tudja kezelni, mely adatokat hova kell menteni és milyen eszközöket lehet, illetve kell használni. Csak így tudja elkerülni a káoszt és hogy mindig kéznél legyenek a megfelelő adatok. (A "Shadow IT"-ként aposztrofált jelenség, ami azt jelenti,engedély nélküli eszközök és megoldások kapnak kiemelt szerepet a cégben, egyre nagyobb veszélyt jelent.)
Pánikdoboz
Bármilyen bután hangzik is, vannak helyzetek, amikor igazán jól jöhet, ha van egy doboz, ami tartalmazza az összes információt, ami a cég gyors talpra állításához kellhet: kódok, jelszavak, számla- és ügyfélszámok, legfontosabb kapcsolatok telefonszámai, e-mail címei, satöbbi. Tartson egy ilyen dobozt az irodában és egyet otthon is a biztonság kedvéért.
Okostelefon appok
Számos olyan alkalmazás áll rendelkezésre, mely a folytonosságot hivatott biztosítani, ha beüt a krach. Ezek, ha egyszer aktiválják őket, automatikus üzeneteket küldenek az érintetteknek a feladataikról és a kötelezettségeikről. Igencsak jól jöhet, ha nem szeretne mindenkit egyesével felhívni egy szerverhiba esetén.
A felhőszolgáltatások egyik legritkábban emlegetett válfaja az automata mentés, illetve helyreállítás. Szóval ha a céges ERM-rendszer össze is omlik, a felhőben lévő adatok egy másik eszközről, egy másik úton még mindig elérhetőek, a folytonosság megszakítása és adatvesztés nélkül.
Telekom-szolgáltatók
Nem elég a felhőbe lementeni az adatokat, el is kell érni azokat. Éppen ezért figyeljen arra, hogy legyen megoldása arra az esetre, ha épp elmegy az internet a szolgáltató hibájából vagy épp természeti katasztrófa miatt. Legyen a fiókjában mobilnet vagy használjon olyan telefont, mely képes wifi hotspotként is működni.
Ellenőrizze le a rendszert
Ahogy a tűzoltókészüléknek a sarokban, úgy az IT biztonsági rendszereknek is időnként lejár a szavatossága. Ellenőrizze le évente legalább egyszer, minden úgy működik-e, ahogy el van tervezve, és a munkatársak is tudják-e, mi a feladatuk.