Tavaly áprilisban Zuckerberget az amerikai törvényhozás hallgatta meg, hogy kiderítsék: hogyan kerülhettek nyilvánosságra a Cambridge Analytica által gyűjtött adatok, hogyan tudtak ”ismeretlenek” – a Facebook segítségével is – hamis híreket terjesztve, a közvéleményt befolyásolva, hatást gyakorolni az amerikai elnökválasztás kimenetelére, Donald Trumpot segítve győzelemre Hillary Clintonnal szemben.
Ősszel további, az FB-vel is összeköthető adatbotrányok híre járta be a világsajtót. Ezt követően a The New York Times megírta, hogyan próbálta a Facebook vitatható módszerekkel javítani a róla kialakult képet, egyúttal gyengíteni vetélytársait. Egy PR-ügynökség hírnek álcázott szövegeket adott ki és szervezetten támadták a FB kritikusait – köztük Soros Györgyöt.
Kiderült az is, hogy több, mint 150 nagyvállalat sokkal több információt kapott a FB használóiról, amint addig tudott volt, sőt: egyes cégek módot kaptak arra is, hogy betekintsenek a FB-használók csetelésébe. A botrányok után vesztettek értékükből a FB részvényei, a cég tulajdonosa több, mint 20 milliárd dollárral lett szegényebb.
Egy sor ország politikusai követeltek lépéseket a Facebook kordába szorítására vagy akár betiltására. Ugyanakkor egyre
Mindezek után Zuckerberg az új év elején reagált a történtekre s úgy tűnik, megértette, milyen veszélybe került vállalkozása. A milliárdos megígérte, hogy szervezetten fogják megakadályozni a portál választási manipulációkra való felhasználását.
Milliószámra törlik már a hamis, a befolyásolást célzó profilokat, és világszerte dolgoznak embereik azon, hogy ellenőrizzék a portálon megjelenő információk valóságtartalmát. A FB ígérete szerint átláthatóbbá teszi hirdetési forrásait is: egy hozzáférhető adatbank megmutatja, ki fizetett az adott hirdetésekért, és milyen célcsoportnak szánták azokat.
(Forrás: Frankfurter Allgemeine Zeitung)