Veszélyes átállás

A távközlési verseny - a piaci liberalizáció eredményeképpen - már ténylegesen is érzékelhető, a telefontársaságok megpróbálják minél inkább a vevők igényeihez igazítani kínálatukat. Főleg a céges ügyfelekért vetélkednek egymással a szolgáltatók, s úgy tűnik, hogy a lakossági piacon már évek óta folyó mobil-vezetékes párharc most begyűrűzött a vállalati szektorba is.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az egyik élelmiszer-forgalmazó multinacionális nagyvállalat április elején bejelentette, hogy a fixvonalas telefonok használatáról átáll mobiltelefonokra. Azaz felbontotta a szerződését a vezetékes szolgáltatójával, és a dolgozók kezébe mobilkészüléket adott. Feltételezések szerint a döntés mögött az egyes munkatársak telefonálási szokásainak kontrollálhatósága áll. A mobilszolgáltató által kínált szoftverrel ugyanis a hívások irányának és idejének ellenőrzése, illetve bizonyos korlátozások könnyedén megvalósíthatók. Hasonló termékek azonban a vezetékes szolgáltatók csomagjaiban is fellelhetők, sőt további megoldások is, amelyekkel a telefonköltség optimalizálható a teljes rendszer lecserélése nélkül. A fixvonalas szolgáltató elhagyása ugyanis számos negatívumot is magában hordoz.

Szabadság korlátokkal

A mobilszolgáltatók megpróbálják elérni, hogy a vállalati felhasználók is kizárólag mobiltelefonon bonyolítsák le külső és belső beszélgetéseiket. Az eszközhöz társított személyességérzet, a ma olyan nagyon felértékelődött mobilitás, a számhordozhatóság bevezetése, a csábító árak és talán a divat is közrejátszik abban, hogy néhány ezer vállalat a mobil mellett döntött, méghozzá telekommunikációs költségeik jelentős csökkenését remélve a váltástól. Ez az utóbbi egy év jelensége, de a vezetékes szolgáltatók - illetve a technológia - válasza máris kész. Az említett esetre például egy jól kiválasztott alközpont lehet a megoldás.

- A modern készülékekben egy díjszámláló szoftver folyamatosan rögzíti és számlázza az egyes felhasználó "percfogyasztását". De bizonyos, például a hívásirányra vonatkozó korlátozásokat is be lehet állítani, akár személyre szabottan is. Mindehhez pedig az egyre nagyobb hatótávolságban működő vezeték nélküli készülékek a mobilitás érzetét is hozzárendelik - magyarázza Fábián Zoltán, az Invitel üzleti szolgáltatások marketingosztályának vezetője.

A mobilszolgáltatók által ajánlott, cégen belüli nullaforintos percdíjak első pillanatban tényleg vonzónak tűnhetnek, mégsem biztos, hogy ténylegesen költségcsökkentést eredményeznek. Maga a telefon ugyanis nem olcsó, és míg a hagyományos készülék élettartama öt-tíz év, a mobilkészülék egy-két éven belül elavul, az akkumulátor tönkremegy. Arról nem is beszélve, hogy folyamatos használat esetén az akkumulátort gyakrabban kell tölteni, és ekkor már ez a készülék is jobban helyhez köti felhasználóját.

Kiadások optimalizálása

A szélessávú internetelérés költségét szintén megnövelheti, ha egy vállalat lemond a vezetékes vonaláról. A legtöbb szolgáltató igyekszik olyan üzleti hangcsomagokat kreálni, amelyeknek már része az ADSL-hozzáférés, illetve magasabb minőségű bérelt vonali elérés, viszonylag alacsony díj fejében.

A régóta kifogásolt, de még mindig jellemző aszimmetrikus szabályozásnak köszönhetően pedig vezetékes telefonról mobilkészüléket hívni drága, így ügyfélszolgálati oldalon ennek komoly negatív hatásai lehetnek.

De munkaszervezési problémákat is felvet az új trend. A feltétlenül szükséges beszélgetésből könnyebben lesz csevegés, és a készülék magáncélú használatát is nehezebb ellenőrizni. Arról nem is beszélve, hogy sokszor az emberek nem gondolják át, hogy valakit vezetékes telefonon is el lehet érni, és rögtön a mobilszámot tárcsázzák, akár vezetékes, akár mobileszközről.

És még egy az ellenérvek sorából: kizárólag mobilszolgáltató mellett dönteni egyben több évre szóló elkötelezettséget is jelent, tehát a vállalat kiszolgáltatottá válik; megszűnik a lehetősége, hogy a piaci viszonyokra rugalmasan tudjon reagálni. A hagyományos alközpontokba ezzel szemben akárhány szolgáltató bekapcsolható. Ilyen módon pedig valóban optimalizálhatóvá válik a telefonkiadás: a különböző irányokba - helyi, távolsági, illetve nemzetközi - végződtetett hívások esetében a vállalat tényleg a legkedvezőbb ajánlatokat tudja kihasználni.

Vezetékes válaszok

Persze sokszor előnyös a ma már az üzleti kommunikáció elengedhetetlen szereplőjévé vált mobiltelefon, és ezzel a vezetékes szolgáltatók is tisztában vannak. Ebből kifolyólag egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek az olyan megoldások kifejlesztésére, amelyekkel kombinálhatóvá válik a kétféle készülék használata a hatékonyabb belső- és külső kommunikáció érdekében. A legújabb alközpontokba építhető rendszerek - ilyen például az Ericsson Mobile Extension terméke, de más alközpontgyártók is kínálnak hasonló megoldást - lehetővé teszik a költségkímélő telefonálást, miközben a sokat úton lévő dolgozó mobilkészülékén keresztül is eléri irodai asztali telefonja minden szolgáltatását. Így mind a vállalat, mind pedig az ügyfelei pénzt, illetve időt tudnak megtakarítani.

A kombinált rendszerek lényege, hogy a fixvonalas készülékre érkező hívást az alközponton keresztül mobilkészüléken lehet fogadni, illetve fordítva, a mobilkészülékről indított hívás az alközpontot a vezetékes vonalon hagyja el. Ez úgy valósul meg, hogy a dolgozó a mobilkészülékéről nem közvetlenül a vezetékes telefonszámot tárcsázza, hanem a központ egy dedikált, GSM-adapterhez kapcsolódó számát, és ezután - már a vezetékes vonalról - tárcsázza a ténylegesen hívott számot. A művelet valójában egyenértékű azzal, mintha a cég belső telefonhálózatáról kezdeményezné a hívást, azonban nincs helyhez kötve.

Miután a vezetékes alközpontba fizikailag egy a cég nullaforintos csomagjának részét képező SIM-kártyát építenek be, a mobilhívás tarifája nulla. Ez megoldás abban az esetben is, ha egy elfoglalt vezető nem szeretné bárkinek megadni mobilelérhetőségét. Ráadásul a kívülről, vezetékes telefonról kezdeményezett hívásért sem kell mobiltarifát fizetni, még akkor sem, ha a vonal másik végén ténylegesen egy mobilkészülék csörög.

A cikk megjelenését az Invitel támogatta.

Véleményvezér

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo