Versenytársak egymás közt - On-line biztosítás Magyarországon

Amikor az egyik nagy nemzetközi biztosítótársaság pár évvel ezelőtt azt találta mondani, hogy nem tervez előrelépést az internetes szolgáltatások terén, hirtelen leesett a részvényeinek az árfolyama. Ma már biztosan nem nyilatkozna így. A hazai piacon működő huszonegy biztosítótársaság közül viszont van, amelyiknek még internetes felülete sincs, míg mások már kifejezetten internetre kitalált termékeket is bevezettek.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Magyarországon jelenleg on-line biztosításkötési lehetőséget csak az első három piacvezető társaság kínál: a Hungária, a Generali-Providencia és az AB-Aegon Általános Biztosító Rt. Az általuk ajánlott internetes biztosítási portfólió három termékfajtát tartalmaz: háztartási és otthonbiztosítást, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást és egy megtakarítás jellegű életbiztosítást, illetve a Hungáriánál a nyugdíjpénztárba való belépés lehetőségét.

Az egyszerűt jobban kedvelik

On-line termékkel, a kizárólag interneten értékesített Netpersellyel, először az AB-Aegon jelent meg, tavaly márciusban. A 3-5 éves időtartamú, rendszeres, minimum havi 5000 forintos megtakarítás baleseti halál esetére szóló életbiztosítással egészül ki. Az ügyfél számára kényelmes és egyszerű interneten megkötni a biztosítást, és a költségek is kedvezőbbek lehetnek, hiszen az on-line ügyletet sem üzletkötői jutalék, sem fiókfenntartási költség nem terheli. A Netpersely például 20-30 százalékkal kedvezőbb áron működik, mint a piacon létező hasonló konstrukciók.
A Hungária Biztosító volt az e-piacon a második, interneten kínált kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással tavaly szeptembertől és ez év márciusától lakásbiztosítás termékével. A Generali-Providencia kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás kötését kínálja weboldalán. (E két utóbbi társaság fedi le a gépjármű-felelősségbiztosítási piac több mint 70 százalékát.) Majd ismét az AB-Aegon lépett színre új lakásbiztosítási termékével.
Csak az egyszerűbb biztosítási termékek alkalmasak arra, hogy az interneten keresztül értékesítsék, állítja a szakirodalom. Az életbiztosítás nem tartozik ezek közé. Maradnak az egyéb nem jelzálog- vagy befektetési típusú termékek. Ezt az AB-Aegon munkatársai is tapasztalják: a jóval később bevezetett on-line lakásbiztosítás például sokkal népszerűbb, mint a korábbi Netpersely.

Ügyfélszolgálat és információ

A piac résztvevői egyetértenek abban, hogy ma még nem az ügyfelek, hanem a versenytársak gyakorolnak nyomást az internetes jelenlét terén. Kísérleti szakaszban vagyunk, és senki nem gondolja, hogy profitja jelentős részét ez az üzletág fogja adni - mondja Zsedényi Zsolt, a Hungária Biztosító Rt. ügyvezető igazgatója, de hozzáteszi, hogy az ügyfelek megtartásában jelentős szerepe van és lesz. Az Allianz havonta kér beszámolót az internetes piac helyzetéről a csoportot alkotó társaságoktól. A német és angol tapasztalatok azt mutatják, hogy elsősorban a díj- és termékinformáció érdekli az embereket, magával a biztosításkötéssel inkább ügynökhöz fordulnak.
Az ügyfél általában nem sok időt tölt az interneten - különösen igaz ez Magyarországon, ahol a telefontarifa miatt még mindig „luxus” a netezés -, és akkor is inkább információt és nem szolgáltatást keres. Annak a látszólagos ellentmondásnak a hátterében, hogy a hazai gyakorlatban mégis előbb vezették be a társaságok az interneten keresztül az értékesítést, mint az ügyfélszolgálatot, egyszerű a magyarázata: az értékesítés díjbevételt hoz, és technikailag is könnyebben megoldható.
Kepecs Gábor, az AB-Aegon vezérigazgatója szerint „a biztosító nemsokára internetalapú vállalattá válik, és az ügyfelek majd mindent el tudnak intézni a világhálón keresztül”. A társaság március elején indította el teljesen megújult honlapját, s ezen az ügyfélszolgálati funkciók már lényegesen nagyobb hangsúlyt kaptak, mint azt megelőzően. A korábban is működő on-line kárbejelentés mellett letölthető formában megjelentek a társaságnál használatos űrlapok: változásbejelentés, szerződésmódosítás, áttérés banki díjfizetésre, gépjármű-felelősségbiztosítás felmondása, visszavásárlás, kötvénypótlás, kölcsönfelvétel. A törvényi szabályozás miatt egyelőre a kitöltött adatlapokat kinyomtatás után aláírva postán a megadott címre kell elküldeni.
A Hungária Biztosító nyár végén tervezi hasonló ügyfélszolgálati funkciók internetes megoldását. Egyelőre kárbejelentés tehető mind gépkocsi, mind - májustól - lakás esetében, valamint - a casco kivételével - bármely Hungária-termék díjkalkulációja elvégezhető a kért paraméterek megadásával. De nem csak az ügyfelek és a belső folyamatok területén lehet szerepe az internetnek. A Hungáriánál a top 200 hazai vállalat közel 80 százalékával, valamint a brókerek és dílerek többségével van élő üzleti kapcsolata. Ez pedig már a B2B (business to business) területére kalauzolná a biztosítótársaságokat.

Dotkom biztosítók

Az Egyesült Államokban és néhány EU-országban léteznek dotkom biztosítók. Egyes nagy társaságok speciális ügyfélkörük részére hoztak létre fiók- és ügynökhálózat nélküli biztosítókat; ilyen például a Lloyd’s 1885, amelyet az olasz RAS társaság alapított, az OK Assurance, a francia AGF leányvállalata - amelyek egyébként ugyanúgy az Allianz Grouphoz tartoznak, mint a Hungária - vagy az amerikai Firemen’s Funds.
Hogy Magyarországon mikor lesz olyan széles „speciális ügyfélkör”, hogy érdemes lenne számára kifejezetten internetalapú vállalatot létrehozni? Ma még jóslásokba sem bocsátkozik senki. Mint ahogyan - meglepő módon - azt sem mérték fel eddig, hogy az egyes társaságok ügyfélköre milyen internethasználati szokásokkal rendelkezik. A kérdés vizsgálatakor mindenesetre figyelembe kell venni, hogy az ügyfél - a biztosítási ügyintézés természetéből adódóan - havonta jellemzően egy tranzakciót hajt végre, szemben például a bankolással, amely folyamatosan zajlik.

Bróker a vonalban

A világban ma már nem ritka az on-line biztosítási bróker. Egyes cégek azt ajánlják, hogy ha valaki e-mailben megadja a szükséges adatokat, akkor egy órán belül visszaküldik a neki leginkább megfelelő társaságok ajánlatait. Vagyis nem a potenciális ügyfélnek kell órákat töltenie az internet böngészésével, hanem készen kapja meg a testreszabott kínálatot. Érdekes, hogy ilyen vagy hasonló szolgáltatásra egyelőre nem találtunk példát a magyar piacon.
A nagyobb biztosítótársaságok viszont - szerencsére - nálunk is úgy érzik, lépniük kell az internetes szolgáltatások terén, annak ellenére, hogy tudják, a beruházás egy ideig biztosan nem térül meg. Az ügyfelekért folytatott verseny azonban élesedik, és a biztosítók egyre-másra bővítik on-line szolgáltatásaikat

2001. május

Véleményvezér

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo