Magyarországon jelenleg on-line biztosításkötési lehetőséget csak az első három piacvezető társaság kínál: a Hungária, a Generali-Providencia és az AB-Aegon Általános Biztosító Rt. Az általuk ajánlott internetes biztosítási portfólió három termékfajtát tartalmaz: háztartási és otthonbiztosítást, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást és egy megtakarítás jellegű életbiztosítást, illetve a Hungáriánál a nyugdíjpénztárba való belépés lehetőségét.
Az egyszerűt jobban kedvelik
On-line termékkel, a kizárólag interneten értékesített Netpersellyel, először az AB-Aegon jelent meg, tavaly márciusban. A 3-5 éves időtartamú, rendszeres, minimum havi 5000 forintos megtakarítás baleseti halál esetére szóló életbiztosítással egészül ki. Az ügyfél számára kényelmes és egyszerű interneten megkötni a biztosítást, és a költségek is kedvezőbbek lehetnek, hiszen az on-line ügyletet sem üzletkötői jutalék, sem fiókfenntartási költség nem terheli. A Netpersely például 20-30 százalékkal kedvezőbb áron működik, mint a piacon létező hasonló konstrukciók.
A Hungária Biztosító volt az e-piacon a második, interneten kínált kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással tavaly szeptembertől és ez év márciusától lakásbiztosítás termékével. A Generali-Providencia kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás kötését kínálja weboldalán. (E két utóbbi társaság fedi le a gépjármű-felelősségbiztosítási piac több mint 70 százalékát.) Majd ismét az AB-Aegon lépett színre új lakásbiztosítási termékével.
Csak az egyszerűbb biztosítási termékek alkalmasak arra, hogy az interneten keresztül értékesítsék, állítja a szakirodalom. Az életbiztosítás nem tartozik ezek közé. Maradnak az egyéb nem jelzálog- vagy befektetési típusú termékek. Ezt az AB-Aegon munkatársai is tapasztalják: a jóval később bevezetett on-line lakásbiztosítás például sokkal népszerűbb, mint a korábbi Netpersely.
Ügyfélszolgálat és információ
A piac résztvevői egyetértenek abban, hogy ma még nem az ügyfelek, hanem a versenytársak gyakorolnak nyomást az internetes jelenlét terén. Kísérleti szakaszban vagyunk, és senki nem gondolja, hogy profitja jelentős részét ez az üzletág fogja adni - mondja Zsedényi Zsolt, a Hungária Biztosító Rt. ügyvezető igazgatója, de hozzáteszi, hogy az ügyfelek megtartásában jelentős szerepe van és lesz. Az Allianz havonta kér beszámolót az internetes piac helyzetéről a csoportot alkotó társaságoktól. A német és angol tapasztalatok azt mutatják, hogy elsősorban a díj- és termékinformáció érdekli az embereket, magával a biztosításkötéssel inkább ügynökhöz fordulnak.
Az ügyfél általában nem sok időt tölt az interneten - különösen igaz ez Magyarországon, ahol a telefontarifa miatt még mindig „luxus” a netezés -, és akkor is inkább információt és nem szolgáltatást keres. Annak a látszólagos ellentmondásnak a hátterében, hogy a hazai gyakorlatban mégis előbb vezették be a társaságok az interneten keresztül az értékesítést, mint az ügyfélszolgálatot, egyszerű a magyarázata: az értékesítés díjbevételt hoz, és technikailag is könnyebben megoldható.
Kepecs Gábor, az AB-Aegon vezérigazgatója szerint „a biztosító nemsokára internetalapú vállalattá válik, és az ügyfelek majd mindent el tudnak intézni a világhálón keresztül”. A társaság március elején indította el teljesen megújult honlapját, s ezen az ügyfélszolgálati funkciók már lényegesen nagyobb hangsúlyt kaptak, mint azt megelőzően. A korábban is működő on-line kárbejelentés mellett letölthető formában megjelentek a társaságnál használatos űrlapok: változásbejelentés, szerződésmódosítás, áttérés banki díjfizetésre, gépjármű-felelősségbiztosítás felmondása, visszavásárlás, kötvénypótlás, kölcsönfelvétel. A törvényi szabályozás miatt egyelőre a kitöltött adatlapokat kinyomtatás után aláírva postán a megadott címre kell elküldeni.
A Hungária Biztosító nyár végén tervezi hasonló ügyfélszolgálati funkciók internetes megoldását. Egyelőre kárbejelentés tehető mind gépkocsi, mind - májustól - lakás esetében, valamint - a casco kivételével - bármely Hungária-termék díjkalkulációja elvégezhető a kért paraméterek megadásával. De nem csak az ügyfelek és a belső folyamatok területén lehet szerepe az internetnek. A Hungáriánál a top 200 hazai vállalat közel 80 százalékával, valamint a brókerek és dílerek többségével van élő üzleti kapcsolata. Ez pedig már a B2B (business to business) területére kalauzolná a biztosítótársaságokat.
Dotkom biztosítók
Az Egyesült Államokban és néhány EU-országban léteznek dotkom biztosítók. Egyes nagy társaságok speciális ügyfélkörük részére hoztak létre fiók- és ügynökhálózat nélküli biztosítókat; ilyen például a Lloyd’s 1885, amelyet az olasz RAS társaság alapított, az OK Assurance, a francia AGF leányvállalata - amelyek egyébként ugyanúgy az Allianz Grouphoz tartoznak, mint a Hungária - vagy az amerikai Firemen’s Funds.
Hogy Magyarországon mikor lesz olyan széles „speciális ügyfélkör”, hogy érdemes lenne számára kifejezetten internetalapú vállalatot létrehozni? Ma még jóslásokba sem bocsátkozik senki. Mint ahogyan - meglepő módon - azt sem mérték fel eddig, hogy az egyes társaságok ügyfélköre milyen internethasználati szokásokkal rendelkezik. A kérdés vizsgálatakor mindenesetre figyelembe kell venni, hogy az ügyfél - a biztosítási ügyintézés természetéből adódóan - havonta jellemzően egy tranzakciót hajt végre, szemben például a bankolással, amely folyamatosan zajlik.
Bróker a vonalban
A világban ma már nem ritka az on-line biztosítási bróker. Egyes cégek azt ajánlják, hogy ha valaki e-mailben megadja a szükséges adatokat, akkor egy órán belül visszaküldik a neki leginkább megfelelő társaságok ajánlatait. Vagyis nem a potenciális ügyfélnek kell órákat töltenie az internet böngészésével, hanem készen kapja meg a testreszabott kínálatot. Érdekes, hogy ilyen vagy hasonló szolgáltatásra egyelőre nem találtunk példát a magyar piacon.
A nagyobb biztosítótársaságok viszont - szerencsére - nálunk is úgy érzik, lépniük kell az internetes szolgáltatások terén, annak ellenére, hogy tudják, a beruházás egy ideig biztosan nem térül meg. Az ügyfelekért folytatott verseny azonban élesedik, és a biztosítók egyre-másra bővítik on-line szolgáltatásaikat
2001. május
Versenytársak egymás közt - On-line biztosítás Magyarországon
Amikor az egyik nagy nemzetközi biztosítótársaság pár évvel ezelőtt azt találta mondani, hogy nem tervez előrelépést az internetes szolgáltatások terén, hirtelen leesett a részvényeinek az árfolyama. Ma már biztosan nem nyilatkozna így. A hazai piacon működő huszonegy biztosítótársaság közül viszont van, amelyiknek még internetes felülete sincs, míg mások már kifejezetten internetre kitalált termékeket is bevezettek.
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.