Egymilliárd dolláros forgalmat jósol a VR (virtual reality - virtuális valóság) headsetek, 10 milliós forgalmat pedig az eladott játékapplikációk piacán a Deloitte Technológiai, Média és Telekommunikációs Előrejelzések című kiadványának legfrissebb kiadása. A kutatás szerint elsősorban a nagyobb játékrajongók fognak virtuális valóságra költeni, míg az alkalmi játékosok kevésbé. Ez azt jelenti, hogy bár minden okostelefon-tulajdonos ki tudja majd próbálni a VR egy változatát, a tekintélyes VR-bevételeket 2016-ban csupán pár tízmillió felhasználó fogja generálni.
„Habár a virtuális valóság 2016-ban fontos mérföldkőhöz érkezik, hosszú távon csak nehezen érheti el az okostelefonok, a PC-k vagy a tévékészülékek általános elterjedtségét. A virtuális valóságban való teljes elmerüléshez szükséges technológia fejlődésével párhuzamosan azonban kétségkívül elképzelhető, hogy a későbbiekben világszerte szélesebb körben fogják használni. Emellett jelentős növekedési tendenciát látunk a kognitív technológiák, például a számítógépes látás, a természetes nyelvfeldolgozás és a gépi tanulás piacán is.
Idén 100 vállalati szoftver gyártóból 80 várhatóan forgalomba fog hozni kognitív technológiákat, szemben a tavalyi 64-gyel, ami 25%-os növekedést jelent. Mindez szabadjára eresztheti a Dolgok Internetében rejlő hatalmas potenciált, ami idővel átalakíthatja a számítástechnika ma ismert világát is. Annak ellenére, hogy a felhasználók kevesebb közvetlen figyelmet szentelnek a kognitív technológiáknak, mint a VR-fejlesztéseknek, a kognitív technológia hosszabb távon sokkal fontosabb lehet mind a vállalati, mind az egyéni felhasználók számára” – részletezte Antal Lajos, a Deloitte Zrt. kiberbiztonsági tanácsadás üzletágának vezetője Magyarországon és Közép-Európában.
Nem szabad csak az okoseszközökre koncentrálni
A jelentés arra is rámutat, hogy míg az Y-generáció az okostelefonok generációja, 2016-ban várhatóan a 18 és 24 év közöttiek alkotják majd a leginkább PC-párti korcsoportot. „Tavaly a 18 és 24 év közötti lakosok átlagosan 85%-a fért hozzá laptophoz. Norvégia és Finnország kivételével ez az arány a vizsgált hat korcsoport közül egyértelműen ebben a korcsoportban volt a legmagasabb. Ez az adat is azt támasztja alá, hogy a 18-24 évesek az okostelefont és a PC-t egymás kiegészítőinek és nem helyettesítőinek látják, ami részben az alacsonyabb költségvonzatnak tudható be, részben pedig a PC-k nagy képernyőinek, illetve a billentyűzettel, egérrel vagy touchpaddel könnyedén megoldható adatbevitelnek. A technológiai vállalatoknak ezért nem szabad kizárólag csak a mobilpiacra és -fejlesztésekre koncentrálniuk” – hangsúlyozta Kigyós Zsuzsa, a Deloitte Zrt. tanácsadás üzletágának igazgatója.
Az oktatás a kulcs – 2016 végére a fejlett országok informatikai pozícióinak kevesebb mint 25%-át töltik be informatikai munkakörben dolgozó nők. A nemi diverzitás a szektorban komoly társadalmi és gazdasági kérdést jelent, de az eredmények egyelőre nem mutatnak számottevő fejlődést. Középiskolai és felsőoktatási adatok is azt mutatják, hogy egyre kevesebb lány végez szakirányú tanulmányokat, de problémát csak komplex, az oktatáson túl a HR-rel és a bérezéssel kapcsolatos anomáliák tisztázásával lehetne elindítani a megoldás felé vezető úton.
Érintőképernyős kereskedelem
Felgyorsul a mobil online fizetés – A mobil eszközökön, okostelefonokon és tableteken történő vásárlások során harmadik fél által nyújtott érintésalapú fizetési szolgáltatást igénybe vevő személyek száma 2016-ban várhatóan 150%-kal nő, és eléri az 50 millió rendszeres felhasználót. Az érintőképernyős kereskedelem segítségével a kiskereskedők kihasználhatják a vásárlók bővülő mobileszköz-használatát olyan webshopok felkutatására, ahol az ügyletszám főként a nehézkes fizetési procedúra miatt marad alacsony.
Kutass most, kaszálj a következő évtizedben!
Míg a grafénanyagok piacának értéke 2016-ban várhatóan csupán néhány tíz millió dolláros lesz, a K+F kiadások várhatóan több száz millió dollárra rúgnak majd. Középtávon a grafén beépülhet évi több milliárd dolláros forgalmú termékekbe, de évtizedekig tarthat, míg teljesen kiaknázzák az anyagban rejlő potenciált.
Megment minket egy applikáció? – A mobileszköz-tulajdonosoknak várhatóan csupán 0,3%-a fog 2016 végére mobilreklám-blokkolót alkalmazni. Ez az okostelefonokon és tableteken közzétett reklámok 70 milliárd dolláros piacának nagyságrendileg 100 millió dolláros részét fogja veszélyeztetni.
A Gigabit Internet kor hajnala
Minden bit számít – A másodpercalapú (Gbit/s) gigabitinternet-kapcsolatok száma az év végére várhatóan tízmillióra ugrik. Ez tízszeres növekedést jelent, aminek 70%-át várhatóan a lakossági internetkapcsolatok teszik ki. A növekedő keresletet a bővülő elérhetőség és a csökkenő árak mozgatják. A becslések szerint 2020-tól körülbelül 600 millió előfizető használ majd gigabitalapú számlázást alkalmazó hálózatot, ami az internetet használó háztartások többségét jelenti.
Használt okostelefonok
17 milliárd dolláros piac – 2016-ban a felhasználók körülbelül 120 millió használt okostelefont fognak eladni vagy új telefon vásárlásához beszámíttatni, ami több mint 17 milliárd dolláros piacot jelent. Ez jelentős növekedés a 2015-ben 11 milliárd dollár értékben eladott 80 millió okostelefonhoz viszonyítva. A 2016-ban vásárolt prémium okostelefonok 10%-ának elavulás előtt várhatóan három vagy több tulajdonosa is lesz.
A mobil adatforgalom növekedése
A becslések szerint a fejlett országok piacain az okostelefon-használók körülbelül 26%-a nem fog hagyományos telefonhívást kezdeményezni. Ezek az „adatforgalom-használó” személyek nem hagytak fel a kommunikációval, csak inkább over-the-top üzenetküldő felületekkel (pl. WhatsApp, Line, Google Hangouts, Messenger), vagy hang- és videoátviteli szolgáltatásokkal váltják fel a hagyományos hanghívásokat.